Delivery Man

08-05-2014

7.5

Delivery Man (Blu-ray)

Toen David Wozniak (Vince Vaughn) student was leek zaaddonor worden een makkelijke manier om wat extra geld te verdienen. Twintig jaar later zit hij echter met een groot probleem. Hij blijkt de vader te zijn van 533 kinderen, waarvan er 142 naar de rechtbank zijn gestapt om achter zijn identiteit te komen. Alsof dit nog niet erg genoeg is wordt zijn vriendin Emma (Cobie Smulders) zwanger, maar wil ze het kind zelf op gaan voeden omdat ze David niet volwassen genoeg vindt. Kan hij haar ervan overtuigen dat hij wel degelijk een goede vader kan zijn? En hoe moet het eigenlijk verder met die 533 andere kinderen…?

Ken Scott is een schrijver en regisseur die in 2011 in Canada lof oogstte met zijn film Starbuck. Delivery Man is een 1-op-1 remake van deze nog maar 2 jaar oude film. Beide zijn in het Westen gemaakt en beide zijn Engelstalig. De reden voor deze remake zal dan ook hoofdzakelijk commercieel zijn. Met Vince Vaughn in de hoofdrol mag je toch meer toestroom verwachten dan bij het origineel met de onbekende acteur Patrick Huard in de hoofdrol. Dat de originele schrijver en regisseur een remake mag maken van zijn eigen film is dan wel weer positief. Hierdoor ben je er als kijker van verzekerd dat de visie van de oorspronkelijke auteur getrouw wordt weergegeven. De premisse van de film lijkt zo absurd dat het bijna niet waar kan zijn. Toch was er echt een Canadese spermadonor die erachter kwam dat hij de vader is van maar liefst 150 kinderen. Het basisuitgangspunt is dus waarheidsgetrouw, maar de hele plot eromheen is uiteraard complete fictie. Delivery Man zoekt een interessante toon op en slaagt daarin wonderwel. Het is een komedie met leuke grappen. Hiervoor zorgt vooral improvisatietalent Vince Vaughn, die perfect is gecast in de rol van alledaags mankind die nog zijn best moet doen om meer volwassen te worden.  Delivery Man is echter meer een drama dan een komedie te noemen. Het is een drama over het vaderschap en wat het betekent om deze taak op je te nemen. Het is knap dat de absurdheid van de situatie niet overheerst. Als kijker berust je er al snel in dat dit de situatie is zoals die is. Zoals je al had kunnen raden gaat de vader al snel op zoek naar zijn kinderen. Hij bezoekt enkelen van hen en helpt ze een handje, maar vertelt ze niet wie die barmhartige Samaritaan nu echt is. De vraag is hoelang hij dit vol kan houden, wanneer door een aantal van zijn kinderen een rechtszaak wordt aangespannen om de vader te dwingen zijn ware identiteit te onthullen. Delivery Man is een prima geacteerde film met een origineel uitgangspunt voor de plot en met voldoende humor. De uitwerking is echter behoorlijk standaard en voorspelbaar. Het tempo ligt erg laag en er gebeurt eigenlijk weinig interessants in de film. Bovendien zijn veel scènes – het einde voorop – erg voorspelbaar. Hierdoor is Delivery Man niet veel meer geworden dan een doorsnee vermakelijke film. Een leuke film om te zien, maar ook zo weer vergeten. Met dit basisidee moet daar toch meer in hebben gezeten.

Genre: Drama, Komedie
Jaar: 2013
Speelduur: 105 min
  • LPCM 2.0 - Engels
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045240707

• Building Family
  • Vince Vaughn: Off the Cuff
  • Bloopers
  • Deleted Scene

De Blu-ray Disc-uitgave van Delivery Man heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

Deze transfer van Delivery Man blaast je niet direct weg door haar uitstekende kwaliteit. Het sterkste punt is dat scherpte en detaillering uitstekend zijn. Vooral sommige close-ups zijn echt haarscherp. Met de algehele look and feel van het beeld is het wat minder gesteld. Het contrast is overtrokken en kleuren zijn niet geheel natuurlijk. Zo nu en dan is er zelfs wat sprake van een kleurzweem. Gelukkig is er dan weer geen sprake van defecten in welke vorm dan ook. Onder de streep is dit gewoon een competente presentatie, maar ook niet heel veel meer dan dat.

Deze BD-uitgave van Delivery Man heeft een Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) geluidsspoor. Net als bij het beeld geldt ook voor het geluid dat dit niet echt indruk maakt. De dialogen komen altijd helder uit de speakers en de achterste speakers worden – waar nodig – goed en gericht gebruikt. Het probleem is echter dat het allemaal weinig kracht en finesse heeft en daarmee totaal geen indruk maakt. De activiteit uit je speakers blijft allemaal wat braaf en kalm. De track is zeker functioneel maar weet zich niet te onderscheiden van de massa.

Als je de disk plaatst worden er automatisch een aantal trailers van andere films getoond. Deze zijn naar wens over te slaan. Vanuit het geanimeerde hoofdmenu zijn een aantal extra’s te bekijken. Deze worden hieronder nader besproken. Alle extra’s zijn in HD en hebben LPCM 2.0 audio (1500 kb/s). Helaas is er geen ondertiteling bij beschikbaar. Het pakket aan extra’s is gelijk aan dat op buitenlandse uitgaven.

Building Family (16 min.)
Deze extra is behoorlijk oppervlakkig. Cast en crew zijn vooral de film en elkaar aan het promoten. Er wordt niet met diepgang gesproken over de film en bijvoorbeeld over verschillen tussen origineel en remake.

Vince Vaughn: Off the Cuff (5 min.)
Ook hier weer een lui promotiefilmpje, waarin we Vince Vaughn in actie zien op het moment dat er even niet gefilmd wordt.

Bloopers (5 min.)
Zoals de titel al zegt, een aantal grappige uitglijders.

Deleted Scene (2 min.)
Eén eenzame verwijderde scène die niet heel veel toevoegt.

David Wozniak was als jongeman spermadonor en komt er als veertiger achter dat hij 533 kinderen heeft. Dit dwingt hem om zijn leven op orde te brengen en snel volwassener te worden. De Canadese regisseur Ken Scott maakt met Delivery Man al na twee jaar een remake van zijn eigen film Starbuck. Vince Vaughn is prima gecast in de hoofdrol en de film kijkt lekker weg. De plotontwikkelingen zijn echter vrij voorspelbaar, de grappen net aan oké en het drama gaat niet echt diep. De BD-uitgave kent een redelijke beeld- en geluidskwaliteit. Echt indruk maken doet het niet, maar het is wel toereikend. Er is een klein pakket aan extra’s bijgevoegd, maar deze hebben weinig diepgang.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.