Soof

12-05-2014

7.2

Soof (Blu-ray)

Soof – kort voor Sophie – (Lies Visschedijk) nadert de 40 en heeft alles wat ze ooit wilde: drie leuke kinderen, een klein cateringbedrijfje, een lieve man Kasper (Fedja van Huêt) en een heerlijk huis. Tot ze zich op een dag afvraagt: is dit alles dat er is? Als Soof tijdens een etentje choreograaf Jim (Dan Karaty) tegen het goddelijke lijf loopt en de verbouwing van Soofs tuinhuis tot professionele keuken zijn tol eist, dringt de vraag zich langzaam op of Kasper nog wel die woest-aantrekkelijke man is, waar Soof ooit voor viel. En hoe meer ze grip probeert te krijgen op haar leven, des te meer lijkt het te ontsporen.

De Nederlandse filmindustrie doorgaat een ware renaissance. In geen jaren was het filmaanbod uit eigen land in de bioscopen zo groot. De romantische komedie is daarbij overmatig vertegenwoordigd. Het is een genre dat zich keer op keer commercieel heeft bewezen. Soof is een romantisch komedie en past daarmee naadloos in bovengenoemde ontwikkeling. De film is losjes gebaseerd op de columns van Sylvia Witteman uit de Volkskrant. Haar grappige visie op het Nederlandse moderne huishouden met kinderen is naar het witte doek gebracht door de zusjes Beumer. Marjolein Beumer schreef het scenario en Soof is geregisseerd door Antoinette Beumer (Loft, De Gelukkige Huisvrouw). Romantische komedies zijn vaak niet uitzonderlijk origineel of vernieuwend, en dat is nog zachtaardig uitgedrukt. Soof wijkt niet teveel af van de beproefde formule, maar kent wel een aantal verfrissende elementen die het interessant houden. De gehele film speelt zich natuurlijk in Nederland af en gaat het over een ‘doorsnee’ gezin met kinderen. Velen zullen zich hier veel beter mee kunnen identificeren dan in een film over Nederlandse mooiste fotomodellen die op Ibiza verblijven. Ook de (huwelijks)problemen die als een rode draad door de film lopen zijn uit het leven gegrepen en raken soms een gevoelige snaar. Het algemene verloop van het script is wellicht voorspelbaar, de vertolkingen van de personages houden het toch interessant. Hoofdrolspelers Visschedijk en Van Huêt hebben behoorlijk wat komisch talent en ook de chemie tussen hen beiden is zeker aanwezig. Erg grappig zijn ook de overige personages, waaronder de jonge baldadige tweeling, de typische mokkende tienerdochter en de moderne ‘oma’. Daarnaast zijn er echter nog veel en veel meer bijrollen. Dit wordt een typisch geval van overdaad schaadt. Velen hebben niet eens een functionele rol, maar lijken in de film geschreven om publiek te trekken. Zo passeren onder andere regisseur Martin Koolhoven, televisiekok Joop Braakhekke en politica Femke Halsema de revue. Een grotere rol is weggelegd voor de Amerikaanse choreograaf Dan Karaty, die we hoofdzakelijk kennen van talentenprogramma’s op de Nederlandse televisie. Hij blijkt verrassend goed te kunnen acteren. Soof is een film geworden die competent gemaakt is en is gezegend is met een goede casting. Daarnaast heeft de film duidelijk het hart op de juiste plaats. Het is een film die gemaakt is voor licht vermaak en dan voornamelijk voor de – vrouwelijke! – doelgroep. In dat opzicht is Soof zeker geslaagd.

Genre: Komedie, Romantiek
Speelduur: 100 min
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
Uitgever: Splendid Film
EAN: 4013549056625

• Op de set met Lies, Fedja en Dan
  • De muziek uit Soof
  • Videoclips

De Blu-ray Disc-uitgave van Soof heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

De beeldkwaliteit van Soof is verbluffend goed. Werkelijk van referentiekwaliteit. Het is onmogelijk om een tekortkoming te noemen. Het meest valt nog op hoe gestoken scherp het beeld is, onder alle omstandigheden. Close-ups, overzichtsshots, dag of nacht, het doet er allemaal niet toe. De kleuren en het contrast zijn mooi natuurlijk en nergens overdreven. Van ruis of andere defecten is geen sprake. Deze transfer verdient de volle score.

Deze BD-uitgave van Soof heeft een Nederlandstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) geluidstrack. Deze kent af en toe wat dialogen in het Engels, doordat Dan Karaty alleen Engels spreekt en ook een Amerikaans personage speelt (zo ongeveer zichzelf). Er is Nederlandse ondertiteling beschikbaar waarbij de in het Engels gesproken dialogen ondertiteld zijn. De sterke kant van deze audiopresentatie zit in de helderheid en kwaliteit van de dialogen. Deze zijn altijd goed verstaanbaar. Van de surround-mogelijkheden wordt helaas maar beperkt gebruik gemaakt. Alleen op het moment dat er prominent muziek in de film aanwezig is, krijgt de track een ruimtelijk gevoel. Daarbuiten blijft de audio zeer sterk geconcentreerd op het geluidsbeeld aan de voorkant, wat een gemiste kans is. Van defecten is geen sprake. Daarmee verdient de track nog geen onvoldoende, maar er had zeker meer in gezeten.

Vanuit het door muziek ondersteunde hoofdmenu zijn een aantal extra’s te bekijken. De extra’s zijn in HD, hebben Dolby Digital 2.0 audio (224 kb/s) en zijn – waar nodig – voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Op de set met Lies, Fedja en Dan (14 min.)
Deze extra bestaat feitelijk uit drie delen. Een voor elk van de acteurs. Het bestaat voornamelijk uit vermakelijke anekdotes, echte diepgang ontbreekt. Veel van de tijd is besteed aan fragmenten uit de film. Het segment met Dan is netjes voorzien van Nederlandse ondertiteling.

De muziek uit Soof (5 min.)
Zoals de titel al aangeeft, gaat deze featurette over de muziek uit de film en het maken van bijbehorende clips.

Videoclips (7 min.)
Het betreft de officiële clips van ‘The Blessed Days’ van Van Velzen en ‘De Weg Terug’ van Marco Borsato.

Soof is bijna 40 en is samen met haar gezin om een soort van sleur geraakt. Hun leven wordt op zijn kop gezet wanneer Soofs kookbedrijfje een grote vlucht neemt en haar man Kasper besluit een sabbatical te nemen en huisman te worden. Soof is een nieuwe toevoeging aan het groeiende repertoire van romantische komedies van Nederlandse bodem. Dankzij de goede casting en doordat de film het hart op de juiste plaats heeft, vergeef je als kijker al snel het voorspelbare verloop van de verhaallijn. Deze BD-uitgave kent uitstekende beeldkwaliteit en een redelijke geluidskwaliteit. Er zijn een aantal korte extra’s bijgevoegd.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Splendid Film.