Oldboy

03-06-2014

6.8

Oldboy (Blu-ray)

Joe Doucett (Josh Brolin) is een gelikte marketing man. Door zijn obsessie met werk en zijn alcoholverslaving is hij vervreemd geraakt van zijn vrouw en dochtertje. Op een dag wordt Joe zonder enige aanleiding of reden in totale eenzaamheid gevangen gezet. Pas na twintig jaar wordt hij, eveneens zonder uitleg, plots vrijgelaten. Bezeten door wraakgevoelens gaat Joel op een missie om erachter te komen hoe dit heeft kunnen gebeuren. Hij heeft maar twee vragen: wie heeft hem dit aangedaan en waarom? Al snel wordt echter duidelijk dat het sadistische spel waar hij zich in bevond nog lang niet voorbij is.

Oldboy (2003), een Koreaanse film van Chan-wook Park, is inmiddels een moderne klassieker. Deze ietwat obscure film brak ook door over de grenzen van het eigen land en geheel terecht. Het inventieve en schokkende script boeit van begin tot einde. Het mag dan ook een klein wonder heten dat het zolang heeft geduurd voordat dit Engelstalige vervolg werkelijkheid is geworden. Lange tijd waren de namen van regisseur Steven Spielberg en steracteur Will Smith verbonden aan dit project. Een vreemde koppeling die uiteindelijk dan ook geen werkelijkheid is geworden. Het materiaal is thematisch in betere handen bij Spike Lee (Inside Man, 25th Hour, Do the Right Thing). Christian Bale, Colin Firth, Clive Owen, Will Smith en Daniel Craig weigerden allemaal de hoofdrol voordat Josh Brolin deze aannam. Brolin heeft precies de juiste uitstraling van de rol en is dan ook prima op zijn plaats. Met het mooie camerawerk uit de koker van Spike Lee is de film ook visueel een genot om naar te kijken. Hoewel, dat is nog relatief want inhoudelijk is deze remake – net als het origineel – zéér expliciet en gewelddadig. Lee koos er echter aanvankelijk voor om de focus te leggen op diepgang en karakterontwikkeling en kwam met een eigen versie met een speelduur van 140 minuten. De studio stak hier een stokje voor en dwong hem de film terug te brengen naar een speelduur van net iets meer dan anderhalf uur. Helaas is hier veel van te merken. Het verloop van het verhaal voelt erg gehaast aan en de focus ligt naar verhouding veel op de gewelddadige segmenten. De tragische reis van de hoofdrolspeler komt hierdoor maar ten dele tot uiting. Het helpt daarbij niet dat Elisabeth Olsen (Godzilla) in de vrouwelijke hoofdrol maar nauwelijks weet te overtuigen. Samuel L. Jackson doet ook nog ergens mee, maar is totaal niet op zijn plaats in deze film. De echte tegenstander is Sharlto Copley. Een acteur die consistent degelijk is in zijn rollen, maar hier niet zijn beste werk levert. Deze remake van Oldboy is alleszins geen hele slechte film, maar zoals zo vaak met remakes voegt het bijzonder weinig toe aan het origineel. Hetzelfde verhaal wordt verteld in een andere setting en in een kwalitatief minder goede uitvoering. De film is echter wél onderhoudend als je het origineel nog niet kent. Het einde is namelijk een van de meeste schokkende en verrassende uit de hele filmgeschiedenis en hoeft in deze remake aan effectiviteit niet in te boeten.

Genre: Actie, Drama, Mysterie
Jaar: 2013
Speelduur: 104 min
Uitgever: Paradiso Films
EAN: 5414937043002

De Blu-ray Disc-uitgave van Oldboy heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de VC-1 codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

De beeldkwaliteit is niet bepaald van referentiekwaliteit, maar dit is voor een groot deel te verklaren door de uitstraling van Oldboy. Het beeld doet grimmig en donker aan en is niet vrij van ruis. De hoeveelheid detail is wel voldoende. De kleuren zijn niet bepaald verzadigd en regelmatig voorzien van de nodige bewerkingen om een bepaalde sfeer op te roepen. Op het moment dat de cel verlaten wordt en de buitenwereld in beeld komt, verandert de uitstraling in positieve zin. Dit duurt maar even of we zijn weer in donkere en grauwe ruimtes. Deze transfer van Oldboy is niet slecht en voldoet aan de maatstaven voor een recente film, maar door de eigenschappen van de film krijgt de transfer weinig de kans om uit te blinken.

De Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) van Oldboy maakt indruk in vele opzichten. Meest van al door de uitstekende weergave van de muziek. Maar ook dialogen zijn altijd kraakhelder en er is sprake van een goede surroundwerking. Er zijn veel subtiele details in de omgeving die goed tot uiting komen en de track echt doen laten leven. Ook tijdens de actievolle scènes staat deze track voor een prima kwaliteit. Een ruim voldoende audiopresentatie.

Bij het plaatsen van de disk start vrijwel direct de film. Er is geen menu en er is geen sprake van extra’s. Op Buitenlandse uitgaven zijn een paar korte extra’s opgenomen.

Het leven van Joe Doucett wordt dusdanig op zijn kop gezet wanneer hij op een dag wordt ontvoert en in een cel wordt geplaatst, waaruit hij pas na 20 jaar wordt vrijgelaten. Joe gaat op zoek naar de dader en zijn motieven en komt er al snel achter dat dit sadistische spel nog lang niet voorbij is. Oldboy is de Amerikaanse remake van de gelijknamige Koreaanse film. De film is competent gemaakt en het schokkende einde staat nog altijd even goed, maar de kwaliteit van het origineel wordt nergens geëvenaard. De BD-uitgave is goed verzorgd met een ruim voldoende beeldkwaliteit en een nog betere audiopresentatie. Wel betreft het een kale uitgave, er zijn geen extra’s opgenomen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paradiso Films.