Fighter, The

Jaap Stolze
16-09-2014

7.2

Fighter, The (DVD)

Micky Ward (Mark Wahlberg) is een jonge bokser die werkt aan zijn carrière om meer grootschalige gevechten te kunnen spelen. Hij wordt hierin bijgestaan door zijn oudere broer Dicky Ward (Christian Bale) die inmiddels al een carrière in de bokswereld achter de rug heeft. Dicky Ward kent dus de wereld van het boksen goed, helaas is hij een nogal onstabiel persoon. Hij komt nogal eens in aanraking met justitie en helpt hierdoor zijn jongere broer Micky niet verder in de bokswereld. Ook de familie van Micky (zussen en moeder) hebben veel invloed op hem, maar werken soms verstikkend voor Micky. Als hij dan kans krijgt om echt een grote stap verder te maken in het boksen, door onder andere zijn vriendin (Amy Adams) en een nieuwe manager, staat hij voor een moeilijke keuze. Kiest Micky voor loyaliteit aan zijn broer en familie of durft hij het aan om voor zichzelf te kiezen om verder te komen met het boksen.

The Fighter is geen typische boksfilm in de zin van de man die veel obstakels moet overwinnen om zijn doel te bereiken, de top van het boksen. Het waargebeurde verhaal waar The Fighter op gebaseerd is, gaat vooral over de dynamiek tussen de twee halfbroers Micky en Dicky Ward en zijn familie (veel zussen en een dominante moeder). Het is de interne strijd die Micky moet leveren om het lef te hebben om voor zichzelf te kiezen en daardoor verder te komen in de bokswereld. Hoewel hij weet dat zijn familie het beste met hem voorheeft, weet hij ook dat ze hem afremmen om verdere carriere te maken. Wanneer hij een relatie krijgt met Charlene begint hij steeds meer voor zichzelf te kiezen. De rol van de oudere broer wordt gespeeld door Christian Bale, een rol die hij zeer sterk neerzet. Als je de extra's op deze DVD bekijkt met de echte Dicky Ward, dan zie je pas echt hoe goed Christian Bale deze persoon speelt, met al zijn typische gebaren en druk gedrag. Vooral de dynamiek tussen Micky en Dicky ward is goed neergezet, je ziet goed hoeveel invloed Dicky heeft op Micky om zijn keuzes te kunnen maken. Ook omdat Dicky in het verleden een redelijke bokser was, heeft zijn jongere broer veel respect voor hem. Het feit dat deze twee broers op echte mensen gebaseerd zijn geeft de film een meerwaarde. De broers Micky en Dicky hebben beiden hun medewerking verleend aan de film, zodat het verhaal dichtbij de waarheid is gebleven. Ook het feit dat de film is opgenomen in de buurt waar deze broers en hun familie wonen (Massachusetts) en opgroeiden draagt bij de authenticiteit van de film. Hoewel het verhaal niet erg origineel is, komt het door de acteerprestaties van de cast (vooral Christian Bale en Mark Wahlberg) dat de film zeer de moeite waard is.
Ook de rol van Charlene (Amy Adams) is absoluut meer dan het toegewijde en brave liefje van de hoofdpersoon. Ze zet een sterke vrouw neer die goed weet wat ze wil en een goede invloed heeft op Micky Ward. Verwacht dus vooral een mooie film over de de twijfels van een opkomende bokser die voor de moeilijke keuze staat om loyaal te blijven aan zijn familie of toch te kiezen voor zichzelf. De boksscènes zelf zijn goed, maar niet spectaculair gefilmd, de aandacht gaat veel meer naar de hele familie-dynamiek. Al met al een goede film die door de acteerprestaties en het feit dat deze broers echt bestaan een absolute meerwaarde krijgt.

Jaar: 2010
Speelduur: 111 min
Uitgever: A-Film
EAN: 8716777936801

• The Warrior's Code: Filming The Fighter
  • Keeping The Faith
  • Deleted Scenes with Optional Commentary by David O.Russell

The Fighter staat in het originele beeldformaat op de DVD, namelijk via een anamorfe transfer van 2.35:1. Je kunt de beeldkwaliteit in twee kwaliteiten weergeven, namelijk de boksscènes die er korrelig en overbelicht uitzien (video-kwaliteit) en de andere scènes die zeer gedetailleerd en kleurrijk overkomen. Zowel de close-ups als de buitenscènes zijn prachtig belicht en geven veel details mooi weer. Ook de zwarttinten zijn strak en gaaf, de contrasten in kleur en weergave zijn goed geproduceerd. Al met al rijk in detail en behalve de boksscènes zeer goed op de print gekomen.

Omdat The Fighter vooral bestaat uit dialogen merk je voornamelijk tijdens de boksscènes pas goed de weergave van de surroundkanalen. Deze Engelstalige audiotrack (448kb/s) is helder tijdens de dialogen en rijk van details tijdens de gevechtsscènes. Dan hoor je goed de reacties van het publiek, het applaus en het geklap. Ook in de barscènes en tijdens de bokstrainingen wordt goed gebruik gemaakt van de surroundkanalen. Maar vooral de centerspeaker wordt het meest gebruikt voor de dialogen en die worden loepzuiver weergegeven. Zodoende een goede geluidstrack met gevoel voor detail (vooral tijdens de boksscènes) maar verwacht geen spectaculaire effecten.

In het hoofdmenu van de DVD zijn enkele extra's te selecteren. Het enige verschil met de Amerikaanse uitgave is het gemis van het audiocommentaar van regisseur David O. Russell. Wat betreft de andere extra's is de DVD identiek aan de Amerikaanse DVD. Helaas zijn de extra's niet van Nederlandse ondertiteling voorzien, dit is toch wel een gemis, zeker bij de documentaire The Warrior's Code.

The Warrior's Code : Filming The Fighter (30 min.)
Een goede Making-of reportage met opmerkingen en korte interviews met zowel de cast als crew. Je komt meer te weten over de totstandkoming van de film en het script. Ook komt de samenwerking met de twee Ward-broers ruim aan bod. Vooral de opmerkingen van de echte Dicky en Micky Ward zijn zeer de moeite waard om te bekijken. Dit geeft je de gelegenheid om een vergelijking te maken tussen de echte personen en de acteurs die hun op het scherm spelen. Absoluut de moeite waard en veel meer info dan bij een korte Making-Of.

Keeping The Faith (9 min.)
Meerdere vrienden, mensen uit hun buurt en familie van Micky en Dicky ward komen aan bod om wat woorden te spreken over hun relatie met de twee boksende broers.

Deleted Scenes (21 min.)
Een behoorlijk aantal verlengde en verwijderde scènes uit de film. Sommige van deze scènes zijn voorzien van audiocommentaar van de regisseur. Geen echte waardevolle toevoegingen, maar leuk om eenmalig te bekijken, de familiebanden worden nog wat meer uitgewerkt in sommige scenes, de zussen van Micky worden iets meer belicht in de verwijderde scènes.

De trailer van The Fighter, met als extra wat andere trailers van DVD-uitgaves van A-film.

Voor de liefhebbers van een goede dramafilm is The Fighter over twee broers die boksen, één die een opkomend talent is en de ander die inmiddels gestopt is en vaak in aanraking komt met justitie, een absolute aanrader. Vooral de keuzes waar Micky Ward (de jonge broer) voor komt te staan en zijn loyaliteit naar zijn broer en familie toe zijn zeer goed uitgewerkt. Het verhaal van deze DVD-uitgave van The Fighter is niet wereldschokkend, maar de acteerprestaties en het feit dat de personages op echte mensen zijn gebaseerd, resulteert voor mij in een ruime voldoende voor The Fighter. Oftewel een aanrader voor mensen die van drama houden en de voor-en tegenslagen van een carrière in de bokswereld willen zien. De DVD is van een goede kwaliteit qua beeld en geluid, solide. De extra's bevatten goede informatie, vooral de documentaire met de echte broers springt er bovenuit. Minpunt is het ontbreken van Nederlandse ondertitels bij de extra's.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.