Kill Your Darlings

Laurens van der Molen
13-08-2014

6

Kill Your Darlings (DVD)

Allen Gingsberg (Daniel Radcliffe) is nu een bekende schrijver. Ginsberg, William Burroughs (Ben Foster) en Jack Kerouac (Jack Huston) zijn de bekendste gezichten van de Beat Generation. Hoe de drie auteurs elkaar ontmoet hebben en hoe zij verbonden zijn door een moord  is voor velen echter onbekend. Allen ontmoet tijdens zijn studie Lucien Carr (Dane DeHaan). Lucien maakt een grote indruk op Allen en inspireert hem om te schrijven zoals hij nog nooit heeft gedaan. De bewondering maakt al snel plaats voor verliefdheid, maar Lucien is erg terughoudend met het beantwoorden van deze liefde. Via Lucien ontmoet Allen de schrijvers William en Jack en de oudere David Kammerer (Michael C. Hall). Met David heeft Lucien een behoorlijk complex verleden en hij lijkt maar niet van hem af te komen. Lucien ziet geen andere oplossing dan hem uit de weg te ruimen.

Voor veel mensen zal Daniel Radcliffe altijd Harry Potter blijven, maar de acteur probeert er alles aan te doen om te laten zien dat hij meer in zijn mars heeft dan het spelen van de bekende tovenaarsleerling. Zo is hij al te zien geweest in verschillende toneelstukken en speelde hij in 2012 nog in de horrorfilm The Woman in Black. In Kill Your Darlings speelt hij ook weer een zeer volwassen rol. En hij doet dit, net als zijn medeacteurs, erg goed. Het is jammer dat regisseur John Krokidas niet echt gekozen heeft in welk genre hij een film wilde maken, waardoor het script niet altijd even interessant is. Het gevolg is dat je de film vooral door blijft kijken voor de acteerprestaties. De relatie tussen Allen en Lucien is erg interessant en goed neergezet. De twee acteurs hebben duidelijk chemie. Ook het begin van de revolutie die de jonge auteurs willen starten, is erg goed uitgewerkt. De relatie tussen Allen en zijn moeder krijgt behoorlijk wat aandacht, maar wordt uiteindelijk niet goed uitgewerkt. Ook de relatie tussen Lucien en David krijgt helaas te weinig tijd in de film, waardoor je als kijker de uiteindelijke motivatie van Lucien om tot moord over te gaan moeilijk kan begrijpen. De film speelt zich af in 1944 en regisseur Krodidas brengt dit erg mooi in beeld. De kleding van de karakters, de universiteit van Columbia en de gesprekken op de radio helpen allemaal om de kijker het gevoel te geven dat het 1944 is. Als je een liefhebber bent van de boeken van een van de schrijvers, dan is Kill Your Darlings een erg interessant kijkje in hun jeugd. Ook als je zin hebt in een goede dramafilm moet je deze film zeker een kans geven. Als je echter op zoek bent naar een spannende thriller dan kom je bij Kill Your Darlings bedrogen uit.

Speelduur: 104 min
Uitgever: Lumière
EAN: 5425019008130

• In conversation with Daniel Radcliffe and Dane DeHaan

Het beeld van de DVD-uitgave van Kill Your Darlings wordt weergegeven met een beeldverhouding van 2:35:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is uitstekend. De film speelt zich af in 1944 en dit is bewust terug te zien in het beeld.  Het heeft namelijk een filter, waardoor het eruitziet alsof de film in die tijd is opgenomen. De kleuren zijn verzadigd, waardoor de typische jaren 40-kleding die de mannen dragen goed uitkomt. Ook het zwartniveau en het schaduwdetail zijn goed en de donkere scènes, zoals die in de bibliotheek zijn goed te volgen. De DVD-uitgave bevat Nederlandse ondertiteling, die duidelijk onder in het beeld wordt weergegeven. Het beeld van de DVD-uitgave van Kill Your Darlings bevat geen storende foutjes en Lumiere heeft dan ook een erg mooie transfer afgeleverd.

De DVD-uitgave van Kill Your Darlings bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Dit is van een goede kwaliteit. De film moet het vooral van zijn dialogen hebben en deze zijn allemaal duidelijk te verstaan door de center speaker.  De omgevingsgeluiden zijn vaak subtiel, maar helpen goed mee om de kijker het gevoel te geven alsof het de jaren 40 is. Zo zorgt de radio die vaak op de achtergrond zachtjes aanstaat er bijvoorbeeld voor dat je hoort hoe het met de oorlog in Europa gaat. De soundtrack helpt ook erg goed bij het vaststellen in welke tijd de karakters zich bevinden. Zo gaan de mannen regelmatig de stad in, waar ze naar jazz luisteren in kleine barretjes. Dit zijn ook meteen de momenten dat de subwoofer wordt gebruikt. Kill Your Darlings heeft een goed audiospoor wat goed past bij een film die zwaar leunt op zijn dialogen.

De DVD-uitgave van Kill Your Darlings bevat slechts twee extra’s en een aantal promotietrailers. We missen helaas het audiocommentaar met de regisseur en de twee hoofdrolspelers, dat wel op de Amerikaanse uitgave staat. De extra’s bevatten helaas geen ondertiteling.

In conversation with Daniel Radcliffe and Dane DeHaan (6 min.)
Een kort interview met de twee hoofdrolspelers, waarin ze vertellen hoe ze bij de film betrokken zijn geraakt en wat de uitdagingen waren bij het opnemen van de film. Een leuk interview, maar helaas een beetje aan de korte kant.

Deleted Scenes (6 min.)
Een aantal scènes dat de film uiteindelijk niet heeft gehaald. Het zijn vooral scènes die zich afspelen na afloop van de film. De regisseur heeft er in de film uiteindelijk voor gekozen om deze gebeurtenissen te vertellen door middel van tekst voor de aftiteling.

Allen Gingsberg, William Burroughs en Jack Kerouac  zijn de bekendste gezichten van de Beat Generation. Kill Your Darlings laat zien hoe de drie auteurs elkaar ontmoet hebben en  hoe eenmoord ze met elkaar verbindt.  De gehele cast is uitstekend, met Daniel Radcliffe voorop. Het is dan ook jammer dat het script soms wat rommelig is, waardoor je als kijker de film vooral kijkt voor de sterke acteerprestaties. Regisseur John Krokidas zet de sfeer erg goed neer. Dit wordt ondersteund door de uitstekende DVD-uitgave van de film. Het beeld is goed en ook op het geluid valt niks aan te merken. De DVD heeft een aantal extra’s, maar mist helaas het audiocommentaar dat wel op de Amerikaanse uitgave te vinden is. Kill Your Darlings is vooral interessant voor fans van de schrijvers, of voor mensen die van een goed karakterdrama houden. Als je op zoek bent naar een sterke thriller kom je helaas bedrogen uit.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Lumière.