Paranoia

03-03-2014

6.2

Paranoia (Blu-ray)

Adam Cassidy (Liam Hemsworth) is een getalenteerde telecom-techneut die werkt voor de harde zakenman Nicholas Wyatt (Gary Oldman). Nadat Adam tijdens een presentatie van een van zijn ideeën verbaal neergesabeld wordt door Wyatt, misbruikt hij de bedrijfscreditcard door het met zijn vrienden op een drinken te zetten. Dit is natuurlijk diefstal, en dat weet Wyatt ook. En dus dreigt hij stappen te ondernemen als Adam niet exact doet wat Wyatt wil. In dit geval: bedrijfsspionage. Het bedrijf van de voormalige mentor van Wyatt, Jock Goddard (Harrison Ford), heeft namelijk een nieuw product in de maak. Wyatt wil daar het fijne van weten. En dus moet Adam zich bij Goddards bedrijf naar binnen zien te werken. Zal Goddard hem doorzien?

Paranoia heeft alle ingrediënten voor een spannende film: bedrijfsspionage, gadgets, twee gehaaide telecom-magnaten en een jonge hipster die zich staande moet zien te houden temidden van dit alles. Gepaard met de setting – een high-tech wereld waar de mobiele telefoon zowel een onmisbare verrijking voor het leven als een gigantisch gevaar voor de privacy is – is de potentie zeker aanwezig. Het is regisseur Robert Luketic (21, Legally Blonde) echter niet gelukt om een boeiende prent af te leveren. Aan de cast ligt dat niet. De lijst bevat opkomend talent als Liam Hemsworth, Amber Heard en Lucas Till, maar het zijn toch vooral de oude rotten die in het geheugen blijven hangen. Bijvoorbeeld Richard Dreyfuss, in een bijrol te zien als de vader van de hoofdpersoon. De voornaamste publiekstrekkers zijn natuurlijk Gary Oldman en Harrison Ford, lange tijd na Air Force One (1997) weer eens samen in een film te zien. En alhoewel ze in Paranoia slechts weinig schermtijd delen, geven de vertolkingen van beide heren nog enige meerwaarde aan deze verder bijzonder standaard thriller. Want dat is het feitelijk, een dertien-in-een-dozijn-filmpje dat je na het kijken meteen weer vergeten bent. Dat komt vooral door het gebrek aan spanning. De opzet zou voldoende redenen moeten geven spannende scènes, bijvoorbeeld van het bekende wordt-de-mol-gesnapt-type of het klassieke wie-kan-er-vertrouwd-worden-vraagstuk, maar daar wordt bij Paranoia te weinig mee gedaan. De film doet z’n titel dan ook niet echt eer aan. Zoals gezegd, de castleden doen hun best met het materiaal dat ze voorgeschoteld krijgen. En stuk voor stuk leveren ze acceptabel werk af. Dat wordt echter teniet gedaan door het zwakke script. Dat Paranoia desondanks toch (net) een magere voldoende scoort, komt vooral omdat het toch wel onderhoudend is om Oldman, Ford en Dreyfuss aan het werk te zien. Je zult voor jezelf uit moeten maken of je dat voldoende vindt om de film te gaan bekijken.

Genre: Thriller
Speelduur: 106 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045240660

De BD-uitgave van Paranoia heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

Dit is een HD-transfer die er op het eerste gezicht prima uitziet. Een prima scherpte, natuurgetrouwe kleuren en hooguit wat aliasing als verstoring. Wie echter het beeld wat nauwgezetter bestudeert, ziet dat er op een aantal momenten de nodige compressie-artefacting opduikt (macro-blocking, posterisatie). Vooral in donkerdere delen van het beeld. Gelukkig speelt Paranoia zich overwegend af op goedverlichte locaties en sets, en daar is de artefacting niet in opvallende en storende mate aanwezig. Dan ziet het beeld er solide uit. Vandaar dat de transfer, ondanks de minpunten, toch een voldoende scoort.

Paranoia is geen film waarbij op audiogebied alles uit de kast wordt gehaald, en de op BD aanwezige DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) weerspiegelt dat. Het is namelijk een track die de nadruk op de voorkanalen heeft liggen. Daar komen de prima verstaanbare dialogen netjes uit het midden. De overige kanalen worden gebruikt voor omgevingsgeluiden en muziek. Van agressief surroundgebruik is, bijna vanzelfsprekend, vrijwel geen sprake. Desondanks heeft de track een acceptabele ruimtelijkheid. Op de overige fronten valt er weinig bijzonders te vermelden; dit is een track die doet wat ie moet doen.

De in Nederland verkrijgbare BD-uitgave van Paranoia bevat geen extra’s. Kijken we naar bijvoorbeeld de Amerikaanse uitgave, dan missen we niet veel. Enkel een handjevol korte, weinigzeggende featurettes.

Paranoia is een thriller over de jonge techneut Adam, die in opdracht van een gehaaide telecom-magnaat de geheimen van de grootste concurrent moet zien te ontfutselen. Klinkt als een goede basis voor een high-tech thriller, maar helaas kan Paranoia niet overtuigen. Het is aardig om Gary Oldman en Harrison Ford weer eens samen te zien, maar dat is niet voldoende om het zwakke script en gebrek aan spanning te compenseren. De BD-uitgave heeft een acceptabele beeldkwaliteit (met hier en daar wat artefacting) en prima geluid. Er zijn geen extra’s aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.