Love Actually: 10th Anniversary Edition

26-03-2014

6.8

Love Actually: 10th Anniversary Edition (DVD)

Collega Arnold van Oostrum heeft in 2004 een goede samenvatting geschreven die hieronder wordt geplaatst:

"Het is vier weken voor kerstmis en iedereen heeft zo zijn liefdesproblemen. Billy Mack (Bill Nighy), een gewezen popster die zijn heroïneverslaving te boven is, probeert zijn vergane carrière een nieuwe draai te geven met een vreselijke kerstversie van zijn grootste hit ‘Love is all around’. Mark’s (Andrew Lincoln) beste vriend Peter (Chiwetel Ejiofor) trouwt met de knappe Juliet (Keira Knightley). Mark, die Juliet zoveel mogelijk negeert, heeft het erg moeilijk mee. De nieuwe premiér van Engeland (Hugh Grant) is een aantrekkelijke vrijgezel en komt voor het eerst aan op Downing Street 10, waar hij zijn personeel ontmoet. Daartussen ook het meisje Natalie (Martine McCutcheon), waartoe hij zich erg aangetrokken voelt. Daniel (Liam Neeson) heeft zojuist zijn vrouw verloren na een lang ziekbed. Zijn stiefzoon Sam (Thomas Sangster) is ontroostbaar, maar dat blijkt later een andere reden te hebben dan gedacht. Sarah (Laura Linney) werkt bij een locale krant waar zij heimelijk zwaar verliefd is op haar collega Karl (Rodrigo Santoro). Haar baas Harry (Alan Rickman) moedigt haar aan voor haar eigen rust en die van de afdeling er nu maar eens werk van te maken. Harry, die getrouwd is met Karen (Emma Thompson), daarentegen wordt door zijn knappe secretaresse verleid tot overspel. De auteur Jamie Bennett (Colin Frith) komt erachter dat zijn broer een verhouding heeft met zijn vrouw. Jamie zoekt zijn toevlucht in een idyllisch vakantiehuisje in Frankrijk. Daar leert hij de Portugese huishoudster Aurelia (Lúcia Moniz) kennen, maar een taalbarrière maakt een gesprek onmogelijk. De jonge student Colin Frissell (Kris Marshall) kan geen geschikte partner in Londen vinden. Met zijn laatst geld wil hij naar Amerika gaan, wat volgens hem het Mekka van gewillige vrouwen is. Zijn vriend verklaart hem voor gek."

Ook het commentaar van collega Arnold van Oostrum staat vandaag de dag nog steeds als een huis:

"Love Actually is niet één verhaal over de liefde, maar wel tien verschillende. Bovenstaande beschrijving tipt deze verhalen slechts kort aan om niet teveel van de film weg te geven. Op de één of andere wijze hebben al deze losse verhalen, waar de liefde centraal in staat, iets met elkaar te maken. Alles komt bij elkaar op kerstdag. In al deze verhalen heeft de liefde een andere uiting gekregen. Warme gevoelens, jaloezie, verdriet, onzekerheid, verleiding, seks, frustratie, zorgzaam, schuchter, komisch, vriendschappelijk en noem maar er zo nog maar een paar op. Allemaal verschillend emoties en uitingen van liefde. De film start met de overweging dat in een wereld vol haat het toch de liefde is die altijd en overal te vinden is. Er wordt zelfs even verwezen naar de vernietiging van de Twin Towers.
Regisseur Richard Curtis heeft naast de regie van de film ook het verhaal van Love Actually geschreven. Dat hij goede verhalen/scripts kon schrijven, wisten we al van andere uitstekende Britse producties als Blackadder en Mr. Bean. Maar ook films als Four Weddings and a Funeral,Notting Hill en Bridget Jones Diary komen van zijn hand. En met het verhaal van Love Actuallyschetst hij weer bijzonder knap een boeiende verhaallijn, waarin zoveel verschillende vormen van liefde aan bod komen, die op het eind allemaal zo logisch bij elkaar komen. In ieder geval was het script goed voor een Golden Globe® nominatie. Niet alleen het verhaal is sterk. Ook de indrukwekkende cast, met grote namen uit de Britse filmwereld, maakt de film al een bijzonderheid. Met deze cast heeft Richard Curtis een indrukwekkend regiedebuut gemaakt, dat ook direct een Golden Globe® nominatie kreeg voor beste komedie. In grote lijnen kun je de film wel een romantische komedie noemen, maar ook wat minder leuke kanten van de liefde blijven in de film niet onderbelicht. Naast alle genoemde spelers in bovenstaande korte filmbeschrijving, is ook het optreden van Rowan Atkinson het vermelden waard. Een schitterende performance als bediende in een juwelenwinkel die het inpakken tot een ware kunst verheft. Met recht mag Love Actually de ultieme romantische komedie worden genoemd. Ook vermeldenswaard zijn enkele kortstondige intermezzo waarin een stel wat ongemakkelijk met elkaar kennismaakt terwijl ze enkele erotische houdingen uitbeelden. Desondanks heeft de film een AL keuring."

Love Actually is eerder in 2004 uitgebracht op DVD, en later ook op Blu-ray Disc. In 2014 is de 10th Anniversary Edition uitgebracht op zowel DVD als Blu-ray Disc. De DVD wordt hier besproken. Omdat de DVD-disc echter exact hetzelfde is als de eerste uitgave zullen veel aspecten overgenomen worden uit de eerste recensie.

Genre: Drama, Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2003
Speelduur: 129 min
EAN: 5050582971200

• Fotoboekje met voorwoord van regisseur Richard Curtis, interviews en foto's
  • Muziekvideo
  • Achter de schermen
  • Muzikale hoogtepunten

Love Actually heeft voor de 10th Anniversary Edition-Blu-ray Disc een nieuwe transfer meegekregen. Recensies wijzen echter uit dat de verschillen tussen de Blu-ray-edities echter zo marginaal zijn dat ze nauwelijks waarneembaar zijn. De DVD heeft echter geen nieuwe remaster gekregen (de DVD-disc is exact hetzelfde), en daarom staat hier het commentaar van de eerdere recensie:

"Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 2.35:1 en is ook zo anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is goed. Kleuren zijn mooi en natuurlijk. Scherpte en detaillering van het beeld zijn goed. Detaillering is iets minder dan je van een recente film zou verwachten, maar als geheel geeft het beeld een mooie filmische indruk. Contrast en zwartniveau zijn beide uitstekend. Het is een nieuwe film dus het is geen verrassing dat het beeld vrij is van ongerechtigheden. Filmgrain is minimaal maar wel constant aanwezig. Enig opvallende artefact is aliassing en moiré. Verder een prima beeld.
De film is verdeeld in 21 tracks. De DVD is van het type DVD-9 (dubbellaags), de laagwisseling is niet merkbaar geplaatst. De optionele witte Nederlandse ondertiteling heeft een duidelijk leesbaar lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld (mocht nog iets lager)."

NB: de screenshots zijn gemaakt van de 10th Anniversary Edition.

Ook de audio is exact hetzelfde, en daarom het commentaar van de recensie van Arnold van Oostrum:

"De originele Engelstalige soundtrack is beschikbaar in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 Kb/s). De film is vooral dialoog georiënteerd, dus geen grote geluidseffecten. Wel een bijzonder mooie muzikale soundtrack van Craig Armstrong die de sfeer van de film prima ondersteunt. Het is vooral deze muziek die de soundtrack een surroundkarakter geeft. De muziek heeft een prima stereospreiding en goede detaillering. De surrounds worden subtiel gebruikt voor het ruimtelijke geluidsbeeld. Verder ligt de nadruk van de soundtrack op de voorkanalen. Omgevingsgeluiden worden heel subtiel door de surroundspeakers ondersteund. De subwoofer wordt incidenteel gebruikt. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker."

Love Actually heeft voor deze 10th Anniversary Edition-DVD ten opzichte van de vorige editie als enige onderscheidende extra een fotoboekje meegekregen. Dit fotoboekje heeft een korte introductie van regisseur Richard Curtis en heeft wat korte interviews, feiten en weetjes, foto's en een korte kennisquiz met antwoorden. Het boekje is in het Engels geschreven en heeft exact het formaat wat naadloos in een Blu-ray Disc-case past. Ondanks dat dit boekje dus niet speciaal voor de DVD is gemaakt is het een leuke bijkomende extra. Zeker gezien het feit dat buitenlandse uitgaven deze niet krijgen, maar een goedkoop-uitziende metalen hanger (voor in de kerstboom) in de vorm van een hart met het filmlogo erop. Het eindcijfer voor de extra's zal echter wel de helft worden van het eindcijfer van de eerste recensie; dit vanwege de marginale meerwaarde van deze nieuwe uitgave.

De extra's op de DVD zijn exact hetzelfde als de eerder uitgebrachte DVD. Hieronder het commentaar over die extra's:

"De breedbeeld menuschermen zijn filmgerelateerde animaties met achtergrondmuziek. Het menu is ook in het Nederlands beschikbaar. Tenzij anders vermeld, hebben de extra’s 1.78:1 anamorf beeldformaat met DD2.0 (192 kb/s) geluid en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Muziek Actually, met twee vervolgkeuzen:

Billy Mack – Christmas Is All Around Videoclip (4 min)
De muziekvideo uit de film. Beeldformaat 2.35:1 niet anamorf. Hij doet een beetje denken aan een videoclip van Bryan Ferry.

Muzikale hoogtepunten (19 min)
Een vijftal scènes uit de film waarin een bepaald liedje belangrijk is. Regisseur Richard Curtis geeft bij iedere scène een korte introductie, waarna de bewuste scène uit de film wordt getoond. Keuzes zijn:
- Eva Cassidy - Songbird
- Joni Mitchell - Both Sides Now
- Olivia Olson – All I Want For Christmas
- Craig Armstrong – Portuguese Love Theme
- Beach Boys – God Only Knows
De filmscènes komen uit de film en hebben daarom 2.35:1 anamord beeldformaat met DD5.1 (384 kb/s) geluid.
Niet in dit rijtje, maar de huwelijksuitvoering van All You Need Is Love van The Beatles is ook erg leuk.

Achter Love Actually, met drie vervolgkeuzen:

Deleted Scenes (37 min)
Al het geschoten filmmateriaal bij elkaar maatke de totale filmlengte van Love Actually maar liefst bijna 3½ uur. Van het al dat materiaal dat op de snijtafel is blijven liggen, hier de tien scènes die regisseur Richard Curtis eigenlijk in de film wou laten. Elke scène is als aparte keuze opgenomen, waarbij regisseur Richard Curtis eerst een toelichting geeft. Er is ook een Speel Alles optie.