Frozen

09-04-2014

9.2

Frozen (Blu-ray)

Elsa (stem van Idina Menzel) en haar jongere zusje Anna (stem van Kristen Bell) zijn beide prinsessen en vanaf jongs af aan onafscheidelijk. Elsa heeft een magische gave waardoor zij sneeuw en ijs uit het niks naar voren kan toveren, en in elke vorm die ze wil. 's Nachts gaan Elsa en Anna stiekem spelen en hebben ze de grootste speelpret met elkaar. Plotseling gaat het echter mis en raakt Anna gewond. Anna kan alleen genezen worden door alle herinneringen van de gave van Elsa te wissen uit haar geheugen. Elsa moet vervolgens haar gave voor iedereen verborgen houden om nieuwe ongelukken te voorkomen. Elsa sluit zich daarom op in haar kamer en wil met niemand contact meer, ook niet meer met haar zusje. Alle deuren van het kasteel worden gesloten en gaan niet meer open. Als ze ouder worden overlijden de ouders en moet Elsa openbaar gekroond worden. Voor één dag gaan alle deuren van het kasteel open en kan iedereen kennis maken met de zusjes. Anna is dolblij maar Elsa is doodsbang dat iedereen achter haar gave komt. Wanneer Anna dolverliefd wordt en vervolgens wilt trouwen, vraagt ze haar zusje Elsa voor een zegening van hun huwelijk. Wanneer Elsa deze ter bescherming niet geeft, komt het tot een confrontatie tussen de zusjes. Als Anna bij haar zus Elsa doordramt voor uitleg voor al die jaren van opsluiting, ontploft Elsa en laat ze per ongeluk haar gave aan iedereen zien. Met alle gevolgen van dien...

Frozen is de 57e animatieklassieker van Disney. De film is sinds 2004 al in de maak en is gebaseerd op een verhaal van Hans Christan Andersen (vandaar ook de namen als Hans, Kristoff en Elsa). Ook werd de film al in 2009 aangekondigd maar later alweer stilgezet. In 2013 was het dan zover en kwam Frozen in de bioscopen.
Frozen is een typische Disney-klassieker met een verhaal met veel bekende elementen en verloop. Is dan een nadeel? Zeker niet, want met deze film laat Disney zien dat zij nog steeds het patent heeft op de ideale familiefilm met een lach en een traan. Als kijker leef je volop met Anna mee en al haar avonturen. De overige karakters als Hans, Elsa en Kristoff zorgen voor genoeg tegenspel en de geweldige animatie maakt het plaatje compleet. Alle geanimeerde objecten en omgevingen zijn zo mooi gemaakt dat ze bijna als een karakter fungeren in de film. Zo mooi als dat de karakters reageren in de film op de door Elsa gecreërde objecten, zo kunnen wij als kijker genieten van de animatie ervan. Nog nooit heeft Disney een wereld zo mooi in sneeuw en ijs gedompeld als in Frozen. Ook keert Disney terug naar vroeger tijden door meer muzieknummers in de film te stoppen dan recent het geval was. Ongeveer 25% van de film is gevuld met geweldige muzieknummers, waarvan er eentje zelfs een Oscar won. Ook won Frozen de Oscar voor Beste Animatiefilm, en dat zou genoeg bewijs moeten zijn dat Frozen zich met recht een Disney-klassieker mag noemen. En niets is minder waar, want Frozen is een geweldige familiefilm voor jong en oud!

Frozen wordt uitgegeven op 2D en 3D Blu-ray Disc. De eerstgenoemde wordt hier besproken.

Genre: Animatie, Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2013
Speelduur: 102 min
Beeldverhouding: 2.24:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • DTS 5.1 - Nederlands
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
  • DTS-HD HR 7.1 - Frans
Uitgever: Walt Disney Pictures
EAN: 8717418424343

• Korte bonusfilm: "Get a Horse!"
  • Frozen: de making of
  • Disney's reis van Hans Christian Andersen naar Frozen
  • Niet-gebruikte scènes en liedjes
  • Muziekvideo's "Let it Go"
  • Originele vroege trailer

Frozen komt op Blu-ray Disc met een 1080p HD-transfer in het originele beeldformaat van 2.24:1 op een dubbellaags BD50 Blu-ray Disc. De codering is AVC.
De kwaliteit van de transfer is werkelijk fabelachtig en simpelweg perfect. Alles klopt aan deze transfer: de kleuren, contrast, scherpte en detail. Van het mooie okerrode haar van Anna tot de spierwitte sneeuw en het felblauwe ijs; alles wordt simpelweg perfect weergegeven. Scherpte heeft een maximale kwaliteit en ook alle actiemomenten kennen geen fouten in de transfer. Elk klein sneeuwvolkje heeft de fijnste details en wordt prachtig weergegeven. De momenten van zomer in Frozen hebben prachtig levendige kleuren en kleuren zoals rood, blauw, groen en geel schitteren op het scherm. Frozen is simpelweg perfect te bekijken op Blu-ray Disc.

Frozen krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD MA 7.1-audiotrack mee in de originele Engels gesproken taal. Net als de beeldkwaliteit gooit de audiotrack dezelfde hoge ogen; namelijk de hoogste score. Alles in deze audiotrack klinkt geweldig: van de rustige momenten van romantiek tot de drukke actiemomenten met volop dynamiek. De spraak komt helder en duidelijk uit de centerspeaker en alle omgevingsgeluiden komen subtiel uit de surroundspeakers, zowel voor als achter. De muzieknummers kennen een geweldige spreiding over alle speakers en voor de lage tonen doet de subwoofer ook goed zijn werk. Kortom, de audiotrack van Frozen is perfect.

Deze Blu-ray Disc krijgt ook nog een DTS 5.1 Digital Surround-audiotrack mee (48 khz/768 kbps) in de Nederlandse taal en een Dolby Digital 5.1-audiotrack (48 khz/448 kbps) in de Vlaamse taal. Beiden klinken iets minder dynmisch dan de lossless audiotrack, maar hebben een mooie spreiding en de spraak is goed verstaanbaar.

Frozen krijgt op Blu-ray Disc slechts een kleine selectie aan extra's mee, welke ook nog eens een korte speelduur hebben. Op buitenlandse uitgaven is dit helaas niet anders. Alle extra's zijn 1080p HD en zijn Nederlands ondertiteld.

Korte bonusfilm: "Get a Horse!" (6 min.)
We zien Mickey Mouse weer eens in een kort avontuur.

Frozen: de making of (3 min.)
Een hele korte making-of die in een muzieknummer vraagt hoe Frozen is gemaakt, maar waarop deze featurette helaas geen antwoord geeft.

Disney's reis van Hans Christian Andersen naar Frozen (7 min.)
Een korte kijk achter de schermen, die de achtergrond laat zien van Disney's reis om het verhaal van Frozen tot leven te laten komen.

Niet-gebruikte scènes en liedjes (7 min.)
Vier korte verwijderde scenes, die getoond worden in een vroeg stadium van productie. De scènes worden begeleid met commentaar van de regisseurs.

Muziekvideo's "Let it Go" (16 min.)
Vier verschillende versies van het Oscar-winnende muzieknummer uit de film.

Originele vroege trailer (2 min.)
De eerste teaser trailer van Frozen

In Frozen leven we mee met de zusjes Elsa en Anna in een in sneeuw ondergedompelde wereld en met magische krachten. De Blu-ray Disc van Frozen is technisch gezien simpelweg perfect, met een magische beeldtransfer en een oorstrelende audiotrack. De extra's zijn helaas wat karig. Desalniettemin komt de Blu-ray Disc van Frozen zeker als een grote aanrader.