Drinking Buddies

24-03-2014

7

Drinking Buddies (DVD)

Kate (Olivia Wilde) en Luke (Jake Johnson) werken in een ambachtelijke brouwerij. Hun vriendschap heeft alles in zich om meer te worden, maar Kate gaat met Chris (Ron Livingston) en Jill (Anna Kendrick) wil van Luke weten of hij met haar wil trouwen. Het antwoord op die vraag wordt glashelder als Luke en Kate onverwacht een weekendje met z’n tweeën zijn. Het wordt als snel duidelijk wie er echt bij elkaar horen en wie niet.

Als je de cover van de DVD bekijkt en de samenvatting van het verhaal leest, dan krijg je de indruk dat Drinking Buddies een standaard romantische komedie is. De werkelijk is toch net even anders. Schrijver en regisseur Joe Swanberg legt de nadruk meer op het romantisch drama dan op de humor. De humor is af en toe terug te vinden in de herkenbaarheid van situaties. Swanberg mag dan officieel de schrijver heten voor deze productie, maar veel heeft hij op dat vlak niet gedaan. Het bijzondere aan deze film is dat er geen script is. Er zijn alleen wat personages bedacht en een aantal gebeurtenissen en locaties. Vrijwel alles wat je de hele film lang ziet is volledig geïmproviseerd. Hierdoor vraag je je de eerste twintig minuten van Drinking Buddies af waar het over gaat en of er nog iets noemenswaardigs gaat gebeuren. Maar toch ben je al geboeid door elke scène. Die komt doordat het zo echt aanvoelt. In een van de interviews beschrijft actrice Olivia Wilde het heel mooi als een herhalend proces van interactie dat geen schrijver ooit op papier zou kunnen zetten. In de kleine details qua verbale en nonverbale communicatie zit een mate van realisme die je niet vaak ziet. Dit maakt Drinking Buddies boeiend om naar te kijken. Echt meer dan een niemendalletje wordt het echter nergens. Dit komt doordat de film ver blijft van echte confrontatie en geen poging doet tot serieus drama. Het blijft allemaal wat lichthartig. Na afloop van de film ben je deze ook direct weer vergeten. Als je dan terugkijkt op wat je gezien hebt, dan is er eigenlijk niet veel gebeurd. Toch is Drinking Buddies een bijzonder en geslaagd experiment dat gedurende de speelduur interessant blijft. Niet in de laatste plaats vanwege de getalenteerde cast die goed op elkaar ingespeeld is.

Genre: Drama, Romantiek
Jaar: 2013
Speelduur: 87 min
  • Dolby Digital 5.1 - EAD
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Sony Pictures
EAN: 8712609603729

• Deleted scenes & outtakes
  • Cast interviews
  • A look at Drinking Buddies
  • Behind the scenes at revolutionary brewing

Drinking Buddies staat in het originele 2.35:1 formaat op de DVD. De kwaliteit van deze transfer had een stuk beter gekund, zeker als je online leest dat de HD-transfer op BD wel prima op orde is. De mate van detail is niet altijd even sterk en hier en daar is er sprake van aardig wat beeldruis. Toch is de algehele scherpte en detaillering wel van een voldoende niveau. De kwaliteit is niet zodanig ondermaats dat het serieus afdoet aan de kijkervaring. De kleuren zijn weinig bewerkt en komen daardoor zeer natuurgetrouw over. Van defecten is geen sprake.

De Engelstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track van Drinking Buddies voldoet. Heel veel meer zinnigs valt er eigenlijk niet over te zeggen. Het is niet bepaald een indrukwekkend mix, maar dat wordt dan ook lastig, gezien de materie. De film bestaat namelijk vrijwel uitsluitend uit dialogen. Deze dialogen komen duidelijk en helder uit de speakers. De collectie aan goed gekozen liedjes komt mooi ruimtelijk uit de speakers. Al met al is dit een track die de film gewoon goed ondersteunt.

Vanuit het hoofdmenu zijn een aantal extra’s te bekijken. Deze hebben dezelfde beeldkwaliteit als de film en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling. De audio van alle extra’s is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Dit commentaar begint meteen al goed. Regisseur Swanberg en zijn twee producenten maken een paar biertjes open bij de start van het commentaar. Gelukkig heeft dit geen merkbare invloed op de kwaliteit van hun commentaar. Voor de liefhebber is het commentaar inhoudelijk de moeite waard. Het is bovendien voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Deleted scenes & outtakes (7 min.)
Een aantal verwijderde scènes spelen zich achter elkaar af. Ze zijn niet voorzien van tussentitels. Optioneel kun je er commentaar van de regisseur bij aanzetten.

Cast interviews (13 min.)
De speelduur is opgedeeld in interviews met de vier hoofdrolspelers. Ze bespreken onder andere hun personage en hun redenen om mee te doen aan dit project. Ook komen we het een en ander te weten over hun ervaringen.

A look at Drinking Buddies (3 min.)
Dit is – ook gezien de lengte – feitelijk niet veel meer dan de trailer met wat interviews er ingemonteerd. Dit zijn fragmenten uit dezelfde interviews als hierboven omschreven.

Behind the scenes at revolutionary brewing (4 min.)
De titel geeft hier een vrij accurate omschrijving. De scènes in de brouwerij in de film zijn op een echte locatie opgenomen. De brouwmeester geeft hier een toer door zijn bedrijf. Leuk voor de mensen die graag een kijkje achter de schermen willen om te zien hoe bier gemaakt wordt.

Kate en Luke zijn een stelletje en Chris en Jill kunnen zichzelf ook zo noemen. Op hun werk zijn Kate en Chris echter goede vrienden en het lijkt erop dat dit weleens meer zou kunnen worden. Zijn de juiste personen wel aan elkaar gekoppeld? Drinking Buddies is niet je standaard romantische komedie. Doordat er geen script was is alles geïmproviseerd en dit komt zeer natuurlijk over. Uiteindelijk gebeurd er niet zoveel in deze film, waardoor die wel vermakelijk is maar niet echt blijft hangen. De DVD is voorzien van beeld kwaliteit die net voldoende is een audiopresentatie die prima voldoet. Er is een aardig pakket aan extra’s inbegrepen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Sony Pictures.