Diplomatie

11-08-2014

7.5

Diplomatie (DVD)

De Duitsers staan op het punt om de strijd in Parijs te verliezen. Generaal Von Choltitz (Niels Arestrup) is pas een paar weken actief als gouverneur van Parijs en daarmee van de Duitse strijdkrachten in de stad. Hij heeft slechts één taak: Parijs volledig vernietigen. De voorbereidingen zijn in volle gang. Dan staat plotseling de Zweedse consul Raoul Nordling (André Dussolier) in de kamer van Von Choltitz. Hij probeert met allerlei middelen Von Choltitz van zijn weerzinwekkende idee af te helpen, maar deze is onvermurwbaar. Hij is een generaal en voert elk bevel uit. Nordling is bijna radeloos, maar de diplomaat in hem zorgt ervoor dat hij kalm blijft. Met een laatste wanhoopspoging probeert hij Von Choltitz op andere gedachten te brengen. Het lijkt echter dat hij geen schijn van kans heeft.

De Duitse regisseur Volker Schlöndorff zal vooral de filmgeschiedenis ingaan als de maker van het Oscarwinnende Die Blechtrommel uit 1979. Maar hij maakt nog steeds met grote regelmaat films. Diplomatie is inmiddels al zijn 20e lange speelfilm. Hij schreef het scenario samen met Cyril Gély, die zijn eigen toneelstuk bewerkte. Schlöndorff heeft het toneelstuk nooit gezien, want het werd niet meer opgevoerd. Maar dat gaf hem de ruimte om zijn eigen visuele gedachten de vrije loop te geven en met een leeg palet te beginnen. De acteurs voor de film waren snel gevonden, want Niels Arestrup en André Dussolier waren ook de acteurs in het toneelstuk van Gély. Het oorspronkelijke verhaal is gebaseerd op ware feiten. Generaal Dietrich Von Choltitz kreeg van Hitler de opdracht om Parijs te vernietigen, voordat het in handen van de geallieerden zou vallen. De ontmoeting in de film tussen Von Choltitz en de Zweedse diplomaat Raoul Nordling is echter fictief. Maar zoals Schlöndorff het hier brengt had zeker een feitelijke gebeurtenis kunnen zijn.
De film gaat niet alleen over een historische gebeurtenis, maar in feite veel meer over keuzes maken. En vooral over de manier waarop je die keuzes maakt en daar bij blijft. Von Choltitz volgt een bevel op, maar er zit veel meer achter. Nordling kan allerlei redenen aanvoeren waarom de opdracht van Hitler zo weerzinwekkend is, maar Von Choltitz heeft een duidelijke afweging gemaakt waarom hij de opdracht zal uitvoeren en daar blijft hij achter staan. Waarom hij die keuze maakt ontrafelt zich langzaam aan de kijker. De twee acteurs weten wel raad met deze situatie. Niels Arestrup is een gerenommeerd acteur, die zowel Frans als Duits spreekt en is niet alleen daarom uitstekend geschikt voor deze rol. Maar hij liet in Un Prophete al zien dat hij autoriteit kan uitstralen en dat doet hij ook in Diplomatie. André Dussolier weet prachtig de statige, doch doordringende Zweedse consul Nordling gestalte te geven. Beide acteurs zijn erg aan elkaar gewaagd en zorgen voor vocaal vuurwerk in de film. Dit is een prachtig voorbeeld van een acteursfilm. De techniek staat volledig in dienst van de acteurs. De vormgeving is niet spectaculair, maar wel heel degelijk. Geen bijzondere special effects, geen overdadige camerabewegingen. Het zijn de acteurs die het werk doen. En de twee mannen zijn een genot om naar te kijken en houden je de hele film geboeid aan het beeld gekluisterd.

Genre: Drama, Oorlog
Speelduur: 81 min
Uitgever: Lumière
EAN: 5425019008116

• Making of

Diplomatie wordt vertoond in een anamorf 2.35:1 beeldformaat. Deze transfer is zeker geslaagd en heeft een goede kwaliteit. Een groot deel van de film speelt zich in de nacht en avond af in een vrij donkere hotelkamer, maar alle details blijven goed behouden. Ook het schaduwdetail is ruim voldoende. De scherpte is goed, al heeft het beeld zo z’n softe momenten. Het kleurgebruik is heel natuurlijk en ook huidskleuren komen goed en naturel over. Noemenswaardige artefacten zijn afwezig en daarmee scoort deze transfer dan ook een dikke voldoende.

De DVD van Diplomatie heeft een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack. In de film wordt zowel Frans als Duits gesproken. Het betreft hier een echte dialoogfilm, de meeste scènes spelen zich af in een stille hotelkamer in Parijs met slechts twee acteurs. Dat biedt weinig ruimte voor het geluid om flink uit te pakken, maar dat heeft deze film ook niet nodig. Dialogen voeren de boventoon en die zijn uitstekend te volgen via het centerkanaal. Toch heeft men subtiel de rest van de kanalen in het geluidsbeeld betrokken. Hele stille omgevingsgeluiden zijn ook in de surroundkanalen aanwezig. Voor het LFE-kanaal is weinig ruimte, maar als het verre kanongebulder begint wordt ook dit kanaal enigszins in het geheel betrokken en komen ook de surroundkanalen meer in het spel voor. Een prima geluidstrack die precies doet wat de film nodig heeft.

De DVD van Diplomatie heeft een geanimeerd menu met muziek uit de film als achtergrondgeluid. De DVD bevat één extra, die voorzien is van Nederlandse ondertiteling.

Making of (26 min)
De producenten van de film vertellen over het ontstaan van het project, het zoeken naar geld en het historisch kader waarin de film zich afspeelt. Regisseur Schlöndorff vertelt waarom hij nog een film over de Tweede Wereldoorlog wilde maken. Daarna vertelt hij over zijn acteurs en zijn samenwerking met hen. Daarna komen de acteurs zelf ook nog aan het woord. Niels Arestrup refereert ook nog even aan het bombardement van Rotterdam, dat uitgevoerd werd in opdracht van Von Choltitz. Dit is een making of die voornamelijk uit interviews en losse beelden van de set bestaat. Tussendoor zijn er nog een paar opnames van het opnemen van de filmmuziek, zonder dat hier verder inhoudelijk op ingegaan wordt.

Generaal Von Choltitz heeft van Hitler de opdracht gekregen om Parijs op te blazen, voordat het in handen van de geallieerden valt. De Zweedse consul Nordling probeert Choltitz op andere gedachten te brengen. Diplomatie is de nieuwe film van de Duitse regisseur Volker Schlöndorff en is een echte acteursfilm, met uitstekend acteerwerk en een boeiend gegeven. Er zijn altijd allerlei redenen om tot bepaalde keuzes te komen. Technisch is deze DVD-uitgave prima verzorgd. Als extra is een Making of beschikbaar, die een goede kijk geeft op hoe de film tot stand is gekomen.