Inside Llewyn Davis

13-05-2014

8.1

Inside Llewyn Davis (Blu-ray)

Folk-zanger Llewyn Davis (Oscar Isaac) worstelt na de dood van zijn muziekpartner om als solo-artiest door te breken. Hij speelt in louche clubs waar geen toekomst in zit en slaapt bij deze en gene op de bank. Een leven als romantische troubadour, maar dan wel platzak struint hij door de vrieskou of gaat langs bij een boze Jean (Carey Mulligan) die hij heeft bezwangert. Zijn manager lijkt zich niet veel te bekommeren om Llewyns leed, dus besluit Llewyn zelf vaart achter zijn carrière te zetten. Hulp van anderen, zoals Jeans nieuwe liefje Jim (Justin Timberlake) is aardig, maar volgens Llewyn onnodig. Zodra de grote muziekbaas Bud Grossman (F. Murray Abraham) de muziek van Llewyn Davis te horen krijgt, zal alles beter gaan. Zo zal het gaan. Dat moet. Want wat is muziek maken zonder succes?

Inside Llewyn Davis is een ode aan de folkmuziek, of specifieker; de Greenwich Village Folk. Dat Llewyn letterlijk te vroeg kwam met deze muziek zorgt ervoor dat hij de kans om groot te worden heeft gemist. Hij gooit de handdoek in de ring voordat het publiek echt rijp is voor deze muziek. Een terugkerend thema in de films van de gebroeders Coen, waarin de schlemielen van de wereld de hoofdrol spelen. En Llewyn is daar een typisch voorbeeld van. Het personage van Llewyn is geïnspireerd op Dave Van Ronk, een belangrijke artiest uit de folkscene in de jaren ’60 en de titel van de film op diens elpee “Inside Dave Van Ronk” uit 1964. Zoek voor de aardigheid eens de hoes op van deze elpee en zie hoe deze wordt gebruikt in de film. Hoewel het personage van Llewyn dus geïnspireerd is op Van Ronk, is het leven van Llewyn niet met hem te vergelijken. Llewyn is namelijk een niemendalletje, waar Van Ronk grote successen vierde en een inspirator was voor anderen, zoals Bob Dylan en Joni Mitchell.
Het is niet eenvoudig geweest om een acteur te vinden die het karakter van Llewyn Davis kon spelen. Men wilde namelijk een acteur die goed kon zingen of een zanger die ook nog goed kon acteren. De muziek moest namelijk door de acteur zelf vertolkt worden. Uiteindelijk kwam men uit bij Oscar Isaac, die op sublieme manier inhoud geeft aan het karakter van Llewyn. De karakters in de Coen-films blinken meestal niet uit in ontwikkeling. Het zijn vaak typetjes, met een al dan niet komische ondertoon neergezet door de diverse acteurs. Zo ook in deze film. De karakters in de bijrollen zijn óf de grootste fans van Llewyn of het zijn vrienden die hem eigenlijk nauwelijks meer kunnen luchten of zien. Dat zijn Jim en Dean, een zangduo dat wel succes heeft. Llewyn is echter standvastig in z’n eigen muziek en is niet bereid enige concessies te doen aan zijn stijl. Waar Jim en Dean dan furore maken blijft Llewyn in de marge van het succes hangen. Jim en Dean worden prachtig vertolkt door Justin Timberlake en Carey Mulligan. De zijigheid van Jean tijdens  optredens wordt gecompenseerd door haar hardheid in de confrontaties met Llewyn. De enige vaste acteur van de Coen-broers in deze film is John Goodman en laat hem nu juist de minst interessante rol hebben. Goodman is de excentrieke Roland Turner, die veel woorden gebruikt, maar niets zinnigs zegt. Het lijkt erop of hij puur om zijn aanwezigheid in het verhaal is geschreven, inhoudelijk voegt hij namelijk niets toe. Dan zijn de overige bijrollen een stuk interessanter. Maar het draait natuurlijk vooral om Llewyn zelf, die op zoek is naar dat ene, kleine succes, wat maar niet wil komen. Inside Llewyn Davis zal niet de geschiedenis ingaan als de beste of meest succesvolle films van de broers Coen, maar het is weer een mooie toevoeging aan hun al zeer diverse oeuvre.

Genre: Drama, Komedie, Muziek
Speelduur: 105 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
Uitgever: A-Film
EAN: 8716777944684

• Finding Llewyn Davis
  • Inside Greenwich Village
  • Inside the Design
  • Inside the Ensemble
  • T Bone & Oscar
  • The Auld Triangle

Inside Llewyn Davis heeft een 1080/24p-transfer in 1.85:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, waarvan bijna 36GB is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. De film is voorzien van prachtig camerawerk dat overal de sfeer van de jaren ’60 uitstraalt. Het kleurgebruik is minimaal en veelal onderdrukt, waardoor een groezelige, bijna grijze sfeer overblijft. Om de sfeer extra te benadrukken is er nog op 35mm-film gedraaid. Daardoor is er flink wat korrel aanwezig. Maar dat maakt de film er alleen maar authentieker op. Scherpte en detail blijven daarbij goed overeind. Ook het contrast is bijzonder goed, ook in de donkere nachtscènes in auto’s en de rokerige cafés. Vervelende bijwerkingen zijn zo goed als afwezig, heel af en toe is wat lichte posterisatie waarneembaar. Maar niet iets dat de pret kan drukken. Dit is namelijk een heel mooie en sfeervolle transfer.

Voor het geluid op de BD van Inside Llewyn Davis is er de keuze uit een Engelstalige of Franstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track. Laten we ons hier concentreren op de Engelstalige track. Belangrijk is natuurlijk de muziek in de film, met de aanwezigheid van een aantal folksongs. Deze zijn gezongen door Oscar Isaac zelf ingezongen en gespeeld. Ook de opnames in de studio van het nummer “Please, Mr. President” met Oscar Isaac en Justin Timberlake zijn live. De kwaliteit is prachtig en authentiek, wat de film alleen maar ten goede komt. De ruimtelijke werking is hierbij ook prima. De rest van het geluid is ook dik in orde. Alle speakers actief, m.u.v. het LFE-kanaal, zijn veelvuldig actief. De winterse sfeer in Chicago komt sterk over door het geluid van een ijzige wind, die geheel om je heen waait. Dialogen zijn in alle situaties goed te volgen en komen keurig uit het midden. Een mooie, sfeervolle geluidstrack, waar weinig op aan te merken valt.

De extra’s op deze Blu-ray Disc zijn redelijk groot in aantal, maar kort in lengte. Ze zijn in HD-resolutie, maar met uitzondering van de trailer niet (Nederlands) ondertiteld.

Finding Llewyn Davis (3 min)
De zoektocht van Joel en Ethan Coen naar een acteur die ook nog een goede folk-muzikant is, of beter, een goede folk-muzikant die ook nog kan acteren. Na een lange zoektocht kwam men uiteindelijk terecht bij Oscar Isaac. Muziekproducent T Bone Burnett is erg enthousiast over de keuze van de broers.

Inside Greenwich Village (3 min)
De wijk Greenwich Village in New York speelde een belangrijke rol in de opkomst van de folk-muziek in de jaren ’60. Daar is het zo’n beetje begonnen. De regisseurs wilden dat de film zich afspeelde voordat Bob Dylan bekent werd, omdat anders alles met Dylan vergeleken zou worden. Het jaartal waarin de film zich afspeelde werd dus 1961.

Inside the Design (3 min)
Kostuumontwerpster Mary Zophres (de vaste ontwerpster van de Coen-broers) vertelt niet alleen over de jaren ’60-periode waarvoor ze kostuums ontwierp, maar ook de verschillende stijlen binnen die periode. De verschillende regio’s binnen New York hadden een verschillende kledingstijl. Cameraman Bruno Delbonnel vertelt over zijn stijl van filmen, met veel gebruik van donker en schaduw. En art-director Jess Gonchor vertelt in het kort over de krappe tijdsspanne waarin hij de stijl van de film moest neerzetten.

Inside the Ensemble (4½ min)
Het begin is gelijk aan het item Finding Llewyn Davis, maar dan gaat men verder over de samenstelling van het ensemble, waarin ook Justin Timberlake meespeelt. Een kijkje achter de schermen tijdens de repetities laten het talent van Justin Timberlake en Carey Mulligan zien.

T Bone & Oscar (3 min)
Muziekproducer T Bone Burnett en acteur Oscar Isaacs werken samen aan de liedjes uit de film.

The Auld Triangle (2 min)
Een kijkje achter de schermen tijdens de repetities van The Auld Triangle, een oud acapella volksliedje.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film, voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Llewyn Davis is een folk-muzikant, die het maar niet lukt door te breken. Hij blijft stug volhouden aan zijn stijl, maar dat brengt geen brood op de plank. Inside Llewyn Davis is een volgende telg in het al brede oeuvre van de gebroeders Coen. Het is een muzikale ode aan de folkmuziek van de jaren ’60, zoals die later door Bob Dylan en Joni Mitchell is groot gemaakt. De Blu-ray Disc-uitgave heeft bijzonder mooi beeld en geluid en de extra’s geven een goed inkijk hoe de film – en dan met name de muziek – tot stand is gekomen.