Kenau

19-08-2014

7.6

Kenau (Blu-ray)

Kenau woont in het middeleeuwse Haarlem met haar twee dochters en moet het sinds de dood van haar man alleen zien te rooien. Ze runt nu zijn bedrijf en is daardoor een sterke en geharde vrouw geworden. Ze leven ten tijde van de Spaanse opmars naar het noorden. De streng katholieke koning van Spanje is bezig om in een rap tempo een groot deel van Europa te veroveren. En iedereen die niet katholiek is heeft een groot probleem. De Spanjaarden hebben Nederland bereikt en meerdere steden hebben zich reeds overgegeven. Zutphen bood weerstand en ging in vlammen op. Het stadsbestuur van Haarlem is verdeeld in twee kampen, maar uiteindelijk komt het toch zover dat het stadsbestuur besluit om de stad kost wat het kost tegen de invasie te verdedigen. Daarbij vechten zelfs de vrouwen mee onder leiding van Kenau. Haar trouwe bondgenoot daarbij is Wigbolt Ripperda (Barry Atsma) die het stadsbestuur overtuigt dat Haarlem verdedigd moet worden. Kenau haar sterke karakter wordt op de proef gesteld in deze hopeloze strijd tegen een overweldigende overmacht.

Kenau is een woord dat in het dagelijks taalgebruik manwijf betekent. Een iets correctere betekenis is wellicht: een stoere vrouw. Dit betekenis van dit woord is ontstaan naar de gelijknamige vrouw die een hoofdrol speelde in een belangrijk maar weinig bekend deel van de vaderlandse geschiedenis. Deze veldslagen vormden een belangrijk opmaat naar wat uiteindelijk ons huidige Koninkrijk der Nederlanden zou worden. Het ironische is dat Kenau gaat over de vaderlandse geschiedenis, maar in schaalgrootte en professionaliteit des Hollywoods is. Het schrijfstersduo is dan ook al 10 jaar bezig met dit verhaal, maar had nooit durven dromen dat er voldoende budget vrij zou komen om hun visie naar het witte doek te brengen. In het script ligt de focus op het drama. Het gaat feitelijk over de vrouwelijke hoofdrolspeelster en haar twee dochters. Een groot verhaal teruggebracht naar kleinere proporties en de heldendaden van individuen. Desalniettemin kent de film niet één maar twee grote veldslagen die prima in beeld zijn gebracht. Dit geldt overigens ook voor de sets die zeker realistisch middeleeuws aandoen. Je hebt bijna het gevoel dat je niet alleen ziet, maar ook kunt voelen en ruiken. Er is aandacht voor detail geweest door juist veel details weg te laten. De middeleeuwen waren namelijk een sobere tijd en de straten waren plat gezegd een grote stinkende bende. In de hoofdrol zien we Monic Hendrickx. Zij is uitstekend gecast als sterke vrouw en draagt de film op haar schouders. Haar karakter is echter zo afstandelijk dat het wel wat moeilijk is om echt met haar mee te leven. Daarnaast is het spel van de rest van de cast nogal wisselvallig, waarin vooral Sallie Harmsen en Lisa Smit als de dochters van Kenau weinig indruk weten te maken. Het acteerwerk is wat theatraal en de ontwikkelingen soapachtig. Het voelt hier en daar wat overdreven en daarmee ongeloofwaardig. Daarnaast voelt het enorm moderne taalgebruik niet helemaal op zijn plaats. Het geheel is meer dan de som der delen zo luidt het bekend spreekwoord. Dit gaat hier maar gedeeltelijk op. De film ziet er goed uit en dit belangrijke verhaal uit de vaderlandse geschiedenis is meeslepend genoeg, maar het matige acteerwerk en de soapachtige ontwikkelingen maken dat je hier en daar toch uit het verhaal gehaald wordt. Daarmee is Kenau een degelijk gemaakte film waarvan het belangrijk is dat deze bestaat, maar er had zeker meer in gezeten.

Genre: Actie, Avontuur, Historie
Speelduur: 112 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
EAN: 8715664110546

• Making of

De Blu-ray Disc-uitgave van Kenau heeft de originele beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

De uitstraling van het beeld van Kenau is wat vlakjes. Scherpte en detaillering zijn ruim voldoende, maar behoren niet tot de top van het kunnen van het medium. Kleuren zijn grijs en grauw en het contrast is wellicht reëel, maar zit wel tegen de grens van te laag aan. Tijdens de donkere scènes is er voldoende schaduwdetail, maar het houdt niet over. Van defecten is gelukkig geen sprake. Al met al een goede presentatie die nergens teleurstelt, maar ook nergens uitblinkt.

Deze BD-uitgave van Kenau bevat een Nederlands gesproken DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz). Af en toe zitten er wat regels Frans en Spaans in, hiervoor is Nederlandse ondertiteling beschikbaar. Aan de internationale markt is ook gedacht, want ook Engelse ondertiteling behoort tot de mogelijkheden. Om te beginnen met het positieve: dialogen zijn altijd helder en uitstekend verstaanbaar. Qua surroundwerking en dynamiek is de track redelijk, maar laat hier en daar wel wat kansen liggen. Er zijn genoeg mogelijkheden in de film voor de track om uit blinken, maar het blijft vooral bij wat losse flodders. Er komen wel geluiden uit de achterste speakers, maar het vormt geen organisch geheel. De audio voldoet, maar valt niet op in positieve zin.

Bij het plaatsen van de disk worden een tweetal trailers afgespeeld. Vanuit het hoofdmenu is er één extra te bekijken.

Making of (26 min.)
Deze algemene making of is interessant genoeg, al kent deze niet heel veel diepgang. Het is wel afwisselend en daarmee vermakelijk. De focus ligt op beelden van de set, afgewisseld met korte interviewfragmenten. Opvallend is dat de betrokkenen zelf ook vooral onder de indruk zijn van de schaal van deze productie. De beeldkwaliteit is in HD en de audio is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Kenau is een sterke vrouw. Haar karakter wordt op de proef gesteld wanneer de Spanjaarden proberen hun thuisstad Haarlem in te nemen en ze besluit om actief mee te vechten. Kenau is voor Nederlandse begrippen een grote film. Er zitten grote veldslagen in en kosten noch moeite zijn gespaard om het Middeleeuwse Nederland tot leven te brengen. Als visueel kunststuk en een historisch document is de film prima geslaagd, op dramatisch vlak helaas wat minder. Niet iedereen acteert even sterk en de film zit vol soapachtige ontwikkelingen. De BD-uitgave heeft een voldoende beeld- en geluidskwaliteit. Een making of van een klein half uurtje geeft enig inzicht in de totstandkoming van deze productie.