Wolf

07-03-2014

8.5

Wolf (DVD)

Majid (Marwan Kenzari) leeft in een achterstandswijk en samen met wat vrienden verdient hij zijn geld met wat berovingen en kleine drugshandel. Majid is echter een getalenteerd kickbokser en als hij in de sportschool van Ben (Raymond Thiry) terecht komt kan hij gaan trainen en meedoen aan toernooien. Zijn talent om geschillen op te lossen met zijn vuisten valt echter ook op bij Hakan (Cahit Ölmez), een eigenaar van een Turks koffiehuis en leider van een genadeloze bende die handelt in drugs en alles daaromheen. Hij ziet in Majid een ideale loopjongen die tijdens transacties de beslissingen van Hakan door weet te drukken. Majid ziet in het baantje van Hakan een prima mogelijkheid om wat geld te verdienen om zo zijn moeder en zijn kleine broertje een beter leven te geven. Daarnaast wil hij ook in de ring koste wat kost elke wedstrijd winnen. Maar sportambitie en de wereld van Hakan vallen soms niet goed te combineren. Majid wordt steeds dieper het gewelddadige en misdadige leven ingetrokken en de grenzen tussen boven- en onderwereld vervagen steeds meer. Majid wordt gedwongen om keuzes te maken; keuzes die verder gaan dan het winnen of verliezen van een wedstrijd in de boksring.

Regisseur Jim Taihuttu (Rabat) levert met Wolf zijn tweede bioscoopfilm af en won hiermee in 2013 het Gouden Kalf voor Beste Regie. Deze winst is meer dan terecht want Wolf heeft een uitstraling van internationale allure. De film zit erg sterk in elkaar: het heeft een meeslepend verhaal, onderscheidend uiterlijk, kwalitatief hoogstaand art direction en je merkt tijdens het kijken de hand van een regisseur die weet wat hij wil met zijn verhaal en de film. Het winnen van het Gouden Kalf is dan ook meer dan terecht. Marwan Kenzari had er echter ook eentje mogen winnen voor zijn rol van Majid. Marwan speelt de rol met een sterke intensiteit en weet een gelaagdheid aan te brengen in een karakter wat van nature gesloten is en voornamelijk wil spreken met zijn vuisten in plaats van met emotie. Ook de bijrollen zijn erg goed vertegenwoordigd en geven Marwan goed tegenspel en ondersteunen de film in de kwaliteit die het wil bereiken. Daarnaast zijn er ook enkele actiescènes met vuist- en vuurgevechten en ook hier verzakt Wolf niet af in amateurisme en compromissen. De overval heeft niet de kwaliteit van de overval in bijvoorbeeld Heat maar zit daar niet ver vanaf. Het verhaal in Wolf zit ook dicht op de actualiteit en weet met het misdaadverhaal een treffend beeld te geven van de Europese onderwereld zonder dat dit onrealistisch overkomt. Het knappe van Wolf is dat de film draait om het personage Majid, en die rode draad maakt de film zo goed als hij is. Je leeft mee met hem, en ondanks dat hij een kickboxer is (met alle vooroordelen die je daar bij kan hebben) snap je sommige keuzes die hij maakt. Wolf is een zeer sterke misdaadfilm en regisseur Tuhuttu is iemand om in de gaten te blijven houden.

Wolf wordt uitgegeven op DVD, Blu-ray Disc en op een Limited 3-disc-edition DVD, welke is voorzien van een fotoboekje met interviews en een extra soundtrack CD. De laatste wordt hier besproken.

Genre: Drama, Misdaad
Jaar: 2013
Speelduur: 121 min
Verpakking: Digibook
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: Just Bridge Entertainment
EAN: 8711983961814

• Fotoboekje met voorwoord van regisseur Tuhuttu en interviews met de cast
  • Making of Wolf
  • Docu 'Wolf: Een week met Appa en Sjaak'
  • Videoclip 'Onbegrepen'
  • Videoclip 'Stuntman'
  • Videoclip 'Mooie val'
  • Patta x Wolf teaser
  • Teaser
  • CD 'Wolf' - Appa en Sjaak

Wolf staat in zijn originele beeldverhouding van 1.85:1 via een anamorfische MPEG-2 transfer op DVD.
De film is in zwart-wit uitgevoerd en heeft een grauw en grof uiterlijk, met veel grain. De DVD weet dat goed weer te geven maar het gebrek aan technische kwaliteit van het medium DVD speelt de transfer helaas toch wat parten. De scherpte is redelijk goed in orde en ook is de transfer verder vrij van compressiefouten en andere artefacten. Alleen is het contrast soms wat minder van kwaliteit, vooral in het begin van de film. Het zwartniveau is erg goed, maar kent daar helaas verder geen gradaties in en daardoor loopt het zwart wel eens wat dicht. Donkergrijs wordt daardoor wat vaker zwart en lichtgrijs wordt wat sneller wit. Gelukkig voert dit niet de boventoon en heeft Wolf verder een goede transfer op DVD die de intenties van de makers voldoende representeert.

Wolf heeft een Dolby Digital 5.1-audiotrack (448 kbps) die helaas naast positieve punten ook wat minpunten kent. Ten eerste de positieve zaken: de audiotrack heeft een ruimtelijk effect en de omgevingsgeluiden en geluidseffecten worden mooi verspreid over de surroundspeakers. Alleen de spraak is soms wat moeilijk verstaanbaar. Er wordt een mengelmoes van talen gesproken, maar vooral het Nederlands met een sterk accent is soms wat moeilijk verstaanbaar. De buitenlands gesproken stukken worden gelukkig Nederlands ondertiteld. De muziek die gedraaid wordt knalt echter uit de speakers en weet de film goed te ondersteunen. Al-met-al is dit een audiotrack die redelijk weet te overtuigen maar wel wat ruimte biedt voor verbetering.

De Limited 3-disc-edition heeft een aantal zeer interessante extra's; waaronder een fotoboekje met interviews en een soundtrack-CD. Het fotoboekje met interviews heeft ook een voorwoord van regisseur Tuhuttu en heeft enkele mooie zwart-wit foto's en interessante interviews. Alle extra's zijn verder op de tweede DVD te vinden:

Making of Wolf (27 min.)
Een zeer interessant kijkje achter het maken van de film. Als kijker zie je diverse interviews en opnames van achter de schermen en tijdens het filmen.

Docu 'Wolf: Een week met Appa en Sjaak' (27 min.)
Een documentaire over het maken van de muziek in de film. De makers hadden slechts 6 dagen om de muziek te maken, en alles rondom die krappe tijd is interessant om te bekijken.

Videoclip 'Onbegrepen' (3 min.)
Een videoclip van een muzieknummer met filmbeelden.

Videoclip 'Stuntman' (4 min.)
Nog een videoclip met beelden uit de film.

Videoclip 'Mooie val' (3 min.)
Een derde videoclip met beelden uit de film.

Trailer (2 min.)
De trailer van de film.

Teaser (1 min.)
Een korte teaser van de film.

Patta x Wolf teaser (30 sec.)
Een korte teaser van een kledinglijn die geïnspireerd is op de film.

CD 'Wolf' - Appa en Sjaak
De soundtrack CD van de film.

In Wolf gaat kickbokser Marwan van de sportring naar de georganiseerde misdaad, en vice versa. Maar valt deze combinatie te maken en kan je daarbij je eigen keuzes blijven maken? Wolf levert een kwalitatief hoogstaande film af met een professioneel uiterlijk en internationale allure. De Limited 3-disc-edition DVD van Wolf is een sterke uitgave. Het beeld en geluid had iets beter gekund maar de editie geeft verder een aantal zeer interessante extra's mee. Een aanrader.