22 Jump Street

12-06-2014

7.1
Bioscoop

22 Jump Street (Bioscoop)

Politieagenten Schmidt (Jonah Hill) en Jenko (Channing Tatum) zijn goed op elkaar ingespeeld geraakt sinds ze vorig jaar undercover gingen op een middelbare school om zo een drugdealer op te kunnen pakken. Gelukkig is er weer budget gekomen en worden ze door hun chef Captain Dickson (Ice Cube) opnieuw op een uitdagende missie gestuurd. Ze gaan wederom diep undercover, maar dit keer op een universiteit. Jenko ontmoet een geestverwant in het football-team en het lukt Schmidt om te infiltreren in de kunstzinnige subcultuur. Gaandeweg de missie raken ze steeds verder van elkaar verwijderd en wordt het partnerschap van de heren danig op de proef gesteld. Weten ze hun vriendschap goed te houden en tegelijkertijd hun focus op de missie te behouden?

21 Jump Street uit 2012 was een verrassend leuke komedie. Gebaseerd op de TV-serie is het bronmateriaal niet origineel, maar toch werd er een nieuwe schwung aan gegeven door hoofdrolspelers Schmidt en Jenko. In dit – eerste en vast niet laatste – vervolgdeel wordt dit partnerschap nog meer op de voorgrond gezet. Een slimme keuze, want dé succesfactor van beide films is gelegen in hoe ontzettend goed Hill en Tatum op elkaar zijn ingespeeld. Hun komische timing is werkelijk perfect en zelfs matige grappen weten ze naar een hoger niveau te tillen. Het niveau van de grappen en zeker ook het verloop van het verhaal van 22 Jump Street zijn niet buitengewoon bijzonder, maar het komisch talent van deze heren wel. Een goede graadmeter daarvoor is altijd om een komische film in een afgeladen bioscoopzaal te gaan zien. De reactie van het publiek spreekt boekdelen. Zelden genoot een zaal zo mee bij een komedie in recente jaren en dit voegt zeker wat toe aan de ervaring. Wat hierbij ook helpt is dat de film erg zelfbewust is. Dit begint al met de ietwat flauwe in-joke dat er budget is verkregen om door te mogen gaan met het ‘vervolg’ op deze politie-eenheid en dat er dit keer ook meer budget is. Alles moet immers groter en beter. Ook dit is te zien, want de actiescènes zijn dit keer werkelijk groter. Uiteindelijk zijn dit verspilde dollars, want de actie is het minste aan de film. Dit soort films voelen altijd de behoefte om veel actie te bieden, zeker naar het einde toe zorgt dit ervoor dat de film soms wat langgerekt aanvoelt. Het enige dat feitelijk nodig is, is een stel acteurs met komische aanleg en wat scherpe dialogen en goede grappen. Het matige einde wordt gelukkig weer goed gemaakt door de aftiteling. Deze begint met een teaser voor ’23 Jump Street’ en laat vervolgens tijdens de rest van de aftiteling posters zien van tientallen (nog) fictieve vervolgdelen. Aan inspiratie bij de makers dus geen gebrek en zolang het niveau zo hoog blijft, mag dat derde deel er zeker komen!

Medium: Bioscoop
Genre: Actie, Komedie, Misdaad
Speelduur: 112 min