Hemel op Aarde

13-06-2014

7

Hemel op Aarde (Blu-ray)

De 13-jarige misdienaar Bart Geraedts (Bram van Schie) wordt tot zijn schrik over zijn oren verliefd op de oudere en uiterst verleidelijke Moniek (Ella-June Henrard), die net bij hem in het dorp is komen wonen. In een klein en strenggelovig dorpje in het Limburg van 1979 is het uit den boze dat Bart toegeeft aan deze verleiding. Lust is zonde, aldus de letterlijke woorden van Bart zijn moeder (Lies Visschedijk). Zijn vader (Jeroen van Koningsbrugge) is wat liberaler in opstelling, maar heeft al snel geen oog meer voor zijn zoon, wanneer hij door problemen op zijn werk steeds dieper in de penarie raakt. En dan bemoeit de pastoor (Huub Stapel) zich ook nog eens met ontwikkelingen in huize Geraedts. Ondertussen bouwt Bart iets op met Moniek, maar vanaf hun eerste ontmoeting gaat er van alles mis in Barts leven. Bart vermoedt dat God hem straft voor zijn verliefdheid en hij komt in een tweestrijd terecht: kiest hij voor zijn eerste echte liefde of voor zijn vertrouwde, vrome leven, met de hoop dat alles weer normaal wordt? De keuze wordt nog moeilijker als Moniek ernstig ziek blijkt te zijn.

De kans is groot dat je nog nooit van Hemel op Aarde hebt gehoord. Er is verrassend weinig ruchtbaarheid gegeven aan deze Nederlands/Vlaamse coproductie van regisseur Pieter Kuijpers (Van God Los, Dennis P.). Er spelen – voor Nederland -  grote namen in als Jeroen van Koningsbrugge, Lies Visschedijk en Huub Stapel. De film vertelt een klassiek verhaal van ontluikende liefde tegen de achtergrond van een strenggelovige dorpse gemeenschap. De grote troef van Hemel op Aarde is de sterke casting. Bram van Schie speelt de hoofdrol en is geloofwaardig in een ongeloofwaardige rol. Zijn personage is echt te vroom – al in de eerste scène staat hij vroeg op om allerlei klusjes voor zijn familie en de dorpsgemeenschap te doen – maar door de vermoorde onschuld die Van Schie uitstraalt weet hij het toch te verkopen. Lies Visschedijk is bijna onherkenbaar in de rol van de moeder, deze kon niet verder afstaan van haar personage in Soof. Daar waar de moeder wat naar de achtergrond verdwijnt, heeft ‘Vader’ een grotere rol. En warempel, komiek Jeroen van Koningsbrugge blijkt nog te kunnen acteren ook. Helaas maakt zijn personage wel erg grote sprongen in zijn gedrag, terwijl de uitleg hiervan slechts in flarden plaatsvindt. Dit maakt zijn personage wat onevenwichtig. Het is niet zo vreemd dat er wat minder tijd aan hem besteed wordt, want alles draait om Bart en zijn eerste liefde Moniek. Het personage van Moniek wordt vertolkt door de Vlaamse actrice Ella-June Henrard. Ze acteert verdienstelijk, maar zal toch in eerste instantie gecast zijn omdat ze beeldschoon is. Het uiterlijk en de manier waarop ze invulling geeft aan haar rol doet bij vlagen denken aan Kübricks’ klassieker Lolita. Hemel op Aarde speelt zich ongeveer dertig jaar geleden af, toen de wereld er nog heel anders uitzag. Dit tijdsbeeld komt uitstekend over. Hierbij is veel aandacht besteed aan de sets, kostuums en andere zaken. Ook het camerawerk is sfeervol en vaak door een warme gloed omgeven. Dit maakt het een nostalgisch geheel. Genoeg positieve zaken te vermelden dus, maar de film kent ook zeker minpunten. Het grootste minpunt is dat het personage van Moniek lijdt aan leukemie. Dit is een gemakkelijke manier om extra melodrama toe te voegen aan het verhaal, terwijl de film dit helemaal niet nodig heeft. Het einde wat hier vervolgens aan verbonden wordt is bovendien te cliché voor woorden. Het is jammer dat Hemel op Aarde na een zorgvuldige opbouw tegen het einde toch wat teleurstelt. Zetten we alle plussen en minnen echter tegenover elkaar, dan is dit zeker een film geworden die het kijken waard is.

Genre: Drama, Romantiek
Jaar: 2013
Speelduur: 101 min
  • DTS-HD Master Audio 5.1 Limburgs
Uitgever: A-Film Benelux
EAN: 8716777949313

De Blu-ray Disc-uitgave van Hemel op Aarde heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

De beeldkwaliteit van Hemel op Aarde is niets minder dan uitstekend. Vanaf het allereerste shot is het beeld gestoken scherp en vol detail. De verzadiging van de kleuren is aan de onrealistisch hoge kant, maar dit zorgt wel voor een warme sfeer. Ongeacht de omstandigheden houdt het beeld goed stand. Ook in donkere scènes is er voldoende schaduwdetail. Af en toe is er sprake van wat lichte beeldruis, maar je moet al bijna met je neus op de TV gaan staan om dit te zien. Dit is dus geenszins storend. Om een kort verhaal kort te houden: deze transfer is gewoon puik in orde.

Op deze BD-uitgave van Hemel op Aarde is een Limburgs gesproken DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) opgenomen. Ja, je leest het goed, de film is Limburgs gesproken. Kom je niet uit die streken, dan is het fijn om te weten dat er Engelse én Nederlandse ondertiteling beschikbaar is. De audiotrack is goed dienstbaar aan het verhaal. Het sterke punt is de dialogen die altijd kraakhelder zijn. Ook op de andere gebieden presteert de track naar behoren, maar echt indruk maken doet het niet. Het surroundgebruik is wat beperkt. Daarnaast ontbeert de track simpel een stukje kracht, wat deze ervan weerhoudt om echt indruk te maken. Niets specifieks op aan te merken dus, maar ook geen hoogvlieger. Deze track is een echte middenmoter.

Vanuit het hoofdmenu zijn een drietal trailers van andere films en de trailer van de hoofdfilm te bekijken. Verder zijn er geen extra’s opgenomen.

De 13-jarige Bart Geraedts komt uit een klein Limburgs dorpje eind jaren ’70 en is werkelijk roomser dan de paus. Zijn leven wordt danig op de kop gezet wanneer de bloedmooie en verleidelijke Moniek ten tonele verschijnt en Bart voor het eerst kennis maakt met de – door God verboden – verleidingen in het leven. Aan de release van Hemel op Aarde is relatief weinig ruchtbaarheid gegeven, maar dit is zeker niet terecht. Het is een sterke film geworden met een nostalgische sfeer en goede invulling van de cast. Enkele minpunten aan het script en vooral het matige einde maken de film uiteindelijk geen echte hoogvlieger. Deze BD-uitgave heeft een uitmuntende beeldkwaliteit en degelijke geluidskwaliteit. Afgezien van een aantal trailers zijn er geen extra’s opgenomen.