Echoes from the Dead

14-04-2014

4.5

Echoes from the Dead (DVD)

Jaren geleden werd een klein Zweeds eilandje opgeschrikt door de verdwijning van de vijfjarige Jens Davidsson (Jens Sundberg). Hij raakte verdwaald in de mist, terwijl zijn grootvader Gerlof (Tord Peterson) op hem had moeten passen. Een lichaam is nooit gevonden. Jens' moeder Julia (Lendra Endre) probeert met man en macht dit trauma te vergeten en haar vader te vergeven. Een oude wond wordt opengereten als Gerlof een mysterieus pakketje ontvangt met daarin één van Jens' sandalen. Julia en Gerlof zijn vastberaden voor eens en altijd uit te zoeken wat er op die fatale dag precies is gebeurd met hun (klein)zoon. Koste wat kost, ook al betekent dit dat er afschuwelijke dingen aan het licht gaan komen en de samenleving op hun kleine Zweedse eilandje voorgoed zal veranderen.

Sinds de Millenium-trilogie en een reeks steengoede tv-series als The Bridge, Wallander, Borgen en The Killing is Scandinavië de plek voor producties van topkwaliteit. Sinds deze 'rage' worden veel films en series uit de Scandinavische landen vergeleken met deze succesvolle titels. Soms kom je hierdoor als kijker in aanraking met andere goede, originele producties (bijvoorbeeld Snabba Cash of Headhunters), maar net zo vaak gaat het om inferieure kopieën van het geliefde origineel. Echoes from the Dead is gebaseerd op het boek Schemeruur van Johan Theorin en, zoals breeduit staat op de DVD-kaft, van de makers van de Millenium-films. De vraag is of de kwaliteit hiervan daadwerkelijk gehaald wordt. Toegegeven, dit verhaal is al vaker verteld (in films als Ne le dis a Personne), maar met goede regie en een originele blik is er nog zeer veel van te maken. Jammer genoeg is Echoes from the Dead een matige film, die nergens echt indruk maakt. Alles lijkt gemakzuchtig en gehaast in elkaar gezet. De grote lijnen van de zeer kabbelende film zijn snel te voorspellen, waar Echoes from the Dead sterke, goed ontwikkelde karakters tegenover had kunnen zetten om de interesse van kijkers te behouden. Helaas wordt er juist gekozen voor veel afleidende flashbacks waardoor er helemaal geen tijd meer is om je als kijker in de personages in te leven. Personages die niet goed zijn ontwikkeld. De relatie tussen Julia en Gerlof lijkt (terecht) bekoeld, maar er had zo veel meer kunnen worden gedaan met de ontwikkeling hiervan. Aan het eind van de film lijken ze niks geleerd te hebben. Gerlof wil zich bewijzen tegenover zijn dochter, laten zien dat hij wel iets waard is na de verdwijning van zijn kleinzoon door zijn toedoen. Dit wordt in enkele zinnen aangestipt, maar hierna totaal niet uitgediept. De ontknoping mist hierdoor de emotionele lading tussen vader en dochter die het zeker kon hebben. Naast de twee hoofdpersonen zijn er veel bijfiguren die zeer kort in beeld zijn of enkel worden genoemd. Hierdoor is het lastig te definiëren op wie je als kijker nu moet letten, waardoor je al snel afhaakt om in ieder karakter te gaan investeren. De plotselinge liefde van Julia komt geforceerd en gekunsteld over. De onvermijdelijke plottwist aan het einde van de film is redelijk sterk, maar maakt lang niet genoeg indruk, omdat je als kijker niet meeleeft met de karakters. Al met al is Echoes from the Dead een vrij matige film, waar veel meer in had kunnen zitten. Er komt zo veel beters uit Scandinavië op dit moment.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 100 min
  • Dolby Digital 2.0 - Zweeds
Uitgever: Lumière Home Entertainment
EAN: 5425019007959

Echoes from the Dead is op deze DVD-uitgave te bekijken in een anamorf 2:35:1 beeldformaat. De beelden zijn vrij scherp en helder. De schaduwen hebben echter niet al te veel detail. In de film wordt veel gebruik gemaakt van natuurlijk licht, wat de film een realistische sfeer geeft. Om het gevoel van een thriller aan de beelden mee te geven, bestaat Echoes from the Dead uit vele grijs- en bruintinten. De overige kleuren zijn diep verzadigd en de beelden hebben een hoge zwartwaarde. De verschillende flashbacks zijn verschillend in kleurschakering. De scènes die zich in de huidige tijd afspelen, zijn redelijk scherp, fris en helder gefilmd. De scènes op Cuba zijn veel warmer. De flashbacks naar Jens spelen zich af in de mist en zijn vrij donker, wat flets en af en toe onscherp. Dit laatste past goed bij de sfeer van de Echoes from the Dead aangezien dit de scènes zijn waarin de personages zelf ook niet goed weten wat er gebeurd is en wie waar is. Hier en daar zijn er compressieblokken en ruis te zien, maar geen storende artefacts. Al met al een redelijke beeldkwaliteit. Op deze DVD-uitgave van Echoes from the Dead is Nederlandse ondertiteling aanwezig.

Deze DVD-uitgave is Echoes from the Dead voorzien van een Zweedstalige Dolby Digital 2.0-audiotrack (224 kb/s). Het gesproken woord is scherp en helder te horen, hoewel sommige van de acteurs, waaronder Tord Peterson veel binnensmonds praten. Er wordt veel gebruik gemaakt van omgevingsgeluiden om buitenscènes meer kracht bij te zetten. Ook is er sprake van een goede mix geluidseffecten, die door zijn gelaagdheid overtuigend klinkt. Er is hier en daar begeleidende muziek te horen, die een redelijke indruk maakt. Kortom, een prima geluidskwaliteit.

Zodra je de disc van Echoes from the Dead in je DVD-speler stopt, kom je gelijk in een stationair hoofdmenu terecht. Hier kun je de film integraal afspelen. Naast enkele promotietrailers zijn er geen extra's aanwezig.

Julia kan na vele jaren de verdwijning van haar zoon nog steeds niet vergeten. Wanneer haar vader Gerlof Jens' sandaaltje via een mysterieus pakketje ontvangt, zijn ze vastberaden om voor eens en altijd te achterhalen wat er met hun (klein)zoon is gebeurd. Echoes from the Dead is ondanks het goede acteerwerk een trage en vrij matige film. Er is geen band met de karakters, wat de film erg schaadt. Qua beeld is het prima verzorgd. Het geluid is ook van vrij goede kwaliteit. Het gebrek aan extra's is wel een gemis. Al met al is Echoes from the Dead een film die kijkers helaas niet lang zal bijblijven.