Odd Thomas

Laurens van der Molen
11-06-2014

8.8

Odd Thomas (DVD)

Odd Thomas (Anton Yelchin) heeft een gave: hij kan dode mensen zien.  Hij heeft besloten om daarmee iets goed te doen en helpt dan ook hoofdcommissaris Wyatt Porter (Willem Dafoe) met het oplossen van moordzaken.  Odd leeft verder een onopvallend leven, hij werkt als kok bij een klein restaurant en brengt het grootste deel van zijn vrije tijd door met zijn vriendin Stormy Llewellyn (Addison Timlin), met wie hij al van jongs af aan een relatie heeft. Stormy en Wyatt zijn de enige twee mensen die van Odd’s gave afweten. Behalve dode mensen ziet Odd ook nog ‘bodachs’, monsters die afkomen op grote rampen. En laten zich nou ineens wel heel veel bodachs verzamelen in het dorp waar Odd en Stormy wonen. Odd zet alles op alles om er achter te komen wat er voor verschrikkelijks gaat gebeuren en hoe hij het tegen kan houden.

Het maken van Odd Thomas heeft nog al wat voeten in de aarde gehad. De film was namelijk al in 2011 klaar, maar kwam vervolgens terecht in een juridisch web. Het was de bedoeling om van Odd Thomas een filmreeks te maken, net zoals de gelijknamige boeken van Dean Koontz waar de film op gebaseerd is, maar uiteindelijk heeft de film in 2013 een zeer beperkte bioscooprelease gekregen en over een vervolg is tot op heden niet meer gesproken. Erg jammer, want Odd Thomas is zeker geen slechte film. Anton Yelchin, die Odd speelt, laat zien dat hij een film kan dragen en zijn droge voice-over zorgt er voor dat je als kijker niet de weg kwijt raakt. Odd Thomas is geregisseerd en geschreven door Stephen Sommers, bekend van blockbusters als The Mummy en Van Helsing, iets wat duidelijk te zien is. Net als eerdergenoemde films bevat Odd Thomas een leuke mix van actie en (donkere) humor. Daarnaast maken enkele oude bekenden van de regisseur hun opwachting in kleine bijrolletjes, zoals Arnold Vosloo, vooral bekend van zijn rol als mummie uit de gelijknamige filmreeks. Ook is er nog een kleine rol weggelegd voor de dochter van Sommers, zij speelt een oude bekende van Odd die moeite heeft op het rechte pad te blijven. De duidelijke chemie die tussen Stormy en Odd aanwezig is zorgt ervoor dat uiteindelijk hun relatie belangrijker is dan al het avontuur eromheen. Met uitzondering van Stormy en Odd is er voor de karakters helaas weinig ruimte voor ontwikkeling. Dit is wel jammer voor een acteur als Willem Dafoe. Hij zet nu een leuke rol neer, maar door de beperkte speelduur van de film (100 minuten) krijgt hij niet de ruimte die hij verdient. Dat de film geen megabudget had is over het algemeen niet te zien. De special effects zijn goed en leiden niet af van het verhaal en de film had dan ook prima in de bioscoop kunnen verschijnen.  Hoewel Odd Thomas geen klassieker is, heb ik mij er wel erg mee vermaakt. De film is wellicht niet geschikt voor iedereen, maar voor wie zin heeft in een leuke avonturen-/actiefilm en niet vies is van een vleugje science fiction, is Odd Thomas een prima keuze.

Genre: Avontuur, Horror, Science fiction
Jaar: 2013
Speelduur: 93 min
EAN: 8713045229313

• -

Het beeld van de DVD-uitgave van Odd Thomas wordt weergegeven met een beeldverhouding van 2.35:1 en is daarmee in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De transfer is van een goede kwaliteit. De special effects in de film zijn over het algemeen goed en dragen bij aan de beleving van het verhaal. De kleuren zijn verzadigd en ook het zwartniveau is goed. De transfer bevat geen storende artefacts. De Nederlandse ondertiteling staat duidelijk onder in beeld en is goed leesbaar. De DVD-uitgave van Odd Thomas heeft een prima beeld meegekregen.

De DVD-uitgave van Odd Thomas bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Het geluid is van goede kwaliteit en bevat geen vervelende fouten. De dialogen zijn duidelijk te volgen door de centerspeaker en waar nodig door de voorste speakers. De film zit vol met actiescènes en hierbij wordt goed gebruik gemaakt van de verschillende surroundspeakers. Ook de subwoofer is in deze scènes duidelijk hoorbaar. Vooral bij de scène in het winkelcentrum zorgt het spoor voor een erg ruimtelijk gevoel. Ondanks al het audiogeweld zijn de dialogen steeds goed te verstaan.

De DVD-uitgave van Odd Thomas bevat helaas geen extra’s. Wanneer je de DVD in de speler doet, krijg je een aantal trailers te zien. Direct hierna begint de film. De ondertiteling staat direct aan op Nederlands, maar is eventueel met de afstandsbediening uit te zetten.

Odd Thomas ziet dode mensen. Hij heeft besloten om iets goed te doen met dit talent en helpt hoofdcommissaris Wyatt Porter met het oplossen van moordzaken. Odd leeft verder een onopvallend leven en brengt al zijn tijd door met zijn vriendin Stormy. Naast dode mensen ziet Odd de laatste dagen in zijn dorp erg veel  bodachs, monsters die afkomen op grote rampen. Hij zet alles op alles om er achter te komen wat er voor verschrikkelijks gaat gebeuren en hoe hij het tegen kan houden. Het maken van Odd Thomas heeft nog al wat voeten in de aarde gehad. Hierdoor heeft de film een beperkte release gekregen en zit een vervolg er hoogstwaarschijnlijk niet meer in. Dit is jammer, want deze avonturenfilm van Stephen Sommers, bekend van o.a. The Mummy, is wel de moeite waard. De cast zet een prima prestatie neer en de film is vooral gewoon leuk. Op het beeld en geluid van deze DVD-uitgave valt weinig aan te merken. Wel is het jammer dat de DVD geen extra’s bevat.