Ju Dou

24-02-2014

8.5

Ju Dou (DVD)

Tian-qing (Baotian Li) woont en werkt in de stoffenververij van zijn oom Yang Jinshan (Wei Li). Zijn eerste twee vrouwen konden Jinshan geen kinderen geven, dus heeft hij een nieuwe vrouw gekocht, Ju Dou (Gong Li). Zij moet hem een zoon schenken om de familienaam in stand te houden. Jinshan mishandelt haar echter en Ju Dou zoekt troost bij Tian-qing. Er ontstaat een geheime liefdesrelatie, die leidt tot een zoon. Iedereen denkt dat het een kind van Jinshan is, inclusief hijzelf. Het is een grote schande om een buitenechtelijk kind te hebben, dus Ju Dou en Tian-qing laten het zo. Maar na een dramatische gebeurtenis zijn ze wel genoodzaakt om het aan Jinshan te vertellen en daarmee brengen ze hun eigen kind in gevaar. Het kind (Ji-an Zheng) ziet echter Jinshan als zijn echte vader. Wie vertelt hem dat de situatie heel anders ligt dan hij denkt?

Ju Dou is de grote doorbraak van de Chinese filmmaker Zhang Yimou (Hero, House of the Flying Daggers). Hij maakte deze film samen met Fengliang Yang, met wie hij daarvoor ook al Operation Cougar maakte. Zhang Yimou behoort tot de groep filmmakers uit China die ook wel de Vijfde Generatie genoemd wordt. Het waren de eerst post-Culturele Revolutie afgestudeerden aan de Chinese filmacademie in Peking in 1982, met daarbij onder meer ook Tian Zhuangzhuang en Chen Kaige (Farewell my Concubine). Voorafgaand aan de opkomst van deze Vijfde Generatie werd de Chinese cinema gedomineerd door propagandafilms. De Vijfde Generatie filmmakers veranderden het bestaande systeem door symbolen en metaforen te gebruiken, om de censuur te omzeilen. Zij waren grotendeels verantwoordelijk voor de internationale erkenning van Chinese films, vooral in de Westerse wereld.
Ju Dou is de derde film van Zhang Yimou. De titelrol wordt vertolkt door Gong Li, ontdekt door Zhang Yimou en zij was ook voor lange tijd de levenspartner van Yimou. Ze heeft een enorm talent en was een van de meest gevierde actrices uit China in de jaren 90. Ook in Ju Dou speelt ze een prachtrol, naast Baotian Li als haar minnares Tian-qing. Tian-qing twijfelt continue tussen toegeven aan zijn lusten voor Ju Dou en de familietradities en culturele gebruiken richting zijn oom. Familie gaat boven alles, maar wat zijn oom Ju Dou aandoet is tergend om te zien. Hij moet een keuze maken, en als hij niet snel genoeg reageert zal de keuze voor hem gemaakt worden. De chemie tussen Gong Li en Baotina Li is daarbij heel bijzonder. Naast het mooie spel van de acteurs is ook de film zelf een visueel schouwspel, mits de vertoning van goede kwaliteit is (zie hiervoor de beeldkwaliteit hieronder). De kadrering, het kleurgebruik zijn heel bijzonder in deze film. Zhang Yimou gebruikt hiervoor de stoffenweverij als uitgangspunt. Het verhaal kun je beschouwen als een film noir, maar Yimou gebruikt juist felle kleuren als tegenhanger van het melodramatische verhaal. De sympathie ligt de hele tijd bij Ju Dou en Tian-qing, ondanks dat zij het zijn die overspel plegen. Maar de tirannie van Jinshan werpt zo’n schaduw over het geheel, dat hij op geen enkele manier enige genade van de kijker kan krijgen. Ju Dou is daarmee een opzienbarende film, met een bijzonder verhaal en eigenzinnige vertelling. De film was genomineerd voor een Oscar voor Beste Buitenlandse film, maar het duurde een aantal jaar voordat de film ook in China werd vertoond. De overheid had de film in de ban gedaan en werd pas een paar jaar later vrijgegeven.

In 2011 is Ju Dou al op DVD uitgebracht in de World Cinema Selection reeks. Deze nieuwe uitgave via Homescreen uitgegeven in de Award Winning Cinema reeks. Maar het is dezelfde disc, nu met andere hoes.

Jaar: 1990
Speelduur: 88 min
  • Dolby Digital 2.0 - Mandarijn
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249482307

Er is maar één woord dat je kunt gebruiken voor de beeldtransfer van Ju Dou op DVD: verschrikkelijk! Want dat is het. Dit is een scan van een vele malen gebruikte filmprint uit de bioscoop. Met alle krassen, spetters en beschadigingen van dien. Er zijn zelfs enkele lassen te zien waar de film gebroken is geweest en op een moment ontbreken er zelfs een paar beeldjes! De kleuren zijn enorm flets, wat erg jammer is als je weet dat de stoffen in de ververij o zo kleurrijk kunnen zijn. Details zijn nauwelijks waarneembaar. En het wordt nog erger als je ziet dat niet het originele beeldformaat van 1.37:1 is gebruikt, maar dat het is bijgesneden naar 1.78:1. Zowel boven als onder mis je beeld (zie screenshot 3). In alle opzichten dus een verwerpelijke transfer en een DVD onwaardig. Een dikke, heel dikke onvoldoende.

Het geluid van de DVD van Ju Dou is een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) track. Deze is rechtstreeks afkomstig van het optische geluid van de filmprint. Dus inclusief ruis, spetters en harde tikken als de film gebroken is geweest. Het geluid klinkt daardoor heel dun, want het frequentiebereik van een optische geluidstrack is vrij beperkt. Lage tonen zijn geheel afwezig en hoge tonen hebben een sis-klank. Vooral het hoog in muziek heeft hier last van. Nu is het qua geluid een vrij eenvoudige film met dialoog en alleen de effecten die nodig zijn, maar je mist door alle ellende best veel informatie. Ook niet best dus, al is het niet zo dramatisch als het beeld.

De DVD heeft een menu in 1.78:1 beeldformaat. Deze uitgave heeft geen extra’s.

Ju Dou wordt gekocht door Jinshan, een stoffenverver, om voor nageslacht te zorgen. Ju Dou wordt echter mishandelt en zoekt troost bij neef Tian-qing. Uit hun geheime relatie wordt een zoon geboren. Ju Dou is een mooi dramatisch schouwspel van Zhang Yimou en Fengliang Yang over eer, schuld en tradities op het Chinese platteland. Deze nieuwe DVD-uitgave is identiek aan die van de uitgave in de World Cinema reeks uit 2012. Dat wil zeggen met dramatisch slecht beeld en geluid, echt DVD-onwaardig. Het doet dan ook enorm afbreuk aan het kijkplezier. De enige acceptabele uitgave op DVD is die van Pioneer (Regio 0). Deze Nederlandse uitgave kun je maar het beste helemaal links laten liggen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Homescreen.