Dallas Buyers Club

18-02-2014

7.1
Bioscoop

Dallas Buyers Club (Bioscoop)

Ron Woodrof (Matthew McConaughey) maakt zich niet zo druk in het leven. Overdag is hij elektricien en hij schnabbelt wat bij als rodeorijder. Als rodeorijder krijgt hij de nodige aandacht van het vrouwelijke geslacht en daar maakt hij graag gulzig gebruik van. Ook is Ron niet vies van de verdovende middelen. Deze flamboyante levensstijl komt hem duur te staan wanneer hij op een dag te horen krijgt dat hij aids heeft en hij nog een paar weken heeft om zijn zaakjes op orde te brengen. Eerst treedt de ontkenningsfase onherroepelijk in werking voor deze redneck. Hij is toch niet een van die ‘gays’? Wanneer hij zijn lot eenmaal accepteert laat hij zich helpen door dokter Eve (Jenniffer Garner). De officiële medicijnen helpen hem echter onvoldoende dus vergaart hij op clandestiene wijze alternatieve medicijnen. Deze werken zo goed dat hij andere mensen er ook aan wil helpen. Vanuit een motel start hij een lucratieve, doch illegale, medicijnenhandel. Hij krijgt daarbij hulp van de transgender Rayon (Jared Leto). Naarmate de omzet en het aantal klanten toenemen, komt hij echter ook steeds meer in het zicht van de autoriteiten. Achternagezeten door de FBI, de belastingdienst en de farmaceutische industrie, laat Ron zich geenszins afbrengen van het pad dat hij voor zichzelf heeft uitgestippeld.

Sommige films lukt het uitstekend om onder de radar te blijven. En dan verrassen ze je opeens. Het waargebeurde verhaal van Ron Woodrof is indrukwekkend en wordt vakkundig ontvouwd door regisseur Jean-Marc Valleé. Het is vooral de rustige opbouw die maakt dat de film op emotioneel niveau zo binnenkomt. Een uitgemergelde Matthew McConaughey is in vrijwel elke scène te zien en gaat diep voor deze rol, héél diep. Zijn devotie maakt dat zijn personage van vlees en bloed is en je je als kijker zeer gaat bekommeren om zijn lot. Ontroerend is ook zijn vriendschap met een vrijwel onherkenbare Jared Leto in de rol van een transgender. McConaughey en Leto alleen al maken een wat lineair script tot een cinematische beleving van jewelste. Ze trekken dan ook de film, want de bijrollen zijn nauwelijks noemenswaardig. De grootste van de bijrollen is weggelegd voor Jeniffer Garner, maar ze voelt met haar nette voorkomen als een vreemde eend in de bijt. Bovendien zit ze niet helemaal op dezelfde golflengte doordat ze niet met dezelfde intensiteit acteert. Eveneens intens en dichtbij is het camerawerk. Details worden niet geschuwd en al vanaf een van de eerste scènes - nog even een vluggertje voor het rodeorijden – is het vrij duidelijk dat Dallas Buyers Club artistiek gefilmd is. Deze prent zal niet voor iedereen weggelegd zijn. Het is een onvervalst drama van het zware soort. Voor humor zal je toch echt naar elders moeten. Op wat grapjes tussen McConaughey en Leto na is het vooral serieuze materie dat de klok slaat. Ben je echter bereid om toe te geven aan het verhaal dat Dallas Buyers Club wil overbrengen, dan staat je een bijzondere ervaring te wachten.

Medium: Bioscoop
Genre: Biografie, Drama
Speelduur: 117 min