Toscaanse Bruiloft

20-06-2014

5

Toscaanse Bruiloft (Blu-ray)

In het zonovergoten Toscane, Italië runt Sanne (Sophie van Oers) samen met haar ouders (Simone Kleinsma en Ernst Daniël Smid) een luxe trouwlocatie, Casa Matrimonio genaamd. Gezamenlijk wonen ze ook in dit luxe landhuis en door de pittoreske omgeving is het een zeer gewilde locatie en altijd druk. Sannes eerste huwelijk is misgelopen en sindsdien richt ze zich helemaal op haar werk. Voor de volgende trouwerij komt een afgezant van het trouwgezelschap (met o.a. Lieke van Lexmond en Dirk Zeelenberg) al eerder naar Toscane om het huwelijk te helpen organiseren. Deze man, Jeroen (Jan Kooijman) gelooft niet in het huwelijk en werkt dan ook als echtscheidingsadvocaat. Sanne komt er achter dat achter deze stijve façade een heel andere man schuil gaat en vervolgens valt ze volledig voor Jeroen. Maar dan komt ze ook achter geheimen die een bom kunnen leggen onder het aanstaande huwelijk. Is deze Jeroen nu echt de man van haar dromen? En is het huwelijk nu wel zo zaligmakend?

Toscaanse Bruiloft is geschreven als een thematisch vervolg op Verliefd op Ibiza en is door hetzelfde team gemaakt en veel acteurs uit die film komen ook terug in deze film. Je hoeft echter Verliefd op Ibiza niet gezien te hebben om Toscaanse Bruiloft te gaan bekijken. Deze film is geregisseerd door Johan Nijenhuis, die als regisseur vooral films maakt die op jongeren zijn gericht (zoals de ZOOP-films) en ook van films als Costa, Volle Maan en Snowfever. Buiten de filmset is Nijenhuis de laatste tijd vooral bekend geworden van zijn openlijke tirade tegen de filmposter van Sint, en zijn juridische procedures erna. Die strijd was echter tevergeefs en de poster mocht blijven hangen.
Toscaanse Bruiloft is een romantische komedie die alle liefdes-clichés weer eens uit de kast haalt, maar er helaas niks vernieuwends mee weet te doen. Bij de introductie van de karakters weet je eigenlijk wel welke kant het allemaal opgaat. Door de mooie setting en het aardige spel ga je als kijker een tijdje mee met het wel en wee van het verhaal. Echter op een gegeven moment ken je de omgeving wel en door het voorspelbare verhaal en de lauwe grappen is de lol wel voorbij. Met 109 minuten duurt de film ook te lang. Vooral het einde duurt minimaal 10 minuten te lang en als kijker haak je af. De lol die de acteurs tijdens de productie hadden wordt niet overgebracht in de film en Toscaanse Bruiloft gaat helaas als een nachtkaars uit.

Genre: Komedie, Romantiek
Speelduur: 109 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
Ondertiteling: Engels
Uitgever: A-Film Benelux
EAN: 8716777949351

• Making of
  • Teaser
  • Ladies night
  • Bioscoopbon
  • Premieretrailer
  • Bloopers
  • Cross promo trailers

Toscaanse Bruiloft is op een enkellaags BD25 Blu-ray Disc gezet in 1080p HD in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1. De transfer kreeg een VC-1 codering mee en de Blu-ray Disc is bijna geheel beschreven. Voor de hoofdfilm heeft A-Film ook Engelse ondertiteling toegevoegd.

Over het algemeen gooit de beeldtransfer van Toscaanse Bruiloft hoge ogen. De scènes bij het landhuis en de omgeving eromheen hebben een mooie kleurrijke en natuurlijke teint. Vooral de warme kleuren rood, geel en oranje komen veelal terug en geven de film een warm uiterlijk. Ook natuurlijke kleuren als paars, groen en blauw geven de film een mooi en warm kleurenpalet. Waar de transfer moeite mee heeft zijn de donkere scènes. Contrast bij deze is wat matig en regelmatig loopt het zwart wat dicht. Grijs en zwartwaarden zijn niet goed te onderscheiden en het geheel komt dan als een zwart vlak naar voren. Echter krijgt de beeldtransfer een ruime voldoende.

Toscaanse Bruiloft krijgt als enige audiotrack een DTS HD MA 5.1-audiotrack mee in de originele Nederlandse taal.

De film is voornamelijk op dialogen georiënteerd en heeft spaarzame scènes van ruimtevullende geluidseffecten. Dialogen komen helder en netjes uit de centerspeaker. De meeste muziek en omgevingsgeluiden komen uit de voorste speakers en dat klinkt helder en duidelijk. De spaarzame ruimtevullende geluiden spreken de achterste speakers goed aan en geven de surroundtrack een vol uiterlijk. De subwoofer doet hier dan ook aan mee en geeft goede ondersteuning bij de lage tonen. Een solide audiotrack die niet opvalt in kracht en dynamiek, maar die desalniettemin prima zijn werk doet.

Toscaanse Bruiloft krijgt een aantal extra's mee. Alle extra's zijn in 1080p HD en zijn Nederlands gesproken.

Making of (7 min)
Wat korte interviews op de set, afgewisseld met setbeelden. Niet al te diepgaand.

Teaser (1 min)
De teasertrailer van de film.

Trailer (2 min)
De originele bioscooptrailer van de film.

Ladies night (2 min)
Een korte promo gepresenteerd door Jan Kooijman met daarbij een prijsvraag.

Bioscoopbon (30 sec)
Trailer voor de Nationale Bioscoopbon met filmbeelden.

Premieretrailer (2 min)
Een compilatie van internationale (nep?) aankondigingen en trailers. Een curieus stukje waarvan je niet weet of het de serieuze internationale ambities wilt laten zien of dat het grappig moet overkomen.

Bloopers (5 min)
Grappen en grollen op de set met een groot "je-had-erbij-moeten-zijn"-gehalte.

Cross-promotionele trailers
Onder andere van Verliefd op Ibiza.

Toscaanse Bruiloft laat zien dat elk huwelijk niet zonder slag of stoot gaat, zelfs niet in het prachtige Toscane. De film weet echter de romantische komedie niet opnieuw uit te vinden en vervalt in flauwe clichés en lauwwarme grappen. De Blu-ray Disc heeft een prima beeldtransfer en een voldoende audiotrack. De extra's zijn maar mager, zowel in lengte als in inhoud. Voor de echte liefhebbers van deze film is deze Blu-ray Disc een aanrader.