Last Vegas

19-03-2014

7.8

Last Vegas (Blu-ray)

De vier, inmiddels op leeftijd zijnde, vrienden Billy (Michael Douglas), Archie (Morgan Freeman), Sam (Kevin Kline) en Paddy (Robert De Niro) kennen elkaar al zestig jaar. Billy is een succesvol zakenman, Archie is een veteraan die herstellende is van een beroerte, Paddy zit nog in het rouwproces van zijn overleden vrouw en Sams huwelijk zit in een sleur, waardoor seks naar het tweede, of misschien zelfs derde, plan is verwezen. De vier zijn elkaar een beetje uit het oog verloren, maar als er is een goede reden om elkaar weer te zien. Billy gaat namelijk trouwen, met een 32-jarige vrouw, dat wel. Hij gaat trouwen in Las Vegas en het lijkt hem een goed idee om daar een vrijgezellenfeest te houden, samen met zijn vrienden. Archie en Sam zijn direct enthousiast, maar Paddy heeft weinig zin. Hij verwijt Billy nog steeds dat hij niet naar de begrafenis van zijn vrouw is gekomen. Maar Archie en Sam weten hem toch over te halen. In de gokwereld van Las Vegas proberen de mannen het naar hun zin te maken. Ze ontmoeten de zangeres Diana (Mary Steenburgen), die voornamelijk voor lege zalen staat te zingen. De mannen zijn wel gecharmeerd van haar, maar ze moeten oppassen dat de geschiedenis zich niet gaat herhalen.

Jon Turteltaub gaat al wat jaartjes mee als regisseur. En veel van zijn films zijn populair bij het publiek. Dat is met zijn meest recente film Last Vegas ook het geval. Hij heeft een leuke komedie gemaakt rond vier oude vrienden die na jaren het huwelijk van één van hen gaan vieren. Tegenwoordig denk je dan al snel aan films als The Hangover, maar deze film is daar in het geheel niet mee te vergelijken. Het is een sprankelende komedie met veel grappige momenten en een sterke cast. Met een sterrencast die bestaat uit Michael Douglas, Morgan Freeman, Robert De Niro en Mary Steenburgen weet je dat je goed zit. Elk van hen heeft minimaal één Oscar op zijn of haar naam staan. Bij elkaar hebben ze vele tientallen jaren filmervaring, maar het is de eerste keer dat de leden van dit ensemble met elkaar aan het werk te zien is. Geen enkele keer hebben de heren met elkaar of met één van hen in een film gespeeld. Er is voldoende chemie tussen het vijftal en ze spelen waar ze goed in zijn. Zo speelt Michael Douglas de rijke dandy en is Robert De Niro de chagrijnige brombeer, zoals hij wel vaker gespeeld heeft. Het verhaal is misschien niet al te origineel, maar de uitvoering steekt prima in elkaar. Je ligt niet onder de stoel van het lachen, maar er valt genoeg te genieten. Zo is de korte scène met 50 Cent erg grappig. Er zit ook voldoende drama in het verhaal om de film goed in balans te houden. Het wordt niet te sentimenteel en de boodschap die de film wil overbrengen is een zinvolle. Vriendschap is belangrijk in het leven en daar heb je wat voor over. Op zich niets nieuws onder de zon, maar het is wel goed gedaan. En daarmee staat Last Vegas garant voor een leuke filmavond.

Genre: Komedie
Jaar: 2013
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045240745

• It’s Going To Be Legendary
  • Four Legends
  • The Flatbush Four
  • Shooting in Sin City
  • The Redfoo Party
  • Supporting Ensemble

De 2.35:1-transfer van Last Vegas heeft een resolutie van 1920x1080p en staat op een 25GB enkellaags disc, waarvan bijna 22GB is beschreven. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de VC1-videocodering. Ondanks dat we hier met een enkellaags disc te maken hebben is de kwaliteit van het beeld uitstekend. Geen compressie- of artefactfouten zijn aanwezig. De kleuren zijn fris en helder en ook detaillering en zwartniveau zijn dik in orde. De enige reden dat de transfer niet de maximale score krijgt is omdat de scherpte niet altijd even optimaal is. Close ups zijn goed scherp, maar de ruimere shots hebben een licht soft uiterlijk. Maar voor het overige is dit een uitstekende transfer.

De Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track op de Blu-ray Disc van Last Vegas is van degelijke kwaliteit. Niet opzienbarends, dat zie je ook zelden bij dit soort komedies, maar alles is prima in orde. Verstaanbaarheid is uitstekend, en het geheel wordt aangevuld met omgevingsgeluiden en effecten. Af en toe komen ook fragmenten van bekende muziekdeuntjes tegen. Het LFE-kanaal blijft wat achterwege, maar tijdens de bikini-wedstrijd komt deze toch nog even naar boven. Een degelijke, weinig opzienbarende geluidstrack, maar daardoor wel dik in orde.

De Blu-ray Disc heeft een aantal korte extra’s die alle in HD-resolutie zijn en voorzien zijn van Nederlandse ondertiteling. Op het ontbreken van een audiocommentaar na zijn de extra’s gelijk aan buitenlandse uitgaves. Als je alle extra’s na elkaar bekijkt kom je wel heel vaak dezelfde beelden tegen. Het zijn allemaal behoorlijk standaard items, vooral bedoeld voor promotiedoeleinden.

It's Going to Be Legendary (3 min)
De leden van de cast vertellen in het kort de hoofdlijnen van het verhaal en wat hun karakters voor rollen hebben.  Regisseur Jon Turteltaub en de cast weten ook waaraan een komedie moet voldoen om succesvol te zijn.

Four Legends (3 min)
Vier Oscarwinnende acteurs en toch hebben ze nog nooit met elkaar gewerkt. Maar mensen met zo’n ervaring en staat van dienst moet wel een goede samenwerking opleveren.

The Flatbush Four (1½ min)
De vier mannen in de film kennen elkaar al bijna zestig jaar en ze noemen zichzelf The Flatbush Four. Een kort overzichtje van hun geschiedenis.

Shooting in Sin City (3 min)
De film speelt voor een groot deel af in Las Vegas. En zoals Morgan Freeman zegt: “Vegas speelt Vegas”. Dan weet je wat je te wachten staat. In het tweede deel gaat het een beetje over het filmen zelf. Dit is het enige item dat, hoewel erg kort, wat dieper op het filmen zelf ingaat.

The Redfoo Party (2 min)
Er zit in de film een scène rond een bikini-test rond een zwembad, waarbij de vier heren als jury optreden. Met de bekende DJ Redfoo als host. De meisjes in bikini zijn Playboy-dames, dan kun je je wel voorstellen dat het hoofd van de mannen soms op hol gaan. Met name Kevin Kline en Morgan Freeman kijken hier met enige humor op terug.

Supporting Ensemble (2½ min)
Alles lijkt om de vier hoofdrolspelers te draaien, maar in dit laatste item komen ook de acteurs aan het woord die het verhaal ondersteunen.

Vier bejaarde vrienden gaan naar Las Vegas om het vrijgezellenfeest van één van hen te vieren. Ze hebben niet allemaal evenveel zin om te gaan, maar uiteindelijk hebben ze het wel naar hun zin. Zeker als ze een mooie zangeres ontmoeten. De  cast behoeft geen introductie, het zijn allemaal grote namen, die je niet direct in zo’n komedie zou verwachten. Maar Last Vegas is een leuke, vlotte komedie van de hand van Jon Turteltaub. Beeld en geluid van deze Blu-ray Disc-uitgave zijn dik in orde. Een aantal korte extra’s maken dit tot een goede uitgave en staat garant voor een gezellige avond filmkijken.