R.I.P.D.

03-02-2014

6.4

R.I.P.D. (Blu-ray)

Nick Walker (Ryan Reynolds) is een zeer toegewijd politieagent en samen met zijn vriendin leidt hij een onbezorgd leven. Dit alles is gedeeltelijk schijn omdat hij samen met zijn collega Bobby Hayes (Kevin Bacon) een lading goud heeft verdeeld en Nick heeft een gedeelte begraven in zijn achtertuin. Het geweten van Nick gaat echter al snel spreken en hij wil van het goud af. Bobby laat dit echter niet over zijn kant gaan en zorgt ervoor dat Nick tijdens een politie-inval naar de eeuwige jachtvelden wordt gezonden. Echter heeft hij er niet op gerekend dat Nick terecht komt bij het team van R.I.P.D., ofwel het Rest In Peace Department; een politie-eenheid in de hemel die bestaat uit een stel dode, maar kleurrijke agenten die ervoor moeten zorgen dat allerlei buitenaards gespuis de aarde niet gaat teisteren. De onervaren Nick wordt gekoppeld aan de ervaren Roycephus Pulsipher (Jeff Bridges) om zo de kneepjes van het vak te leren. Die laatste is het daar absoluut niet mee eens, en Nick krijgt een harde leerschool in het politiewerk van het hiernamaals. Samen gaan ze al kibbelend het onrecht te lijf, maar Nick is niet zomaar bereid zijn aardse leven vaarwel te zeggen. Hij doet verwoede pogingen om contact te leggen met zijn vriendin, ook om haar te behoeden voor Bobby die wel erg geïnteresseerd is in wat begraven ligt in de achtertuin. Samen met Roycephus ontdekt Nick een buitenaards complot die de poorten naar de hel kan openen om zo de aarde te vernietigen. Weten Nick en Roycephus dat te stoppen? En kan Nick nog contact krijgen met zijn vriendin?

R.I.P.D. is een schaamteloze kloon van Men in Black en biedt weinig nieuws in termen van verhaal of genre. Zo, nu we het overduidelijke hebben uitgesproken kan de rest besproken worden. Want R.I.P.D. weet gelukkig wel iets meer te bieden dan alleen een hervertelling van één van de drie Men in Black-films (met stukjes van Wild Wild West er nog eens bij). En dat is te danken aan de acteurs uit de film. Ryan Reynolds, Kevin Bacon en vooral Jeff Bridges weten zeer kleurrijk gestalte te geven aan hun personage en zo de film nog een beetje een eigen uiterlijk te geven. Ook de chemie tussen Reynolds en Bridges werkt erg goed en ze weten (waarschijnlijk ook door improvisatie) elk op eigen manier de show te stelen. Die improvisatie werkt ook gedeeltelijk tegen, want de film krijgt daardoor een minder duidelijke verhaallijn door het gebrek van een vaste regie-hand. Regisseur Robert Schwentke (bekend van Red en Flight Plan) weet onvoldoende lijn in het verhaal en de vertolkingen te leggen waardoor het geheel van de ene naar de andere kan zwiept qua energie en verloop van het verhaal. Dit is op zich jammer, maar door de absurditeit van het verhaal en de personages valt het eigenlijk wat minder op. De film haalt met hakken over de sloot een voldoende maar dit komt puur door de vertolkingen van de acteurs, en stiekem voornamelijk door Jeff Bridges. Dus ben je fan van de laatstgenoemde en van Men in Black, dan is R.I.P.D. zeker de moeite waard.

R.I.P.D. wordt uitgebracht als een 2D-uitgave en in een 3D 2-disc combo-uitgave. Van de 3D-uitgave bespreken wij de 3D-huurversie, welke alleen uit de 3D Blu-ray Disc bestaat.

Genre: Actie, Science fiction
Speelduur: 96 min
3D: Ja
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans
Uitgever: Universal Pictures
EAN: 8712609602692

R.I.P.D. heeft een 2D- en 3D-presentatie op één Blu-ray Disc. Voor de 2D-uitgave is de film in zijn originele beeldverhouding van 2.35:1 via een AVC-codering op een dubbellaags 50GB-Blu-ray Disc gezet.
De 2D-presentatie (vanuit de 3D-transfer) is dik in orde. De film heeft een wat donker uiterlijk maar de kleuren rood, geel en goud spatten van het scherm af. Scherpte is in orde, net als contrast. Verder is de transfer vrij van beschadigingen en zaken als macroblocking. Alleen wanneer er CGI monsters in beeld komen kan dit wat soft overkomen, maar dat is gelukkig incidenteel. Een zeer sterke transfer.

Eindcijfer: 8.0

De 3D-transfer staat in de originele verhouding van 2.35:1 via een MVC-codering op de Blu-ray Disc.
R.I.P.D. heeft via een post-conversie een 3D-transfer gekregen en de resultaten zijn wisselend. In rustige en wijde omgeving-shots is er een mooie diepte te zien, en ook als er een pistool naar het scherm wordt gericht is er een mooi 3D-effect. Helaas is de rest van de scènes erg wisselend van kwaliteit, en vooral in de nachtelijke en donkere scènes is er weinig 3D-effect te zien. Ook de CG-effecten en de monsters geven niet echt een driedimensionale ervaring. De transfer is verder wel van goede kwaliteit: detail en kleuren zijn goed, en ook de scherpte is in orde. De 3D-transfer is dus wat mager, maar kan de echte liefhebber wellicht net aan bekoren.

Eindcijer: 5.0

R.I.P.D. krijgt een lossless DTS-HD MA 5.1-audiotrack mee op Blu-ray Disc in de originele Engelse taal. De audiotrack is zeer agressief en knalt van begin tot eind uit al je speakers. Dit is dusdanig het geval dat het wellicht wat overdreven overkomt; er is weinig rust te vinden in de audiotrack. Spraak komt helder uit de centerspeaker en de verdere mix wordt verdeeld over de surroundspeakers. Bij de spaarzame rustigere scènes komt de mix eigenlijk alleen uit de voorste speakers, en ga je bijna twijfelen of het actiegeweld net voorgaand aan de rustige scènes je surroundspeakers niet hebben opgeblazen. Oftewel: een drukke, agressieve audiotrack die soms ook wat ongebalanceerd overkomt.

Deze 3D-huurversie bevat geen extra's. De 3D 2-disc combo-uitgave bevat de 2D Blu-ray Disc met een aantal extra's.

Politieagent Nick Walker (Ryan Reynolds) komt in het politiekorps van het hiernamaals, maar van eeuwige rust is geen sprake. Samen met Roycephus (Jeff Bridges) gaat hij de strijd aan met allerlei wezens die als doel hebben de poort tot de hel te openen om zo de aarde te vernietigen. R.I.P.D. is bijna een exacte kopie van de Men in Black-films maar de makers weten door de vertolkingen van de acteurs toch nog een vermakelijke film voor te schotelen. De 2D-transfer is dik in orde; de 3D-transfer daarentegen is wat vlak en van matige kwaliteit. De audiotrack is agressief en af en toe wat onevenwichtig. Conclusie is dat deze 3D-Blu-ray Disc van R.I.P.D. er echt eentje is voor fans van de film.