Metallica - Through the Never 3D

17-02-2014

7.2

Metallica - Through the Never 3D (Blu-ray)

Terwijl de metalband Metallica zich klaar maakt voor een concert in een grote arena loopt roadie Trip (Dane DeHaan) backstage een beetje rond te hangen. Als de band begint begeeft Trip zich tussen het publiek. Maar al tijdens het eerste nummer Creeping Death wordt Trip weggeroepen. Er staat namelijk ergens midden in de stad een vrachtwagen zonder benzine. En in de vrachtwagen ligt een tas die Metallica nog tijdens het concert nodig heeft. Trip gaat op pad, maar de opdracht is wat minder makkelijk dan gedacht, want hij beleeft onderweg heel wat avonturen en weet soms maar nauwelijks aan de dood te ontsnappen. Lukt het Trip om de tas tijdig bij Metallica af te leveren voordat het concert afgelopen is?

De metalband Metallica is een van de grootste bands ter wereld. En dan wil je wat bijzonders doen. Metallica besloot om een 3D-film uit te brengen. In de bioscoop en zelfs in het IMAX-formaat. Dat op zich is al bijzonder genoeg, zou je zeggen. Maar Metallica wilde meer en besloot om er een gedramatiseerd verhaal bij te verzinnen. En laat dat nu juist de misser van het geheel zijn. Om een aantal redenen. Allereerst stelt het verhaal helemaal niets voor. Een roadie moet een tas, die belangrijk is voor de band, ophalen uit een gestrande vrachtwagen. Maar hij komt in een soort apocalyptische wereld vol geweld terecht. Het heeft werkelijk helemaal niets met het concert zelf te maken. Wat erger is, is dat deze stukjes film het concert onderbreken. Het wordt als een doodzonde gezien om bij live-concerten het nummer af te kappen voordat het applaus heeft geklonken. Bij Through the Never wordt soms al tijdens de nummers het geluid weggehaald om naar het gedramatiseerde gedeelte te gaan. En het wordt helemaal schandelijk als tijdens het spelen van Cyanide de muziek van de band helemaal een moment weggehaald wordt om een winkelmuziekje te laten horen. Het haalt de sfeer uit het concert. En Metallica heeft het helemaal niet nodig, zeker niet zoals men hier staat te spelen. Het spettert en knalt, letterlijk, uit de speakers. Er gebeurt vanalles op het podium en er speelt zich al genoeg drama af, daar is geen extra verhaal voor nodig. Metallica speelt dat de vonken eraf vliegen. En soms gebeurt dat ook letterlijk. Het intro van One is imponerend en ook de uit het podium omhoog rijzende witte kruizen zijn spectaculair. Ook Vrouwe Justitia, al eens eerder verschenen tijdens de Justice for All-tour, wordt weer van stal gehaald. En dit keer op nog meer dramatische wijze dan vroeger.
Metallica speelt een reeks van greatest hits, waarbij de meeste nummers van de eerste albums afkomstig zijn. Als recent werk wordt alleen Cyanide van het album Death Magnetic gespeeld. Daarnaast krijgen we nog Fuel en The Memory Remains van ReLoad te horen, de rest is allemaal van (ver) daarvoor. Metallica weet zelf ook wel wanneer hun muzikale hoogtijdagen waren en speelt daar gretig op in. Als afsluiter, tijdens de aftiteling, is nog Orion van Master of Puppets te zien, wat tijdens een soundcheck wordt gespeeld. Wat het kijken naar het concert extra prettig maakt is de rustige montage. Het wil niet zeggen dat het daarmee een saaie registratie is geworden. Integendeel, de camera’s bewegen continue, dus er is altijd dynamiek aanwezig. En dat kijkt een stuk prettiger weg dan zo’n snelle montage waarbij de shots elkaar elke halve seconde elkaar opvolgen. Hier kan Steve Harris van Iron Maiden nog heel wat van leren! Neemt niet weg dat deze film van Metallica niet helemaal kan overtuigen en dat heeft alles met het gedramatiseerde verhaal te maken. Volgende keer niet meer doen!

Genre: Muziek
Jaar: 2013
Speelduur: 93 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
3D: Ja
  • DTS-HD MA 5.1 - Muziek
  • LPCM 2.0 - Muziek
Ondertiteling: Engels
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045240318

• Theatrical Trailer
  • Master of Puppets Music Video
  • EPK – Cast & Crew Interviews
  • Interviews with Sound & Music Team
  • Hit the Lights - The Making of Through the Never
  • Orion Festival Q&A
  • Mill Valley Film Festival Q&A

Metallica – Through the Never 3D staat in een beeldformaat van 2.35:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave, wat een bijna volledig beschreven 50 GB dubbellaags is. Voor de 2D 1080/24p-transfer is de MPEG-4 AVC videocodering gebruikt, voor de 3D-versie is de 1080p MVC-codering gebruikt. Helaas is de film alleen Engels (voor doven en slechthorenden) ondertiteld.

2D
Deze film kun je in twee delen verdelen; de concertregistratie en het geënsceneerde verhaal van Trip, de roadie. Zo’n 90% beslaat het concert en de overige 10% is het Trip-verhaal. Beide delen zien er zeer goed uit in 2D. Het podium is helder verlicht, met name door de uit vele monitoren bestaande vloer. De lichtshow is ook mooie en op momenten heel spectaculair. Het beeld is dus vrij helder en voldoende belicht voor een mooi plaatje. Alles is goed scherp met een goed contrast en details blijven sterk overeind, ook in de donkere delen. Datzelfde kunnen we zeggen van de scènes met Trip, die allemaal in de nacht afspelen, maar de straten zijn fel verlicht. Af en toe is er wat lichte beeldruis waarneembaar, maar door de snelle bewegingen valt het nauwelijks op. Vooral qua concertregistratie heeft het beeld een opvallend goede kwaliteit.

3D
Omdat de film zich voornamelijk in het donker afspeelt heeft de 3D-transfer moeite om te overtuigen. In goed verlichte gedeelten (en verlichte close-ups tijdens het concert) overtuigt de transfer met goede spreiding tussen personen en tussen objecten.  Ook tijdens scènes buiten het concert (de "film"-gedeelten) kan de 3D-transfer overtuigen bij gedeelten die goed verlicht zijn (de scènes in de garage en in goed verlichte steegjes bijvoorbeeld). In slecht verlichte gedeelten (en in overzicht-shots van het concert) heeft het beeld echter weinig diepte en is het contrast minder goed van kwaliteit. Gezien over de gehele transfer is de scherpte verder wel dik in orde en de transfer is verder vrij van crosstalk. Voor een concertfilm die zich voornamelijk in het donker afspeelt is 3D wellicht niet de meest gelukkige keuze geweest. Maar heb je Metallica altijd al in 3D willen zien, dan is dit je kans.

Er staan twee geluidstracks op de Blu-ray Disc van Metallica – Through the Never; een DTS-HD Master Audio-track en voor de liefhebbers van stereogeluid een LPCM 2.0-track. Voor beide tracks is wat te zeggen. Wie het DTS-HD MA-geluid beluistert krijgt een ruimtelijke weergave van het concert te horen, waarbij de muziek van de band in de voorste kanalen is geplaatst en het zaalgeluid in de achterste kanalen. Het valt op dat in het begin de drums wat hard in de mix staan. Verderop tijdens het concert wordt dat iets beter. Het geluid heeft een grote dynamiek en je waant je tussen het publiek. Spectaculair is het intro van het nummer One, waarbij de schoten en knallen van alle kanten, ook van achter, op je afkomen. Er gebeurt heel veel op het podium en bij een aantal gebeurtenissen zijn later in de mixage subtiel extra geluidseffecten toegevoegd. Dan wordt op sommige momenten ook de subwoofer in stelling gebracht. Dat zorgt voor nog meer dynamiek. De scènes met Trip zijn dan qua geluid een stuk terughoudender. Het is bijna zonder dialoog, alleen in het begin wordt een beetje gesproken, wat voor een groot deel onverstaanbaar is. Het is dat er Engelse ondertiteling beschikbaar is, anders heb je geen idee wat er tegen elkaar gezegd wordt. Heel belangrijk voor het verhaal is dat ook niet.

De Blu-ray Disc heeft een aantal extra’s, die gelijk zijn aan de buitenlandse edities. Ze zijn in HD-resolutie en hebben LPCM 2.0 geluid. Geen enkele extra heeft ondertiteling, ook geen Engelse. De laatste drie extra’s staan vermeld op een tweede pagina bij de Bonus, maar de link is niet direct duidelijk zichtbaar.

Theatrical Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film, die wel heel erg focust op het verhaal van Trip, wat in de film zelf maar zo’n 10% van het geheel uitmaakt.

Master op Puppets Music Video (8½ min)
Metallica speelt tijdens het concert ook Master of Puppets. Van dit optreden is een videoclip gemaakt die voor de rest bestaat uit de beelden van het verhaal van Trip. Je kunt dat verhaal dus blijkbaar ook tijdens één nummer vertellen. Hadden ze het daar maar bij gelaten, was veel beter geweest…

EPK – Cast & Crew Interviews (10 min)
EPK staat voor Electronic Press Kit, ofwel een digitaal bestand met informatie over de productie. In deze press kit zit ook een beeldverslag met interviews met de leden van Metallica en Dane DeHaan vertelt het verhaal van Trip. Ook zien we een aantal mensen van achter de schermen, waaronder de regisseur. Er komen geen namen in beeld, waardoor niet duidelijk is wie het is en wat hij/zij doet.

Interviews with Sound & Music Team (9½ min)
Het meest interessante item is waarin de mensen van het geluid hun verhaal doen. Soms is het wel heel technisch en maakt men gebruik van vakjargon, maar de informatie is interessant. Leuk is het verhaal van Joseph Magee, de geluidsmixer van het concert, als hij vertelt hoe de microfoons geplaatst en weer verplaatst moeten worden.

Hit the Lights – The Making of Metallica Through the Never (77 min)
Een zeer uitgebreide Making of van de film, van het allereerste begin, namelijk de afwijzing van de band van het idee, tot het volledige filmplan met ontwerp van het podium vol electronica en het bedenken van het verhaal. Omdat niemand de film wilde betalen heeft de band zelf het grootste deel van het budget voor z’n rekening genomen. Ook de fans, die soms van ver over de landgrenzen komen, komen aan het woord.

Orion Festival 2013 Film Tent Highlights (53 min)
Een Q&A, onder leiding van Lars Ulrich, tijdens het Orion Festival met een deel van de crew van de film en het concert. De vragen komen zowel van Ulrich als uit het publiek. De overige bandleden zijn niet aanwezig.

Mill Valley Film Festival Q&A (39 min)
Een Q&A met regisseur Antal, hoofdrolspeler Dane DeHaan en Metallica tijdens de première van de film op het Mill Valley Film Festival in Californië, Amerika. Men vertelt over het maken van de film, waarbij er regelmatig anekdotes worden gedeeld en er ook het nodige te lachen valt.

Metallica geeft twee greatest hits-concerten in Canada, welke in 3D worden gefilmd. Tijdens het concert krijgen we ook het verhaal van Trip, een roadie van de band, te zien. Hij moet een tas ophalen die in een gestrande vrachtwagen ligt. Metallica – Through the Never is een film met twee gezichten. Allereerst is er het uitstekende concert, aan de andere kant is er het overbodige en niets toevoegende Trip-verhaal. Dat haalt de vaart uit het concert en de afloop van dit flinterdunne verhaaltje is teleurstellend. Qua beeld en geluid hebben we op deze Blu-ray Disc-uitgave weinig te klagen, dat is dik in orde. De extra’s maken deze uitgave af, vooral de lange Making of is interessant. al zijn dze extra's niet voorzien van ondertiteling.