In Secret

12-08-2014

7.2

In Secret (DVD)

Het jonge Franse meisje Thérèse Raquin verliest al op jonge leeftijd haar moeder en wordt door haar vader bij haar tante Madam Raquin (Jessica Lange) en haar ziekelijke neef Camille (Tom Felton) ondergebracht. Als ze begin twintig is krijgt Thérèse (Elizabeth Olsen) een brief dat haar vader ook is overleden. Als jonge meid zonder ouders wordt het moeilijk om nog aan een geschikte man te komen, dus stelt tante voor om met Tom te trouwen. Het huwelijk stelt weinig voor en Thérèse krijgt geen voldoening voor haar seksuele verlangens. Wanneer de familie naar Parijs verhuist stelt Camille zijn jeugdvriend Laurent (Oscar Isaac) voor aan Thérèse. Ze begint een geheime relatie, die haar seksueel voldoening geeft. Het koppel betalen hun prijs voor de geheime relatie en elk offer heeft zo z’n consequenties. De vraag is hoe lang ze deze affaire kunnen volhouden.

In Secret is gebaseerd op de klassieke roman “Therese Raquin” uit 1867 van Emile Zola en een daar weer op gebaseerd toneelstuk van Neal Bell uit 1991. Het boek is vele malen eerder (gedeeltelijk) verfilmd of voor televisie bewerkt, met als meest recent deze film van Charlie Stratton, een voormalig acteur die sinds een aantal jaren op de regisseursstoel heeft plaatsgenomen. Dit is zijn eerste lange speelfilm. Het verhaal speelt zich rond 1860 af in Frankrijk, maar uit commerciële overwegingen wordt in de film alleen Engels gesproken. De sterke cast is ook volledig Engelstalig, met in de voornaamste rollen de ervaren actrice en Oscarwinnares Jessica Lange (Tootsie, Blue Sky) als de tante, Godzilla’s Elizabeth Olsen als Thérèse, Tom Felton (Harry Potter-reeks) als haar ziekelijke man Camille en Oscar Isaac (Inside Llewyn Davis) als Laurent, de lover van Thérèse. Vooral Jessica Lange laat zien dat ze nog steeds een geweldige actrice is. Een actrice die een veelzijdige rol van een blije, bezorgde, verdrietige moeder neerzet die ook nog rouwt, vastberaden is en uiteindelijk in een rolstoel terechtkomt. Naast het goede acteerwerk weet de film ook uitstekend de sfeer van het oude Parijs uit de 19e eeuw vast te leggen. Het gedempte licht, de oude gebouwen waar de ratten door de nacht lopen, de smalle en donkere straatjes waardoor Parijs zo bekend is en de kleine cafeetjes en winkeltjes, het dagelijkse leven uit die tijd komt uitstekend uit de verf.
Dat vormt een mooie setting voor een interessant liefdesverhaal over verdriet, ontrouw, seksuele ontwikkeling en geluk. Thérèse is doodongelukkig in haar door haar tante opgedrongen huwelijk met haar neef Camille. Ze is seksueel gefrustreerd omdat haar man geen enkel gevoel voor affectie heeft. Als ze dan in een liefdesaffaire met diens oude jeugdvriend terechtkomt kent haar geluk geen grenzen. Maar het is slechts tijdelijk, omdat ze ook weten dat ze deze affaire nooit voor lange tijd geheim kunnen houden. De passie tussen het koppel spat van het scherm. Verhalen over ontrouw en affaires zijn al honderden, zo niet duizenden malen eerder verfilmd en het is dan moeilijk om origineel te zijn. Dat is deze film ook niet echt, maar de uitvoering is prima. Vooral de wanhoop en de passie van de twee geliefden komt mooi naar voren, zonder dat dit overigens tot expliciete beelden leidt. En het verhaal brengt goed naar voren dat de beslissingen die je neemt niet altijd de juiste hoeven te zijn. Je hoopt op een beter leven, maar de manier waarop je dat probeert te bereiken werkt uiteindelijk averechts. Dat is waar In Secret z’n bestaansrecht uit haalt.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 102 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Fins, Frans, En vele andere
Uitgever: Sony Pictures
EAN: 8712609650563

Met een anamorf beeldformaat van 2.35:1 staat In Secret in het originele formaat op de DVD. De film is vrij donker van sfeer, met veel donkere steegjes en nachtelijke avontuurtjes van Thérèse en Laurent. Desondanks blijft alles goed te volgen. De scherpte is niet altijd even optimaal en het schaduwdetail laat het ook wat afweten, mede door de donkere sfeer van de film, maar over het algemeen is dit een sterke transfer, die uitstekend weergeeft wat de makers bedoeld hebben. De kleuren zijn bewust wat ingetogen gehouden, maar huidskleuren blijven hierbij wel natuurlijk overkomen. Door de hoge bitrate zijn er ook nauwelijks of geen compressiefouten aanwezig.

Er is voor het geluid van In Secret de keuze uit drie Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstracks, een Engels-, een Frans- en een Duitstalige. We hebben voor deze recensie uitsluitend de Engelstalige track beluisterd. We hebben hier te maken met een subtiel gecreëerd geluidsbeeld, waar weinig dynamiek in voorkomt. Dat wil niet zeggen dat er weinig te genieten valt. Het draait vooral om dialoog en juist de subtiliteit is een sterke kant van het geluid. Dialogen komen uitsluitend uit het middenkanaal en zijn uitstekend te volgen en dat ondanks de soms heel zachte passages. Doordat de omgevingsgeluiden vrij zacht in de mix staan blijven de dialogen goed overeind. Het oude Parijs wordt op spaarzame momenten ingevuld als de scènes daarom vragen. Maar zoals gezegd wordt het nooit uitbundig. De muziek van veteraan Gabriel Yared is erg fraai en past uitstekend bij de film.

De DVD heeft een statisch menu waar je de instellingen voor taal en ondertiteling kunt selecteren. Verder heeft deze DVD-uitgave geen extra’s.

Als zowel de moeder als vader van Thérèse zijn overleden groeit zij op bij haar tante en ziekelijke neef Camille, waarmee ze ook trouwt. Ze is ongelukkig in haar huwelijk en als ze een jeugdvriend van Camille ontmoet, ontstaat er een zinderende liefdesaffaire tussen die twee. Maar hoe moet dat dan met Camille? In Secret is een film rond het aloude thema overspel. Dus niet origineel, maar wel goed uitgevoerd en Jessica Lange laat zien dat zij nog steeds goed kan acteren. Technisch steekt deze DVD-uitgave prima in elkaar met een bovengemiddeld beeld en geluid, maar extra’s zijn niet aanwezig.