Thanks for Sharing

Laurens van der Molen
19-05-2014

8.5

Thanks for Sharing (DVD)

Adam (Mark Ruffalo) heeft vijf jaar zijn seksverslaving onder controle als hij Phoebe (Gwyneth Paltrow) ontmoet. Het klikt meteen, maar seks en liefde zijn voor Adam erg moeilijk te combineren. Hij bespreekt zijn problemen met zijn sponsor Mike en andere lotgenoten tijdens bijeenkomsten voor seksverslaving. Het leven van Mike (Tim Robbins) loopt op rolletjes, totdat zijn zoon ineens weer in zijn leven verschijnt. Tenslotte is er nog Neil (Josh Gad), een jonge dokter die nog maar kort naar de bijeenkomsten gaat en het erg moeilijk heeft om zijn verslaving onder controle te houden. Bij de bijeenkomsten leert hij Dede (Pink) kennen. Samen proberen ze iets aan hun verslaving te doen.

Thanks for Sharing is de nieuwste film van regisseur Stuart Blumberg, die eerder het script schreef van The Kids Are All Right. Net als die film is Thanks for Sharing meer dan een romantische komedie. Blumberg geeft de kijker een blik in het leven van een aantal seksverslaafden en laat zien dat het heel normale mensen zijn en niet allemaal Hank Moody’s, zoals de tv-serie Californication ons wil doen geloven. Het belangrijkste verhaal van de film is dat van Adam en zijn beginnende relatie met Phoebe. Onthouding ging Adam de afgelopen vijf jaar goed af. Hij zorgde ervoor dat hij simpelweg niet in de verleiding kwam. Zo heeft hij geen computer met internet thuis en de tv laat hij ook altijd meteen verwijderen uit zijn hotelkamer. Het ontmoeten van Phoebe brengt echter weer erg veel verleidingen in zijn leven. Daarnaast maakt hij zich erg veel zorgen over de reactie van Phoebe op zijn verslaving. Adam wordt gespeeld door Mark Ruffalo. Hij zet Adam erg kwetsbaar en overtuigend neer. De hele cast doet het prima, maar Josh Gad, bekend van de sneeuwpop Olaf in de Disneyfilm Frozen, imponeert het meest als Neil. Neil is nieuw in de groep en is nog in de ontkenningsfase. De scène waarin hij vertelt hoe hij zijn baan verloren heeft, is werkelijk hartverscheurend en prachtig gespeeld. Opvallend is ook de rol van Pink, die de haarstyliste Dede speelt. Als zangers en zangeressen gaan acteren loopt dit vaak niet goed af, maar Pink doet het gelukkig goed en is een mooie toevoeging aan de film. De meest ervaren verslaafde is Mike. Hij gaat al heel lang naar meetings voor verschillende verslavingen en gelooft heilig in de werking ervan. Hij kan dan ook erg moeilijk geloven dat zijn zoon, die in het verleden drugsverslaafde was, zonder meetings van zijn verslaving af is gekomen. Het verhaal van Mike is interessant, maar wel het minst interessant van de drie. Toch is het juist de combinatie van de verschillende fases van verslaving die de film zo boeiend maakt. Thanks for Sharing is een mooie film die op een over het algemeen luchtige manier een kijkje geeft in het leven van verslaafden. De film is een aanrader voor iedereen die zin heeft in een goede film die draait om karakterontwikkeling. Blumberg heeft na The Kids Are All Right opnieuw een erg sterke film afgeleverd, die laat zien dat seksverslaving niet alleen een excuus is dat mannen gebruiken als ze vreemdgaan.

Genre: Drama, Komedie/Humor
Speelduur: 110 min
Uitgever: Paradiso Films
EAN: 541937032501

• -

De DVD-uitgave van Thanks for Sharing heeft een beeldverhouding van 1.85:1. De film is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. Het beeld is van een goede kwaliteit. Thanks for Sharing is een echte karakterfilm en maakt dan ook veel gebruik van close-ups. De gezichten zien er bij deze close-ups perfect uit. Het zwartniveau en het contrast zijn goed en de transfer heeft mooie volle kleuren. Beeldruis is nauwelijks aanwezig en wanneer dit wel het geval is, is dit niet storend. Edge enhancement is volledig afwezig. De DVD bevat Nederlandse ondertiteling, die duidelijk onder in het beeld is weergegeven.

De DVD-uitgave van Thanks for Sharing heeft een Engels Dolby Digital 5.1 (448kb/s) geluidsspoor. Dat is van een goede kwaliteit. De film bestaat voornamelijk uit dialogen en deze zijn duidelijk te verstaan door de daarvoor bestemde speakers. De achtergrondgeluiden, zoals het rumoer in de metro, worden allemaal erg goed overgebracht en leiden nooit af van de dialoog. De subwoofer is vooral te horen tijdens de muziekscènes in de film. Met name tijdens het experimentele dansen waarheen Dede Neil meeneemt, trilt deze lekker mee. Thanks for Sharing is een rustige film zonder grote explosies en dit merk je natuurlijk in het geluidsspoor, dat weliswaar rustig is, maar van een goede kwaliteit.

De DVD-uitgave van Thanks for Sharing bevat geen extra’s en begint meteen met de film. De DVD heeft dus ook geen menu. De ondertiteling is aan en uit te zetten met de afstandsbediening van de DVD-speler. Uitgaven van de film in andere landen bevatten ook geen extra’s.

Adam (Mark Ruffalo), Mike (Tim Robbins) en Neil (Josh Gad) leiden alle drie aan een seksverslaving. De drie zien elkaar wekelijks bij meetings voor lotgenoten en proberen elkaar te steunen in het dagelijks leven. Adam begint na vijf jaar weer met daten, Mike probeert de relatie met zijn zoon te herstellen en Neil doet zijn best om zijn verslaving onder ogen te komen. Thanks for Sharing is de nieuwste film van regisseur Stuart Blumberg, die eerder hoge ogen gooide met het script van de film The Kids Are All Right. Ook Thanks for Sharing is weer een mooie karakterfilm waarin alle acteurs sterke rollen neerzetten, maar vooral Josh Gad de film steelt als Neil. De beeld- en geluidskwaliteit van de DVD-uitgave zijn uitstekend, maar helaas bevat de DVD geen extra’s. Thanks for Sharing is een aanrader voor iedereen die zin heeft in een goede film die draait om karakterontwikkeling.