Hard Day's Night, A

25-07-2014

7

Hard Day's Night, A (Blu-ray)

De Beatles zijn op het hoogtepunt van hun wereldwijde faam. Ze zijn de meest bekend en geliefde rock en roll band ter wereld. Ze reizen van hun thuisbasis Liverpool naar Londen om op te treden voor een televisie-uitzending. Onderweg pikken ze Paul’s excentrieke grootvader op. Ze moeten hem behoeden voor allerhande kolderieke avonturen. Een extra obstakel wordt gevormd door de grote schare gillende keukenmeiden die de jongemannen overal achtervolgt. De politie moet er meer dan eens aan te pas komen om de Beatles te beschermen tegen hun eigen grootste fans. Ondanks dit alles komen ze toch vooruit en in de studio, maar dan tellen ze het aantal leden en komen ze erachter dart de drummer Ringo ontbreekt. Deze cruciale tv-show moet over een half uur beginnen en Ringo is in geen velden of wegen te bekennen…

Op het hoogtepunt van hun faam kwamen Paul, John, George en Ringo op het idee om een film te maken. Geen slecht idee, dat kan bijna niet mislukken zou je zeggen. Commercieel heeft de film zichzelf wel terug verdiend. De productiekosten waren ongeveer een half miljoen dollar en de film leverde in de eerste week al 8 miljoen op. Dit terwijl studio United Artists niet zoveel gaf om de film. Het was meer een kapstok voor de verkoop van het veel lucratievere album. Artistiek is de film helaas is de film toch maar deels geslaagd. De film heeft bijna de uitstraling alsof het niemand zoveel kan schelen wat de kwaliteit ervan is en gezien de houding van United Artists blijkt dat ook nog te kloppen. De mannen zijn onmiskenbaar charismatisch en hun acteerwerk is zeer natuurlijk. Ze spelen simpelweg gewoon henzelf en dat overtuigt. De liedjes zijn natuurlijk onsterfelijk en talrijk in de film. Een genot om naar te kijken. Het dubbelzinnige is dat de film, hoewel onderhoudend, eigenlijk de titel film helemaal niet mag dragen. Het is namelijk niets meer dan los zand. Een ultra-eenvoudig plot, puur bedacht om de heren in beweging te krijgen en af en toe een liedje te laten zingen. Af en toe wordt een poging gedaan om wat artistieke shots in de film te verwerken, maar het past niet goed en voelt gekunsteld. Deze ‘film’ heeft maar één troef en dat is de muziek. Gelukkig duurt het maar 75 minuten en is er elke keer weer sprake van een nummer net voordat het saai dreigt te worden. Een must-see is A Hard Day’s Night zeker niet, je kunt net zo goed een van de albums opzetten.

Genre: Komedie, Muziek
Jaar: 1964
Speelduur: 88 min
Beeldverhouding: 1.75:1 HD niet anamorf
EAN: 8715664111352

• You can’t do that! The making of a Hard Day’s Night
  • Things they said today
  • The Beatles: the road to a Hard Day’s Night
  • In their own voices: The Beatles on a Hard Day’s Night
  • Anatomy of a style
  • Picturewise

De Blu-ray Disc-uitgave van A Hard Day’s Night heeft de originele beeldverhouding van 1.75:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

Bij het beoordelen van de beeldkwaliteit is het goed om in acht te nemen dat A Hard Day’s Night inmiddels alweer 50 jaar geleden gemaakt is. Ten gelegenheid van deze verjaardag heeft er een completere restauratie plaatsgevonden, die de goedkeuring van regisseur Richard Lester kan wegdragen. Het mag gezegd worden, de film ziet er stukken beter uit dan ooit tevoren. Het beeld is helder en scherp en er zit veel diepte in. Het contrast is goed ingesteld en stabiel en ook het zwartniveau is goed. Er is wel sprake van een behoorlijke hoeveelheid ruis, maar die is mooi verdeeld over het scherm en verstoort de kijkervaring niet. Alle verschijnselen van veroudering zijn vakkundig weggewerkt. Zo nu en dan lijkt er is er nog een lichte trilling in het beeld of een klein spatje hier en daar. Het is echter muggenzifterij om daar te zwaar aan te tillen. Al met al een puike restauratie.

Deze BD-uitgave van A Hard Day’s Night bevat een Engels gesproken DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz). Ook het geluid is goed opgeknapt. Op deze uitgave is deze enige beschikbare track de surround-versie. Het belangrijkste daarbij is de muziek. Deze komt mooi stereo geconcentreerd uit de speakers en heeft veel dynamiek. De helderheid is uitstekend. Dit geldt tevens voor de dialogen, die altijd goed verstaanbaar zijn. De surround specificaties van de track zijn echter bijna een wassen neus. Er is weinig sprake van surroundwerking.

Er zit al een mooie sticker op de verpakking die aangeeft dat er maar liefst 4,5 uur aan extra’s is bijgevoegd. Er is inderdaad een flink pakket te bekijken. Het betreft overigens 3 uur in totaal, in de berekening is het audiocommentaar van speelduurlengte ook meegenomen. Hieronder worden ze besproken. Jammer genoeg is er geen ondertiteling beschikbaar. Een gemis voor een Nederlandse uitgave. De beeldkwaliteit van alle extra’s is in HD, het betreft vooral oude beelden met de nodige kwaliteits issues. Dit geldt uiteraard niet voor de recent opgenomen beelden die zo nu en dan opduiken, hiervan is de kwaliteit uitstekend.

Audiocommentaar (88 min.)
Een geruime tijd eerder opgenomen audiocommentaar door diverse crewleden is op deze disk weer terug te vinden. De Beatles zelf en de regisseur ontbreken.

You can’t do that! The making of a Hard Day’s Night (62 min.)
Deze documentaire uit 1994 is na het audiocommentaar de langste extra. Er worden veel beroemdheden gesproken. Ook is een stukje acteren te zien dat de film niet heeft gehaald. De audio is Dolby Digital 5.1 (448 kb/s).

Things they said today (36 min.)
Deze documentaire richt zich op de productie van de film en het succes dat volgde. Geproduceerd in 2002. De audio is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

The Beatles: the road to a Hard Day’s Night (28 min.)
Deze extra is nieuw opgenomen in 2014. Hierin wordt een interview afgenomen met Mark Lewisohn, de auteur van het boek The Beatles: All These Years, Volume 1 –Tune In. Het gaat over de carrière van de Beatles en hun impact op de muziek business. De audio is Dolby Digital 5.1 (448 kb/s).

In their own voices: The Beatles on a Hard Day’s Night (18 min.)
Deze extra bestaat uit foto’s en beelden van achter de schermen. Maar ook originele interviews met de Beatles, opgenomen in 1964, waar naar hun mening over de film wordt gevraagd. De audio is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Anatomy of a style (17 min.)
De scriptscrhijver doet hier een analyse van de wat ongebruikelijk montage en shots in de film en in het bijzonder de muzieksequenties. De audio is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Picturewise (27 min.)
Misschien wel de meest diepgaande extra. Een gesproken essay door filmcriticus en filmmaker David Cairns, waarin ook nieuw opgenomen interviews met de regisseur zijn opgenomen. De focus ligt op de regisseur en zijn stijl van filmen. De audio is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Trailer (2 min.)
De originele trailer van de hoofdfilm. De audio is Dolby Digital 5.1 (640 kb/s).

De Beatles zijn op het hoogtepunt van hun faam en reizen van hun thuisbasis Liverpool naar de hoofdstad Londen. Ze moeten daar zijn voor een televisieoptreden. Onderweg moeten ze horden gillende fans ontwijken, de opa van Paul op sleeptouw nemen en raken vlak voor het optreden Ringo kwijt. A Hard Day’s Night is een apart soort film geworden. Het verhaal mag eigenlijk geen naam hebben en de artistiek bedoelde cinematografie voelt niet echt passend. Het naturel acteerwerk van de Beatles is echter aanstekelijk en het is vooral hun onsterfelijke muziek die deze prent toch het kijken waard maakt. Speciaal voor het 50-jarige bestaan van de film zijn beeld en geluid goed opgepoetst en dat komt tot uiting op deze Blu-ray Disc-uitgave. Daarnaast is er een ruim pakket aan oude en nieuwe extra’s opgenomen. Deze Blu-ray Disc-uitgave van A Hard Day's Night is heel compleet en goed verzorgd en daarmee de beste optie om deze film in huis te halen.