About Time

12-03-2014

8

About Time (Blu-ray)

Tim (Domhnall Gleeson) leidt een doodnormaal leventje. Met zijn vader (Bill Nighy), zijn moeder (Lindsay Duncan), zijn zusje Kit Kat (Lydia Wilson) en zijn oom D (Richard Cordery) woont hij in een idyllisch huis aan het strand. Elke dag gaat de hele familie, Brits als ze zijn, thee met koekjes nuttigen. Op het strand wel te verstaan… Een gewone jongen dus, net als ieder ander? Op het moment dat hij 21 wordt, verandert Tims leven. Zijn vader vertelt hem een familiegeheim. De mannen uit de familie hebben al generaties lang de mogelijkheid om door de tijd te reizen. Ze kunnen niet naar de toekomst, maar wel terug naar enig gewenst moment uit hun eigen leven. Als ze het zich maar herinneren. Hoe Tim deze bijzondere gave zal gebruiken? Nou, vooral om zijn ware liefde te vinden, te veroveren en voor zich te behouden. Maar dit blijkt nog niet zo eenvoudig als hij dacht. Door schade en schande wijs geworden ontdekt Tim de (on)mogelijkheden van het tijdreizen. En ontwikkelt daardoor een heel eigen kijk op het leven en hoe dit het beste geleefd kan worden.

Richard Curtis is de Britse schrijver en regisseur die misschien wel de koning van de romantische komedies genoemd mag worden. Zijn grootste successen waren Love Actually en Bridget Jones’s Diary. Maar ook zijn Notting Hill en Four Weddings and a Funeral behoren tot de beste films uit het genre. De vraag is hoe Richard Curtis als inmiddels 56-jarige veteraan toch nog originaliteit kan vinden. Zeker in het genre van de romantische komedie dat niet bepaald uitblinkt in originaliteit. En warempel, het is hem gelukt. Het element van tijdreizen roept onherroepelijk vergelijkingen op met andere films, Groundhog Day voorop, maar het speelt in About Time niet de hoofdrol. Het wordt ingezet als een vernuftig mechanisme om een onwijs ontroerende film neer te zetten. About Time is niet bepaald sciencefiction maar gaat over universele thema’s als liefde in al haar verschijningsvormen, maar vooral de grote vraag: Wat maakt een mens nu echt gelukkig? Om dat verhaal te vertellen heeft de film ruim twee uur nodig, wat ietwat aan de lange kant is. Sommige scènes zijn inhoudelijk geheel overbodig en hadden geschrapt kunnen worden om de film wat meer vaart te geven. Het biedt ons echter wel meer tijd om naar het wonderschone spel te kijken van de hele cast. Domhnall Gleeson en Rachel McAdams hebben een geloofwaardige chemie samen. Hun relatie staat centraal, maar wordt gecompleteerd door een capabele ondersteunende cast, met Bill Nighy voorop als misschien wel de ideale vaderfiguur. Eenieder die een of meerdere van de films van Curtis heeft gezien, weet dat hij het sentiment niet schuwt. About Time is dan ook een genadeloze tranentrekker. Het hier en daar overdreven bespelen van de emoties van de kijker is een overbodige actie, aangezien de materie op zichzelf al sterk genoeg is om te overtuigen. De een zal hier van smullen, de andere zal erop afknappen. Feit is echter dat er een bepaalde oprechtheid in de film schuilt. About Time heeft een verhaal te vertellen en het biedt een visie op hoe je de tijd die we hier op aarde hebben het beste kunt benutten. Dat zijn geen woorden die je aan de gemiddelde romantische komedie kunt toevertrouwen, waarbij vergeleken de Donald Duck een literair meesterwerk is. In About Time wordt het genre serieus genomen en dat merk je aan het eindresultaat.

Genre: Drama, Komedie, Science fiction
Speelduur: 123 min
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Spaans, En vele andere
EAN: 5050582938500

• Verwijderde scènes
  • Bloopers: Films maken is een ernstige zaak
  • Over Tim en tijdreizen
  • De look, stijl en locaties
  • De wereld van Richard Curtis
  • De Muziek “The Luckiest”
  • Muziekclip “How long will I love you?” van Ellie Goulding
  • Filmcommentaar

De Blu-ray Disc-uitgave van About Time heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaags disk.

De transfer van About Time ziet er op alle fronten zeer gelikt uit. De scherpte en detaillering zijn zo goed dat je het gevoel hebt dat je er zelf bij bent en op elk moment je hand door het scherm kunt steken. De kleuren zijn tevens buitengewoon nauwkeurig en levendig en blinken uit in realisme. Het constrast is tevens goed op orde en ongeacht de hoeveelheid licht in de scene is er altijd voldoende schaduwdetail. Het beeld is geheel vrij van enige vorm van defecten. Feitelijk hebben we hier te maken met een uitstekende transfer.

Deze BD-uitgave van About Time heeft een Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) track. De audio is wat minder prominent aanwezig in de film. About Time bestaat dan ook als eerste en vooral uit de dialogen. Deze maken de film en daar is de track goed ondersteunend is. De dialogen zijn namelijk atijd prima verstaanbaar. Daarnaast is er redelijk vaak en veel muziek aanwezig in de film, een handelsmerk van Richard Curtis. De muziek komt mooi ruimelijk uit alle speakers en zorgt voor een warme sfeer. Op momenten dat de muziek wordt afgespeeld, komt ook de subwoofer in actie. Tenslotte worden de achterste speakers vakkundig ingezet voor omgevingseffecten. Hoewel deze zo subtiel zijn dat ze nauwelijks opvallen, tenzij je er expliciet op gaat letten. Deze BD-uitgave van About Time komt vergezeld van een prima audiopresentatie

Vanuit het hoofdmenu is een flink pakket aan extra’s te bekijken. Deze worden hieronder omschreven. Alle extra’s zijn in HD op de disk geplaatst en te bekijken met Nederlandse ondertiteling. De audio is Dolby Digital 2.0 (256 kb/s).

Verwijderde scènes (16 min.)
Deze scènes hebben de film niet gehaald en zijn optioeen voorzien van commentaar door de regisseur. Het betreft vier scènes: De eerste liefde, Die gestreepte pyjama, Mary’s narcolepsie en Afgeleid door Abbey Road. Het is nog maar een selectie uit een vol uur aan overtollig materiaal in de eerste montage.

Bloopers: Films maken is een ernstige zaak (3 min.)
Een korte serie bloopers, zoals we dat al zo vaak gezien hebben. Voor de liefhebber.

Over Tim en tijdreizen (5 min)
In deze featurette staat het tijdreis element van de film centraal, hoe het precies werkt en wat de plaats ervan is in het verhaal.

De look, stijl en locaties (8 min.)
Hier wordt uitgebreid stilgestaan bij een aantal locaties en waarom ze zo uitgekozen zijn.

De wereld van Richard Curtis (4 min)
Hierin staat de auteur Richard Curtis centraal en wat de favoriete thema’s in zijn oeuvre zijn.

De Muziek “The Luckiest” (2 min.)
Deze extra gaat over de muziek uit de film en ook over hoe belangrijk popmuziek is in de films van Richard Curtis.

Muziekclip “How long will I love you?” van Ellie Goulding (3 min)
Een muzieknummer gemaakt voor de film wordt hier vertoond. Het is een klassieke muziekclip met beelden van de zangeres, afgewisseld met beelden uit de film.

Filmcommentaar
Dit commentaar is ingesproken door regisseur en schrijver Richard Curtis. Hij wordt daarin bijgestaan door acteurs Domhnall Gleeson, Bill Nighy, Vanessa Kirby, Lydia Wilson en Tom Hollander.

Tim leidt en doodnormaal leven totdat zijn vader hem op een dag verteld dat alle mannen in de familie kunnen tijdreizen. Hij gebruikt deze gave om de vrouw van zijn dromen voor zich te winnen. Romanticus pur sang Richard Curtis regisseert hier zijn derde film en maakt er wederom een ietwat sentimenteel maar toch ook ontroerend romantisch drama van. Hij is en blijft de onbetwiste koning van de romantische komedies en dramafilms. Deze BD-uitgave is goed verzorgd met uitstekend beeld en geluid en een aardig pakket aan extra’s.