Mortal Instruments - City of Bones

26-02-2014

5

Mortal Instruments - City of Bones (Blu-ray)

Clary (Lily Collins) tekent onbewust rare rune-tekens, zonder dat ze daar de betekenis van kent. Haar moeder Jocelyn (Lena Headey) kent die wel, maar vindt de tijd nog niet rijp om het haar te vertellen. Die kans krijgt ze ook niet, want een duo valt haar huis binnen op zoek naar de Levensbeker, die Jocelyn ergens verborgen zou hebben. Clary is samen met haar jeugdvriend Simon (Robert Sheehan) een avondje uit in een discotheek. Daar is ze getuige van een moord, maar niemand anders blijkt het te hebben gezien. Weer thuis ontdekt Clary dat haar moeder is verdwenen, maar een demonmonster is achtergebleven en valt haar aan. Ze wordt gered door Jace (Jamie Campbell Bower), de jongeman die in de discotheek de moord heeft gepleegd! Hij blijkt een Schaduwjager te zijn, die jaagt op demonen. Hij weet dat Jocelyn ook een Schaduwjager is en dat ze de Levensbeker verbergt voor Valentine (Jonathan Rhys Meyers), een Schaduwjager die uit is op meer macht en daarvoor de hulp inroept van demons. Clary en Simon gaan op zoek, met de hulp van Jace, naar haar moeder, maar moeten daarvoor strijd leveren tegen demons en uiteindelijk ook Valentine.

Harald Zwart is een Nederlandse regisseur die maar weinig mensen in Nederland kennen. Dat komt omdat hij na de filmacademie nooit een grote film in Nederland heeft gemaakt. Hij ziet Noorwegen als zijn thuisland en na de filmacademie maakte hij een paar kleine films in Noorwegen voordat hij de actiefilm Hamilton maakte. Daarna vertrok hij naar Hollywood en maakte er al een aantal grote films met sterren als Michael Douglas (One Night at McCool’s), Steve Martin (Pink Panther 2) en Jackie Chan (The Karate Kid). Nu kreeg hij 60 miljoen dollar tot zijn beschikking om een fantasy/avontuurverhaal te vertellen met Mortal Instruments, The – City of Bones. Het is de verfilming van het eerste boek City of Bones uit de reeks Mortal Instruments van schrijfster Cassandra Clare. In totaal zijn er zes boeken geschreven, gericht op jong-volwassenen. Dat zien we terug in deze eerste film. Het is een kruising tussen The Da Vinci Code, National Treasure en de Twilight-Saga, maar het haalt niet de kwaliteit van de eerste twee films. Het begin is veelbelovend met veel tempo, maar na drie kwartier zakt het in naar Twilight-niveau. Het verhaal richt zich dan teveel op de romance tussen Clary en Jace, met als dieptepunt de lange scène op een met bloemen overgoten wenteltrap, die nergens toe leidt. Zowel de trap niet als de scène niet. De film richt zich teveel op het jongere publiek, die de film echter ook links lieten liggen. Misschien zijn de beelden toch wat te heftig en ook is er een overvloed aan special-effects, die er wel overtuigend uitzien, maar de aandacht wordt daardoor afgeleid van het toch al gecompliceerde verhaal. De doelgroep wordt misschien nog wel blij van de driehoeksverhouding tussen Clary, Jace en Simon met jaloezie en afgunst, maar de gemiddelde kijker kan hier niet zoveel mee. Het vertraagt het verhaal alleen maar. De film duurt te lang, meer dan twee uur. Het mist richting. Met een compacter verhaal en wat minder zijlijnen, waardoor een kortere film ontstaat, zou het geheel een stuk behapbaarder worden.

De film was een teleurstelling in de bioscoop. Dat is mede de oorzaak dat een voor 2014 gepland tweede deel voor onbepaalde tijd is uitgesteld. Nog niet afgezegd, maar men zal eens goed moeten nadenken welke richting men op wil met het tweede deel. Op nog eenzelfde film als City of Bones zit niemand te wachten.

Genre: Actie, Avontuur, Fantasy
Jaar: 2013
Speelduur: 129 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045237745

• Featurettes
  • Music Video
  • Character Lineage
  • Mortal Memories: Exclusive Cast Roundtable
  • All Access with Cassandra Clare

De Blu-ray Disc van Mortal Instruments, The – City of Bones heeft een 2.40:1 beeldtransfer. Voor deze 1080/24p-transfer is de MPEG-4 AVC videocodering gebruikt en staat op een 50GB dubbellaags disc.

Deze beeldtransfer is er een met twee gezichten. De lichte dagscènes zien er erg goed uit, met uitstekend contrast en schaduwdetail. Dat is anders in de donkere scènes, waar het contrast te hoog is en daardoor het schaduwdetail ook veel minder is. Ook het zwartniveau is heel wisselend, van diep zwart tot lichtgrijs. Voor de rest zijn er weinig mankementen aanwezig. Kleuren zijn fel en goed verzadigd. Compressiefouten beperken zicht tot een minimum en overige artefacten zijn niet aanwezig. Geen slechte transfer, maar er is ruimte voor verbetering.

De geluidstrack op de Blu-ray Disc van Mortal Instruments – City of Bones is een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track. Het is een goede, maar geen briljante geluidstrack. Daarvoor mist het teveel dynamiek, vooral in het laag. Op sommige momenten mis je heel erg het LFE-kanaal. De surroundkanalen komen wel veelvuldig in het geluidsbeeld voor, met daarin, naast muziek en omgevingsgeluiden, ook gedoseerd geplaatste geluidseffecten. Dialogen blijven goed verstaanbaar, ook in de meer actie-volle scènes, zonder dat ze teveel op de voorgrond treden. Zoals gezegd, het is ruim voldoende en er zijn weinig storende elementen, behalve dan het ontbreken van het diepe laag, wat zo goed bij deze film zou passen.

De extra’s op de Blu-ray Disc zijn allemaal in HD-resolutie, maar geen van hen is voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Deleted Scenes (5 min)
Een zestal korte scènes die de film uiteindelijk niet gehaald hebben, of in ieder geval niet in deze vorm. Ze zijn al in een vroeg stadium gesneuveld, want het zijn scènes die geen enkele nabewerking hebben ondergaan in zowel beeld als geluid.

Music Video (4 min)
De videoclip van het nummer Almost is Never Enough van Ariana Grande ft. Nathan Skyes, dat gebruikt wordt in de film (bij de wenteltrapscène). Geen al te imponerend nummer en Ariana Grande kan slecht playbacken.

Featurettes (30 min)

Bringing Them to Life (7 min)
Na een introductie van producent, regisseur en schrijfster vertellen de hoofdrolspelers over hun karakters. Wie ze zijn en wat hun belangrijkste eigenschappen zijn.

Descendants of the Cup (5 min)
Iedere schaduwjager heeft een eigen vechtstijl. Deze is bedacht door stuntcoördinator Jean Frenett. Er is veel tijd gestoken in het repeteren van de vecht- en actiescènes.

Into the Shadows: From Book to the Screen (9 min)
Schrijfster Cassandra Clare vertelt hoe ze op het idee voor het boek is gekomen. De cast en crew vertelt over hun ideeën over het verhaal. Lily Collins (Clary) kende het boek al voordat ze de rol kreeg. Men heeft nagedacht over hoe het verhaal vertelt moest worden en op welk publiek gericht.

Deadly Attraction (4 min)
Het is belangrijk dat de juiste acteurs voor de juiste rollen worden gecast. Regisseur Harald Zwart kwam pas bij het project nadat Lily Collins al gecast was. De acteurs en scenarioschrijfster gaan ook in op de interactie tussen Clary en Jace.

Entering the Shadow World (5 min)
Een korte impressie over de digitale en visuele effecten van de tovenaars, weerwolven, vampieren en demonen. Deze zijn ontworpen door Paul Jones, expert in make up-effecten. Regisseur Harald Zwart wilde niet alleen digitale effecten, maar wilde uitgaan van de acteur zelf en daar make up op toepassen.

Character Lineage
Een eenvoudig overzicht van welke groep de bepaalde karakters horen, bijvoorbeeld Schaduwjagers of Vampieren. Per karakter kan nog een korte biografie worden bekeken.

Mortal Memories: Exclusive Cast Roundtable (26 min)
Vier jonge leden van de cast kletsen gezamenlijk over de film, gezeten op twee banken. Er worden herinneringen opgehaald en feiten over de film verteld.

All Access with Cassandra Clare (12 min)
Schrijfster Cassandra Clare vertelt over haar boeken, hoe ze is begonnen en ook hoe ze is geëindigd met de serie. Ze maakte haar laatste boek af op de filmset van City of Bones. Verder gaat ze in op de cast, waar ze ook nog invloed op heeft gehad tijdens de casting.

Jocelyn, de moeder van Clary verbergt de Levensbeker, omdat Schaduwjager Valentine er slechte bedoelingen mee heeft. Totdat Jocelyn wordt vermist en Clary naar haar op zoek gaat en ondertussen ook de Levensbeker probeert te vinden. Mortal Instruments – City of Bones is een film in de lijn van de Twilight Saga-films. Gericht op het jongere publiek dus, maar dat maakt het nog geen goede film. Na een veelbelovend begin zakt de film te ver in om te kunnen blijven boeien. Beeld en geluid op de Blu-ray Disc-uitgave verdienen een ruime voldoende, maar het is in geen geval demo-materiaal. Er zijn een redelijk aantal extra’s, waarbij de een interessanter is dan de ander.