Mandela: Long Walk to Freedom

28-03-2014

8.2

Mandela: Long Walk to Freedom (DVD)

Nelson Mandela (Idris Elba) is een Zuid-Afrikaanse advocaat die, gefrustreerd door de apartheidpolitiek in zijn land, de overstap maakt naar de nationale politiek. Deze tegenstand verloopt aanvankelijk vreedzaam, tot er bij Sharpeville een heuse slachting plaatsvindt. In reactie daarop kiest ook Mandela voor geweld en dat komt hem duur te staan. Hij en zijn kameraden ontsnappen ternauwernood aan de doodstraf, maar worden in plaats daarvan veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf. Zijn vrouw Winnie (Naomie Harris) zit dan wel niet in de gevangenis, maar wordt ook onheus bejegend door de overheid. Het echtpaar groeit uit elkaar. Beiden zijn vastberaden om iets aan de situatie in hun land te veranderen, maar Winnie kiest daarbij de weg van het geweld, terwijl Nelson zich ontwikkelt tot een vreedzame en bedachtzame leider.

Op 5 december 2013 overleed Nelson Mandela. Een mens tegen wie velen opkijken. Hij heeft een groot deel van zijn leven opgesloten gezeten en koos er daarna niet voor wraak, maar juist voor verzoening. Deze dappere houding is wat velen inspireert. Mandela: Long Walk to Freedom is een verfilming van zijn levensverhaal. Tijdens de première van de film in Londen kregen de zusjes Zindzi en Zenani Mandela via hun mobiele telefoon het nieuws te horen dat hun vader was overleden. De première ging gewoon door en pas na de screening werd het nieuws de aanwezigen verteld, die spontaan uit respect een 2 minuten stilte hanteerden. Deze film is een mooie manier om stil te staan bij zijn leven. Niet alle feiten zijn evengoed bekend. Zo zal het voor sommigen wellicht verrassend zijn dat hij niet altijd de geweldloze weg koos, maar in zijn jongere jaren acteerde op een manier die we nu misschien als extremistisch zouden kwalificeren. Als biografie is Mandela: Long Walk to Freedom een vrij voorspelbare en chronologische weergave van het leven van Nelson Mandela. Doordat hij zoveel heeft meegemaakt, is twee uur eigenlijk te weinig om alles evenveel aandacht te geven. Daardoor voelt de film regelmatig wat gehaast. Doordat men zoveel mogelijk wil laten zien, krijgen we ironisch gezien maar een beperkt kijkje in de drijfveren van deze man. De film is meer een journalistiek verslag geworden, een soort historisch document. De emotie die het script ontbeert wordt gelukkig deels teruggevonden in de sterke prestatie van hoofdrolspeler Idris Elba. Hij speelt geen karikatuur en probeert Nelson Mandela niet na te doen, maar presteert het toch om een overtuigende versie neer te zetten. Hierbij geeft Elba zijn personage voorrang op hemzelf als persoon. Dat hij relatief onbekend is helpt daarbij ook. In de afgelopen jaren is Morgan Freeman regelmatig geassocieerd met deze rol, maar Freeman is daar eigenlijk een veel te bekend gezicht voor. Mandela: Long Walk to Freedom is alleszins geen slechte film. Het is gewoon goed gemaakt en door de vele gebeurtenissen continu onderhoudend. Echt diep gaat het helaas niet en op emotioneel vlak doet de film weinig. Mandela: Long Walk to Freedom is als historisch document prima geslaagd, maar als film is het geen topper geworden.

Genre: Biografie, Drama
Speelduur: 141 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5414937032983

Mandela: Long Walk to Freedom staat in het originele 2.35:1 formaat op de DVD. De kwaliteit hiervan is helaas niet bijzonder goed. Doe je een vergelijking met recensies van buitenlandse releases, dan zien we daar topscores terugkomen. Ergens onderweg is er dus iets misgegaan. De detaillering is wel afdoende, maar ook niet veel meer dan dat. Tijdens donkere scènes is het schaduwdetail ondermaats. Het contrast is passend en de kleuren zijn prima en natuurgetrouw. Van defecten is geen sprake. Onderaan de streep verdient deze transfer van Mandela: Long Walk to Freedom een voldoende, maar niet veel meer dan dat.

Deze DVD-uitgave van Mandela: Long Walk to Freedom komt vergezelgd van een Engelstalige Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) track. Deze is mooi helder en accuraat. Dialogen zijn altijd prima verstaanbaar en ook de muziek en overige effecten worden goed overgebracht. Er zit voldoende detail in de achtergrond. Het zal misschien niet altijd bewust opvallen, maar draagt zeker onbewust bij aan de kijkervaring. Al met al een geluidspresentatie die prima voldoet.

Afgezien van een trailer van de hoofdfilm zijn er geen extra’s te bekijken. Op buitenlandse uitgaven zijn wel een aantal extra’s te vinden.

Nelson Mandela heeft een groot deel van zijn leven in gevangenschap doorgebracht, om vervolgens na zijn vrijlating de verzoening met zijn onderdrukkers te zoeken met als doel de situatie in zijn land te verbeteren. Zijn optreden inspireert velen en bij toeval is deze film in première gegaan rond zijn overlijden in december 2013. Mandela: Long Walk to Freedom is een degelijk biografiefilm geworden, die echter niet buiten de gebaande paden treedt. Daarmee is het als historisch document geslaagd, maar het weet niet altijd een emotionele snaar te raken. De DVD-uitgave heeft een wat matige beeldkwaliteit. Het geluid is wel ruim voldoende. Afgezien van een trailer van de hoofdfilm zijn er geen extra’s opgenomen.