APP

01-05-2014

7

APP (Blu-ray)

Anna (Hannah Hoekstra) is een doorsnee studente die samen met haar vriendinnetje Sophie (Iris Cabolet) de leukste studententijd beleeft: beetje studeren, veel feesten, samen op duikles en flirten met de duikdocent (Mark van Eeuwen) of een docent op school (Jeroen Spitzenberger). Als Sophie Anna overhaalt om naar een feestje te gaan loopt ze onverwachts haar ex-vriend Tim (Robert de Hoog) tegen het lijf. Als Anna 's ochtends wakker wordt en haar mobiel bekijkt of er nog gekke foto's of filmpjes zijn gemaakt, krijgt ze een update om een app (applicatie: een programma) te installeren. Nog suf van het feestje klikt ze achteloos op "OK". En dan begint de ellende: filmpjes worden plotseling overal op het internet geplaatst, de camera van de telefoon wordt uit het niets geactiveerd en neemt naaktopnames van Anna onder de douche EN plaatst deze op alle schermen in een elektronicazaak als ze daar haar mobiel wilt laten repareren. Daarna gebeuren er plots nog meer onverklaarbare zaken, zoals een docent die nadat de app is geinstalleerd op zijn mobiel zelfmoord pleegt in de centrale schoolhal. Maar het meest erge is dat het nieuwe implantaat van het broertje van Anna, die ervoor moet zorgen dat hij als invalide weer kan lopen, plotseling ontregeld wordt en zijn leven in gevaar is. Wat is dit voor app? Kan Anna deze strijd met kunstmatige intelligentie gaan winnen? Of zit er toch een menselijk kwaad achter?

APP is een Nederlandse film en wordt aangeprezen als "De eerste 2ND Screen Film", waarbij "2ND" staat voor "second", ofwel tweede. En dat klopt, want dit is de eerste film ter wereld die gebruik maakt van zogenaamde "second screen technologie". Dit is technologie waarbij een computerprogramma op je mobiele telefoon (een smartphone) via geluiden reageert op hetgeen je op TV afspeelt en je daarmee dus allerlei informatie te zien krijgt of waarmee je een spel kan spelen. Een voorbeeld is het TV-programma "Weet ik Veel", waarbij je als kijker via een applicatie op je smartphone dezelfde vragen als op TV kan beantwoorden binnen dezelfde tijdsperiode.
Tijdens de film APP kan je een applicatie (een "app") openen die je op je mobiel hebt geinstalleerd (een tweede scherm). Gedurende de film krijg je dan allerlei informatie te zien op je mobiel tijdens het bekijken van de film op je TV.
De film ten eerste is een prima Nederlandse thriller waar je als kijker vooral niet teveel realiteitsgehalte achter moet zoeken. Er wordt een werkelijkheid gesuggereeerd waarbij ieders leven wordt beheerst door de mobiel en dat we in ons dagelijks leven volledig onthand zouden zijn als een app de controle over zou nemen. Dit gegeven wordt wellicht zeer overdreven gepresenteerd, maar de basis klopt ergens wel. Als je de laatste nieuwsberichten volgt over de zorgen van mensen over hun privacy dan zit de basisgedachte van APP daar zit niet zo heel ver vanaf. De uitvoering is echter wel een stuk doorgeslagen. De acteerprestaties zijn prima te noemen. Soms een beetje hakkelig en over-de-top (vooral Robert de Hoog wil zich wel eens laten gaan) maar over het algemeen prima. Het uiterlijk van de film in termen van productiewaarde is erg goed: sets en decors zijn goed gekozen en versterken het karakter van de scène. Ook de cinematografie en montage is prima; en de actie en stunts zijn ook van hoge kwaliteit. Een prima film dus die door zijn korte speelduur lekker wegkijkt.
Dan de app die je tijdens het bekijken van de film mee kan laten lopen op je mobiel. De app reageert op geluid van de film en de timing van de extra scènes ten opzichte van de spelende film op je TV gaat prima. De app laat grappig achtergrondnieuws zien (zoals bijvoorbeeld een krantenbericht als iemand in de film net is verongelukt) en laat alternatieve opnames van beelden zien die je in de film zit te bekijken (bijvoorbeeld het verlengen van een totaalshot uit de film terwijl de film verder gaat naar een ander shot). Dat werkt prima en dat geeft een leuke toevoeging aan de film. Enig minpunt is dat je op de app op de helft van de film een aantal cruciale tips krijgt, die je in de film niet krijgt, die de afloop van de film een stuk eerder laat raden dan wanneer je de film zonder app bekijkt. Zeker iets om rekening mee te houden, maar de film is zelf al wel redelijk voorspelbaar genoeg. De film hoef je niet te bekijken met de app, maar het is wel een leuke en unieke ervaring.

Genre: Actie, Thriller
Speelduur: 82 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: Just Bridge Entertainment
EAN: 8717344753258

• B-roll
  • Making of
  • VFX Breakdown
  • Teaser
  • Trailer Engels ondertiteld
  • Trailer Quotes
  • TV Commercials
  • Exclusieve content via mobiele app

APP is op Blu-ray Disc uitgebracht in het originele beeldformaat van 2.35:1 in 1080p via een MPEG2-codering. Het betreft een enkellaags BD25 GB-disc.

De beeldkwaliteit is over het algemeen prima. Scherpte en detail zijn in orde. De film heeft een wat grauw kleurenpalet en veel scènes spelen zich af in het donker en slecht verlichte ruimtes. Daarbij is het beeld soms wat overbelicht en krijgt het beeld een wat flets karakter. Kleuren zijn ook allemaal donker gekozen en kleuren als rood, geel en groen worden wat minder fel gemaakt. Hierdoor krijgt de transfer geen levendig uiterlijk. Wel is dit een juiste representatie van de keuzes die gemaakt zijn door de regisseur. Op de transfer valt dus niet heel veel aan te merken.

APP krijgt twee audiotracks mee die van lossy-kwaliteit zijn: een Dolby Digital 2.0 (48 khz/192 kbps) en een Dolby Digital 5.1-audiotrack (48 khz/448 kbps). De laatstgenoemde is beluisterd tijdens het kijken van de film.
De lossy audiotrack doet het op zich prima. Spraak komt netjes uit de centerspeaker en de voornaamste geluiden spelen zich af via de voorste speakers. Tijdens actiemomenten met muziek en veel geluidseffecten doen de surroundspeakers goed mee. Ook de subwoofer doet goed zijn werk. Wel hebben de schrikmomenten een overdadig volume waardoor de schrik die je als kijker krijgt van de scène danig wordt opgevoerd. Het levert de audiotrack alleen een ongebelanceerd karakter op.

APP krijgt op Blu-ray Disc een paar korte extra's mee. Alle extra's zijn in 1080p HD, hebben een Dolby Digital 5.1-audiotrack (48 khz/448 kbps) en zijn Nederlands gesproken. De Blu-ray Disc zelf zit verpakt in een nette slipcase. In de Blu-ray Disc-case zit een flyer met daarop een code om de app op je mobiel te downloaden en te installeren.

B-roll (4 min.)
Een kort kijkje achter de schermen tijdens het filmen, onder begeleiding van filmmuziek.

Making of (8 min.)
Een making-of-featurette, met interviews met de hoofdrolspelers.

VFX breakdown (2 min.)
Een montage van de verschillende stadia van de verschillende digitale effecten die zijn gebruikt in de film.

Teaser (20 sec.)
Een korte teaser van de film.

Trailer (1 min.)
De originele bioscooptrailer

Trailer Engels ondertiteld (1 min.)
De originele bioscooptrailer, ditmaal Engels ondertiteld en waarschijn bedoeld voor internationale promotie.

Trailer Quotes (1 min.)
De originele bioscooptrailer, ditmaal met quotes van recensies uit diverse media.

TV commercial (5 sec.)
Een korte TV-spot.

TV commercial (15 sec.)
Een wat uitgebreidere TV-spot.

Exclusieve content via mobiele app
Na het bekijken van de film met de 2ND screen-app kan je via de app op je mobiel nog een aantal korte clips en making-of bekijken.

In APP wordt Anna slachtoffer van een app op haar mobiele telefoon die haar leven wilt beheersen. De Blu-ray Disc van APP is prima verzorgd met een beeld- en geluidskwaliteit die voldoende zijn en een kleine slectie aan extra's die best interessant zijn.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.