Cold Comes the Night

10-07-2014

4.5

Cold Comes the Night (DVD)

Chloe (Alice Eve) heeft het niet gemakkelijk. Haar man is door een noodlottig ongeval om het leven gekomen en ze is nu alleen verantwoordelijk voor de opvoeding van haar jonge dochter Sophia (Ursula Parker). Chloe is eigenaar van een motel, waar moeder en dochter zelf ook wonen. Dat klinkt als heel wat, maar dat is het helaas niet. Het is een schimmig pand waar drugs en prostitutie aan de orde van de dag zijn. Gelukkig krijgt Chloe nog wat bescherming van Billey (Logan Marshall-Green), de lokale agent met wie ze het wel goed kan vinden. De druk op haar situatie wordt opgevoerd wanneer iemand van de kinderbescherming haar bezoekt. Chloe zal haar dochter moeten opgeven als ze niet binnen twee weken een woonplaats vindt die meer geschikt is voor een jong meisje. Er doet zich een onverwachte kans voor wanneer beroepscrimineel Topo (Bryan Cranston) besluit om in het motel van Chloe te overnachten. De zwijgzame en stoïcijns aandoende man met Russisch accent is betrokken wij zaken waar het grote geld in omgaat. Chloe heeft alle motivatie om hier een graantje van mee te willen pikken, maar begeeft ze zich niet op veel te gevaarlijk terrein?

Als je bovengenoemde samenvatting van de plot van Cold Comes the Night leest, dan zal je daaruit al kunnen destilleren dat er hier niets nieuws onder de zon is. Alle conventies van het thriller-genre worden trouw gevolgd. Dit maakt de film van begint tot eind uitermate voorspelbaar en daarmee ook niet spannend genoeg. Wat daarbij niet helpt is dat de personages nauwelijks worden uitgediept. Ze zijn niet geloofwaardig en dienen puur als pionnen in het schaakspel dat zich later ontvouwt. Hun motivatie om de dingen te doen zoals ze dat doen is nogal basaal. De grote spil in het web zijn die mooie groene dollarbiljetten. Alice Eve zien we in een heel andere rol dan normaal, maar weet niet geheel te overtuigen als moeder die de eindjes aan elkaar moet knopen. Bryan Cranston gooide de afgelopen jaren hoge ogen met zijn hoofdrol in de serie Breaking Bad. Daar liet hij zien een topacteur te zien. Ook hier doet hij wat hij kan, maar hij heeft bar weinig materiaal om mee te werken. Hij komt overtuigend over als angstaanjagende crimineel, maar verder komen we zeer weinig te weten over zijn personage. Wellicht had de film dan nog gered kunnen worden door een uitmuntende sfeer, maar helaas is die al even middelmatig als de overige elementen. Cold Comes the Night doet haar titel eer aan en speelt zich voornamelijk in het donker af. Het is echter vaak zo donker dat je geen hand voor ogen ziet. Ook het camerawerk is weinig geïnspireerd en zou zo uit een low-budget tv-serie kunnen komen. Nee, helaas is er niets goed te melden over Cold Comes the Night. Dankzij de dappere poging van de hoofdrolspeler om er nog iets van te maken verdient de film nog een paar punten, maar een voldoende zit er niet in.

Genre: Drama, Misdaad, Thriller
Jaar: 2013
Speelduur: 87 min
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, Italiaans
EAN: 8712609604146

• Verwijderde scènes

Cold Comes the Night staat in het originele 1.78:1 formaat op de DVD. Deze beeldpresentatie is op zijn best matig te noemen. Het grootste deel van de film speelt zich af in het donker en op die momenten is het schaduwdetail ondermaats. In het algemeen geldt overigens dat scherpte en detaillering niet optimaal zijn. Het is nog wel voldoende, maar het had allemaal best een tandje scherper gemogen. In de kleurstelling is er weinig te beleven, waar grijs en grauw de klok slaat. De algehele indruk van het beeld is simpelweg wat vlak. Het mag ook gezegd worden dat er geen sprake is van defecten, dus op dat punt presteert de presentatie wel zoals je mag verwachten. Deze beeldpresentatie haalt onder aan de streep net een voldoende binnen.

Deze DVD-uitgave van Cold Comes the Night komt vergezeld van een Engelstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Het geluid weet een stuk meer indruk te maken dan het beeld. Er wordt op een goede manier gebruik gemaakt van alle omgevingsgeluiden, waardoor de track goed tot leven komt. Zaken als geweerschoten en dergelijk komen ook knallend binnen. De dialogen zijn helder en altijd duidelijk te verstaan. Al met al een realistisch aandoende en veelzijdige track, die de film prima ondersteunt.

Er zijn een aantal trailers te bekijken en daarnaast wat verwijderde scènes.

Verwijderde scènes (7 min.)
Er zijn in totaal vier verwijderde scènes te bekijken. De beeldkwaliteit is gelijk aan die van de hoofdfilm. De audio is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s). Er is ondertiteling beschikbaar.

Chloe woont samen met haar dochtertje in een vervallen motel. Haar dochter dreigt uit huis geplaatst te worden en ze heeft dringend geld nodig om te verhuizen. Dan verschijnt beroepcrimineel Topo ten tonele en doet zich opeens een onverwachte, maar wel gevaarlijke kans voor. Cold Comes the Night is een generieke thriller. Van begin tot eind voorspelbaar en de uitstraling van de film is al even ongeïnspireerd. Alice Eve en Bryan Cranston proberen er nog wat van te maken, maar kunnen de film niet meer redden. Deze DVD-uitgave heeft een redelijke beeldkwaliteit en prima geluidskwaliteit. Als extra kun je vier extra scènes bekijken.