Force 10 From Navarone

16-06-2014

7.6

Force 10 From Navarone (Blu-ray)

Captain Mallory (Robert Shaw) krijgt, samen met zijn vaste partner sergeant Miller (Edward Fox), een speciale opdracht om tijdens een missie naar bezet Joegoslavië een verrader te elimineren. De commandogroep staat onder leiding van kolonel Barnsby (Harrison Ford) die de opdracht heeft om een brug op te blazen. Deze brug wordt door de Duitsers gebruikt om versterkingen naar het frontgebied te brengen. De partizanen willen de brug dan ook kost wat kost buiten gebruik stellen. De opdracht lijkt al direct te mislukken als het vliegtuig wordt neergeschoten en een groot gedeelte van de commando’s sneuvelt. Met slechts een kleine groep moeten Mallory en Barnsby de missie tot een goed einde zien te brengen.

Force 10 From Navarone is een verfilming van een boek van Alistair MacLean. Zowel boek als film zijn een vervolg op de klassieker The Guns of Navarone. Force 10 From Navarone heeft echter duidelijk een eigen weg gekozen. De enig overgebleven elementen van de eerste film zijn de karakters van Captain Mallory en explosievenexpert Dusty Miller (die inmiddels is gepromoveerd van korporaal tot sergeant). Beide rollen worden door andere acteurs ingevuld, respectievelijk Robert Shaw en Edward Fox.
Zoals zo vaak met boekverfilmingen het geval is blijkt het boek beter te zijn dan de film. Dat is in dit geval ook zo. Veel elementen uit het boek die het verhaal spannend maken zijn achterwege gelaten en er zijn een paar karakters toegevoegd die in het boek helemaal niet voorkomen. Zo komen er een paar Amerikanen in de film voor die in het originele verhaal niet aanwezig zijn. Er zit veel geld uit Hollywood in de film en dat verklaart de veramerikanisering van de film. Het verhaal is redelijk voorspelbaar en mist over het algemeen de broodnodige spanning. Door het vlotte tempo en diverse (al dan niet geloofwaardige) plotwendingen word je toch nog voldoende meegezogen in het verhaal. De film is op locatie in onder meer Joegoslavië gedraaid, waarbij de landschapsbeelden er prachtig uitzien. De special effects zien er ook prima uit. Vooral de eindscène met de brug komt zeer overtuigend over. Er wordt redelijk geacteerd in de film, maar niemand springt er bovenuit. Harrison Ford is vrij irritant als de norse leider van de commandogroep. Robert Shaw is een goede Captain Mallory, maar kan niet tippen aan Gregory Peck als Mallory in The Guns of Navarone. Datzelfde geldt ook voor Edward Fox als sergeant Miller. De cynische humor van David Niven in de eerdere film is veel aansprekender.  Niettemin is Force 10 From Navarone een aardige oorlogsfilm met de nodige aktie die voor twee uur vermaak zorgt.

Genre: Actie, Oorlog
Jaar: 1978
Speelduur: 118 min
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 mono - Engels
  • Dolby Digital 2.0 mono - Duits
  • Dolby Digital 2.0 mono - Frans
  • Dolby Digital 2.0 mono - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Deens, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Sony Picture Home Entertainment
EAN: 8712609650624

De beeldtransfer op de Blu-ray Disc van Force 10 From Navarone heeft een 1080p resolutie in 2.35:1 beeldformaat. Er is van dezelfde gerestaureerde print van de film gebruikt gemaakt als die voor de DVD-uitgave van een flink aantal jaren terug. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Voor een DVD is deze print misschien acceptabel, voor een HD-release weet deze geen voldoende te scoren. Daarvoor is het beeld niet scherp genoeg, is de detaillering beperkt en is het kleurgebruik niet optimaal. De gezichten zijn over het algemeen veel te rood, al wordt het gedurende het verloop van de film iets beter. Deze ‘nieuwe’ print is niet geheel vrij van beschadigingen, al is de omvang daarvan minimaal. De film mag dan inmiddels 35 jaar oud zijn, maar andere releases hebben bewezen dat een goede beeldtransfer wel degelijk mogelijk is. Force 10 From Navarone laat dat in ieder geval niet zien.

Hoewel de originele film een 4-kanaals stereo track bevat heeft de Blu-ray Disc van Force 10 From Navarone slechts een Dolby Digital 2.0 mono-track. Je leest het goed, een Dolby Digital-track, geen lossless audio op deze uitgave. Dat is gelijk aan de DVD-uitgave van een aantal jaren geleden. En dat was al niet zo geweldig, maar voor HD-schijfjes is het heel erg achterhaald, ook al betreft het een film van 35 jaar oud. Het geluid bevat weinig body en klinkt vrij kaal. Lage tonen zijn nauwelijks aanwezig en het hoog klinkt vrij scherp. Dialogen zijn over het algemeen prima verstaanbaar, al klinkt niet alles even natuurlijk. Vooral de teksten in het Duits zijn vrij klinisch en missen een natuurlijke klank en het is duidelijk dat in de montage extra dialogen zijn toegevoegd die niet in het originele script stonden. Ook die dialogen staan teveel op de voorgrond en passen niet bij de rest van de dialogen. Voor een oorlogs/aktiefilm ontbreken toch wel de nodige geluidseffecten en omgevingsgeluiden. Dat zorgt voor een vrij kaal geluidsbeeld waarbij slechts de meest noodzakelijke geluiden aanwezig zijn. Voetstappen klinken vrij clean en zijn duidelijk nagemaakt. Dat probleem doet zich bij meer geluidseffecten voor. Omgevingsgeluiden staan heel zacht in de mix terwijl de muziek soms weer erg hard en pompeus is. Dit is geen geluidstrack waar we een voldoende aan kunnen geven en dan vooral niet omdat we het hier met een ‘ouderwetse’ DD-track moeten doen.

De Blu-ray Disc heeft een statisch menuscherm. Er zijn geen extra’s aanwezig op deze uitgave. Dat geldt overigens ook voor internationale uitgaven.

Een commandogroep wordt uitgezonden naar Joegoslavië voor twee missies. Een verrader moet onschadelijk worden gemaakt en een brug moet worden opgeblazen om Duitse versterkingen tegen te houden. De missie, onder leiding van kolonel Barnsby en Captain Mallory, dreigt al snel spaak te lopen als hun vliegtuig wordt neergeschoten. Force 10 From Navarone is een redelijk vervolg op de klassieker The Guns of Navarone. Het is zeker geen hoogvlieger vanwege een beperkt verhaal en het missen van de nodige spanningselementen. Het beeld is vanaf een oude master gemaakt en voldoet net aan. Het geluid is vrij karig en is niet meer dan een ouderwetse Dolby Digital monotrack. Extra’s zijn niet voorhanden. De vraag mag dan ook gesteld worden of een upgrade vanaf DVD noodzakelijk is.