Overspel - Seizoen 2

14-02-2014

8.8

Overspel - Seizoen 2 (DVD)

Na de definitieve scheiding van Iris (Sylvia Hoeks) en Pepijn (Ramsey Nasr) zijn ze nog altijd aan elkaar verbonden door hun zoon Menno (Redmar Siegertsz). Wanneer ook Iris deze band wil verbreken, verzet haar ex-man zich hevig. Willem Steenhouwer (Fedja van Huêt) maakt zich klaar om tegen zijn oud-cliënt en schoonvader Huub Couwenberg (Kees Prins) te getuigen. Diens duistere zaakjes met wethouder Martin Royackers (Frederik Brom) lijken echt te ver te zijn gegaan. Huub zelf probeert nog steeds zijn zoon Björn (Guido Pollemans) een zo normaal mogelijk leven te geven, wat maar mondjesmaat lukt. Dit, terwijl zijn dochter Elsie (Rifka Lodeizen) in de gevangenis de muren steeds meer op zich af ziet komen. Wanneer een weekendje Parijs niet loopt zoals gepland, worden de gevolgen van iemands overspel pijnlijk duidelijk.

Het eerste seizoen van Overspel gooide in de lente van 2012 hoge ogen. Een persoonlijk, psychologisch drama met veel thrillerelementen en veelal intrigende karakters. Het was nooit de bedoeling om hier een vervolg aan te geven. Maar door de immense populariteit, zelfs een Amerikaanse remake en de aanhoudende vraag naar meer kwamen de makers van Overspel eind 2013 met het onvermijdelijke tweede seizoen. Hieronder een beoordeling van deze nieuwe tien afleveringengen. Mogelijk door conflicterende agenda's waardoor hij weinig tijd had om de serie op te nemen, is de rol van Fedja van Huêt teleurstellend klein. De makers hebben hier desondanks een goed verhaal omheen weten te breien, wat af en toe scheuren vertoont als je over de geloofwaardigheid nadenkt. Bovenal is Overspel dan ook een psychologische serie naast een thriller, wat meer naar boven komt dan al in seizoen 1 gebeurde. In vergelijking met Penoza of Van God Los loopt Overspel heel traag. Het duurt soms afleveringen voordat er iets wordt afgewikkeld, waar je je als kijker op in moet stellen. Het rustige tempo geeft ruimte voor psychologische motivaties om zich te ontwikkelen, waardoor kijkers meer accepteren waarom iets wordt gedaan, in plaatst van dat er onmiddellijk wordt gehandeld. Hierbuiten wordt er de ruimte gegeven aan handelingen, welk effect pas tijden later te merken zijn, net als in het gewone leven. Dit betekent niet dat het in dit tweede seizoen aan spanning ontbreekt. Naast de constante vraag wat de volgende stap van de verschillende karakters gaat zijn, is er de langdurige vraag of het met iedereen wel goed komt. Omdat je als kijker zoveel tijd in de karakters hebt geïnvesteerd, hoop je dat iedereen er zonder kleerscheuren uitkomt. Net als in het eerste seizoen is het einde wat gemaakt of te gewoontjes in vergelijking met het sterke overige deel van de serie. Het is aanzienlijk sterker dan het slot uit seizoen 1, maar de kijker wordt gevraagd wel een redelijke grote 'leap of faith' te nemen, terwijl de rest van de ontwikkelingen in de serie zo secuur zijn opgebouwd. In Overspel draait het nog steeds bovenal om de personages. De nog altijd briljant acterende Ramsy Nasr toont het gehele palet emoties tijdens het verwerken van zijn scheiding en het mogelijke verlies van zijn zoon. Rifka Lodeizen, nu in de gevangenis, krijgt een eigenlijke rol te spelen wanneer ze onder andere geconfronteerd wordt met Iris. Zij, gespeeld door Sylvia Hoeks, is helaas nog steeds het zwakste schaap in een stal met zeer sterke acteurs. Ze laat meer van haar tanden zien, maar lijkt in de laatste paar aflveringen zich pas echt op haar gemak te voelen. Deels komt dit ook door het script, wat haar niet de meest uitdagende rol toebedeelt. Kees Prins en Guido Pollemans beschikken over een ontroerende dynamiek, waarbij elk moment samen, elke ontwikkeling in hun relatie tastbaar is. Een dergelijke onderlinge band is ook duidelijk merkbaar tussen twee rechercheurs, Kees Boot en Sophie van Winden, die hiermee en zeer menselijke kant laat zien van normaliter zeer eendimensionale karakters. De andere nieuwkomers Frederik Brom en Mimoun Oaïssa doen dan hun best in hun, zeer ongeïnspireerd geschreven, rollen. De rol van Sigrid ten Napel en Jeffrey Hamilton zijn in dit seizoen minder omvangrijk dan in het eerste seizoen, maar ze doen het redelijk in de scènes die ze hebben. Nog voor de uitzendingen van Overspel 2 begonnen waren, werd aangekondigd dat er een derde seizoen in de maak is. Er zit nog voldoende potentie in de serie om ook hier een succes van te maken. Zeker wanneer Fedja van Huêt dan meer speeltijd heeft.

Genre: Drama, Televisie, Thriller
Speelduur: 500 min
Verpakking: Amaray Triple Keep Case (with slipcase)
Ondertiteling: Engels
Uitgever: Just Bridge Entertainment
EAN: 8717344753333

• Trailer (2min)

Op deze DVD-box van Overspel 2 staan de afleveringen van de serie in een anamorf 1.78:1 beeldformaat. De gehele serie oogt zeer scherp en zit vol detail. De beelden kennen een vrij hoog contrast en hebben hieraan gelieerd een goede zwartwaarde. Door het hoge contrast komen ook de kleuren die in de serie gebruikt worden mooi naar voren.  Om de sfeer van Overspel te benadrukken, voeren bruin- en grijstinten naast vale kleuren de boventoon. Er wordt veel gebruik gemaakt van natuurlijk licht, waardoor de serie zeer helder oogt, met soms scènes die wat flets overkomen. Er zijn geen noemenswaardige artefacten aanwezig. Op deze DVD-uitgave is alleen Nederlandse ondertiteling aanwezig voor alle buitenlandse dialogen, naast een volledig Engelstalig ondertiteling.

Ondanks de melding van een 2.0-audiotrack, is er op deze DVD-uitgave van Overspel 2 een Dolby Digital 5.1-audiotrack (448 kb/s) aanwezig. Alle stemmen zijn zeer duidelijk en helder te verstaan via het middenkanaal. Wederom is er veel aandacht besteedt aan gelaagde geluidseffecten en sfeerverhogende omgevingsgeluiden. Dit zuigt je onmiddelijk in de serie. De platen van Kees Prins zijn weer aanwezig, maar zijn nu meer een gimmick dan dat de muziek een duidelijke rol heeft in het verhaal, zoals meer in seizoen 1 het geval was. De instrumentale muziek die door de serie heen te horen is, heeft deze leidende taak deels op zich genomen en creeërt voldoende spanning waar nodig. Al met al kunnen we hier spreken van een prima geluidskwaliteit!

Zodra je een van de drie discs van deze Overspel 2 boxset in je DVD-speler stopt, kom je gelijk in een geanimeerd Nederlandstalig menu terecht. Hier kun je de serie integraal afspelen, een specifieke aflevering selecteren en de aanwezige extra's bekijken.

Trailer van Overspel  (2 min)
De trailer toont de spanning van dit seizoen van overspel, die goed overkomt.

Iris en Willem ondervinden nog steeds de gevolgen van hun overspel en raken in een nog groter web van bedrog en verraad terecht. Ook het tweede seizoen van Overspel heeft een goede combinatie tussen spanning en psychologisch drama. Sommige plotontwikkelingen zijn ongeloofwaardiger dan andere, maar door het veelal goede acteerwerk is hier doorheen te kijken. Deze DVD-transfer heeft een voortreffelijke video-kwaliteit. Ook over de audio-kwaliteit is naar huis te schrijven. De grootste teleurstelling is het ontbreken van echte extra's, terwijl op de webite van Overspel voldoende achtergrondmateriaal te vinden is. Concluderend weet Overspel 2 de hoge kwaliteit van zijn voorganger te evenaren. Hiermee blijft het de beste psychologisch drama/thriller-serie van Nederlandse bodem. Op naar seizoen 3!