White House Down

30-01-2014

7.4

White House Down (Blu-ray)

John Cale (Channing Tatum) heeft een baan als beveiliger van een politicus maar verlangt naar meer; hij wil het liefst agent worden binnen het Witte Huis. Ondanks al zijn verwoede pogingen wil het maar niet lukken, en daar helpt zijn slordige gedrag niet bij. Naast het feit dat dit zijn droombaan is zal het ook helpen om een beter contact te krijgen met zijn dochtertje Emily. Hij ziet haar niet vaak en omdat ze een groot fan is van het Witte Huis hoopt hij dat ze meer naar hem zal opkijken als hij die felbegeerde baan heeft. Als John een paar kaartjes voor de rondleiding door het Witte Huis weet te bemachtigen is ze super enthousiast. Als ze tijdens de rondleiding president Sawyer (Jamie Foxx) tegen het lijf lopen neemt hij spontaan een Youtube filmpje op voor Emily. Haar geluk kan niet op, maar is helaas ook van korte duur. Een bende gewapende mannen dringen het Witte Huis binnen en nemen iedereen in gijzeling. John weet ternauwernood met president Sawyer te vluchten en ineens heeft John de belangrijkste taak ter wereld: de president beschermen en ook zijn dochtertje redden. John en Sawyer gaan de strijd aan met de terroristen en proberen iedereen te redden, maar of dat gaat lukken?

White House Down past naadloos in het rijtje Die Hard-klonen en biedt niet verschrikkelijk veel nieuws. Daarnaast kwam in hetzelfde jaar een andere film uit waarvan White House Down bijna een exacte kopie is, namelijk Olympus has Fallen. Dat gezegd hebbende valt er gelukkig toch genoeg te genieten van White House Down. Regisseur Roland Emmerich (bekend van Independence Day, The Day After Tommorrow, 2012, 10.000 B.C., etc.) is een technisch vakman en weet alle actie en stunts zeer goed te verfilmen. Daarnaast leveren Tatum en Foxx degelijke vertolkingen en doen ze hun best om niet op de automatische piloot te acteren. Hun onderlinge chemie is best goed en dat levert best grappige en onderhoudende scènes op. Ook de bijrollen van Richard Jenkins en James Woods zijn erg amusant. Maggie Gyllenhaal heeft tevens een bijrol maar helaas maakt zij daarmee weinig indruk. Jammer is soms wel dat het verhaal wel heel erg voorspelbaar is en dat Emmerich wel heel erg binnen de lijntjes kleurt. Het zou leuk zijn geweest als we tenminste een poging tot enige originaliteit terug hadden kunnen vinden, maar helaas is dat niet het geval. In plaats daarvan zien we wel heel veel leentjebuur, ook bij films zoals The Rock. Al-met-al is White House Down geen hoogstaande cinema en zal wellicht ook snel vergeten worden in de loop der tijd, maar staat wel garant voor een avond vertier. En aangezien de Die Hard-vervolgen ook tegenvallen en niet meer garant staan voor de kwaliteit van het eerste deel, is het bekijken van een “kloon” zeker geen straf.

Genre: Actie
Speelduur: 132 min
  • DTS-HD MA 5.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Sony Picture Home Entertainment
EAN: 8712609602692

• Bloopers
  • A Dynamic Duo
  • The Beast
  • Men of Action
  • The Full Arsenal
  • Grenzeloze visuele effecten
  • The Inside Story
  • Presidential Treatment
  • Licht, camera, bloedstollende actie
  • Roland Emmerich - De inzet verhogen
  • Crashing the Oval Office
  • Drowning the Beast
  • Het nabouwen van het Witte Huis
  • Meet the Insiders

White House Down is in de originele beeldverhouding van 2.39:1 in 1080P op een dubbellaags 50 GB-schijf gezet met een AVC-codering. Sony staat erom bekend goede transfers af te leveren van recente films en ook White House Down is hierop geen uitzondering. De transfer is schoon en zonder enige beschadigingen. De film heeft een nogal donker en grauw karakter en daardoor is het contrast in donkere scenes wel wat matig. Details zijn dan wat lastig te onderscheiden en dat maakt dat je als kijker de scènes lastiger kan volgen. Kleuren worden wel duidelijk en helder weergegeven. Scherpte is ook in orde: gelaatsuitdrukking zijn erg duidelijk en ook overzichtsshots worden haarscherp weergegeven. Ondanks dat dit een goede transfer is zorgt het matige contrast niet voor een hoger cijfer.

White House Down krijgt een lossless DTS-HD MA 5.1-audiotrack mee en ook op deze is absoluut niks aan te merken. Spraak komt helder uit de centerspeaker en de muziek en alle omgevingsgeluiden worden mooi verspreid over de surroundspeakers. De actiescènes knallen er vervolgens op los en ook de subwoofer doet daar gezellig aan mee. Dit is een audiotrack die je als actieliefhebber graag wilt horen. Voor een maximale score had deze audiotrack een 7.1-spreiding mee moeten krijgen, maar met deze 5.1-audiotrack is het gelukkig zeker niet behelpen.

White House Down krijgt een paar interessante extra’s mee, helaas zonder "Play all"-optie. Alle extra’s zijn in 1080p HD en zijn voorzien van Nederlandse ondertitels.

Bloopers (6 min.)
Een aaneenschakeling van de meest lollige momenten op de filmset.

A Dynamic Duo (4 min.)
Deze featurette gaat over de onderlinge chemie tussen Tatum en Foxx.

The Beast (5 min.)
Deze featurette gaat over de auto die gebruikt is in de film.

Men of Action (3 min.)
Deze featurette gaat over de stunts , o.a. van Channing Tatum.

The Full Arsenal (4 min.)
Een kijkje naar de wapens die zijn gebruikt in de film.

Grenzeloze visuele effecten (3 min.)
Dit gaat over de speciale effecten in de film.

The Inside Story (2 min.)
Deze featurette geeft wat meer achtergrondinformatie over de totstandkoming van de film.

Presidential Treatment (4 min.)
Hoe bouw je het Witte Huis na? Deze featurette vertelt er meer over.

Licht, camera, bloedstollende actie (3 min.)
Deze featurette vertelt wat meer over de cinematografie in de film.

Roland Emmerich - De inzet verhogen (5 min.)
Dit zijn een aantal korte interviews met cast en crew over Roland Emmerich.

Crashing the Oval Office (3 min.)
Deze featurette gaat over het bouwen van The Oval Office.

Drowning the Beast (3 min.)
Deze featurette gaat over het laten zinken van de beveiligde auto.

Het nabouwen van het Witte Huis (9 min.)
Een featurette over het bouwen van het Witte Huis.

Meet the Insiders (5 min.)
Deze featurette gaat over de bijrollen in de film.

John Cale wil hogerop in de beveiliging, maar had nooit gedacht dat hij ineens de president moet gaan beschermen als het Witte Huis aangevallen wordt. Maar ook zijn dochtertje wordt gegijzeld en John moet alles op alles zetten om de held te worden van de dag. De Blu-ray Disc van White House Down is een voltreffer: zowel beeld als geluid is dik in orde, en ook de extra’s zijn prima. De film zelf is geen hoogstaande cinema en naast het feit dat er in datzelfde jaar een bijna-identieke film al is uitgekomen is het ook nog eens de zoveelste Die Hard-kloon. Maar dat mag de pret van een avondje vertier zeker niet drukken.