Borgman

29-01-2014

7.5

Borgman (DVD)

Wanneer de zwervende Camiel Borgman (Jan Bijvoet) uit zijn schuilplaats wordt verjaagd, klopt hij aan bij het riante huis van Marina (Hadewich Minis) en Richard (Jeroen Perceval). Zeker de laatste is niet van de onwelkome gast gediend, maar Marina ontwikkelt snel sympathie voor de merkwaardige zwerver. Op den duur mag Camiel zelfs in huis wonen, echter niet zonder slag of stoot. Zolang het geen probleem oplevert voor de kinderen en babysitter Stine (Sara Hjort Ditlevsen), mag hij blijven. Samen met zijn handlangers Ludwig (Alex van Warmerdam), Brenda (Annet Malherbe), Pascal (Tom Dewispelaere) en Ilonka (Eva van Wijdeven) beïnvloedt Borgman als een ware Rasputin steeds meer het leven in en rondom het huis. De vraag rijst hoe ver de wens gaat om alles te bezitten of simpelweg te vernietigen. Verdeel en heers. Bezit en dans. Het liefst in een tutu.

Alex van Warmerdam is een begrip binnen de Nederlandse cinema. Sinds Abel, zijn debuut uit 1986, staat hij bekend als een unieke en eigenzinnige filmmaker, waarbij er altijd wordt uitgekeken naar de nieuwe Van Warmerdam. Zijn absurdisme, sadistische inborst en zeer zwarte humor is nog het best te vergelijken met producties uit Scandinavië, zoals het werk van Thomas Anders Jensen, Lars von Triers The Boss of it All en Terribly Happy. Ober is hierbij zijn meest toegankelijke en tot dusver meest gevierde film. Dan nu Borgman, sinds kort op DVD en BD verkrijgbaar. Het was groot nieuws dat deze naar de Gouden Palm in Cannes meedong, de eerste Nederlandse film die dit deed sinds 1975. Borgman won niet, maar kreeg later wel een Gouden Kalf voor Beste Nederlandse Film. Deze prijzen zeggen niets voor een gewone kijker. Van Warmerdam heeft een zeer eigen stijl, waar je als kijker van houdt of niets mee hebt. Elke fan van de regisseur verorbert wat de man ook produceert en deze groep zal met deze film ook zeker zeer tevreden zijn. Een groot publiek zal Borgman echter niet trekken. Als eerste is het een zeer abstracte 108 minuten. Een echte verhaalllijn ontbreekt, net als steekhoudende dialogen. Borgman is ook vrij gewelddadig, vaak genoeg puur omdat het kan. Er wordt prima geacteerd, maar de karakters zijn vrij vlak. Behalve Marina, die een gedeeltelijke ontwikkeling doormaakt. Ook Camiel, subliem koeltjes neergezet door Jan Bijvoet, is interessant om naar te kijken, voornamelijk omdat je geïntrigeerd bent naar wat zijn volgende stap is. De typisch absurdistische humor van Van Warmerdam is in Borgman vrijwel afwezig, buiten licht komische ensceneringen. Al deze aspecten zijn legitieme redenen om de film af te doen als onkijkbaar. Het draait puur om de sfeer en hoe deze bij kijkers resoneert. Nog extremer bij bijvoorbeeld Van Warmerdams Grimm is het aan de kijker zelf om enige betekenis te vinden in de voorgeschotelde beelden. Hier er daar zijn er clichés van horrorfilms op te merken, inclusief het Bijbelachtige citaat aan het begin van de film, die een duidelijke richting aangeeft. De meest gangbare interpretatie van Borgman is dat de titelfiguur en cohorten engelen zijn. Hoogstwaarschijnlijk gevallen engelen, die er plezier aan beleven al het goede van de wereld te verpesten en kapot te maken. Camiel tracht door zijn natuurlijke overwicht over vrouwen en een vergiftigd drankje hier en daar alles om Marina heen te vernietigen of voor zichzelf te winnen. Omdat het kan. Omdat er niet iets bestaat als goed. Hiertegenover kun je stellen dat de engelen zich op het huis zijn gaan focussen om te redden wat nog puur en eerlijk is; de kinderen. Zij, die nog niet geraakt zijn door de woede en het venijn van de verpeste westerse samenleving. Helaas moet dit door geweld, de enige manier waarop je mensen echt kunt bewegen. Al het kwade moet worden vernietigd. Voor beide interpretaties, en wellicht andere, is wat te zeggen. Dit is de sterke kant van Borgman. De vakkundigheid van Van Warmerdam schept de illusie dat je naar een volledig af en doorgedacht verhaal. Achter alle dialogen en handelingen moet dan wel een reden zitten. Of toch niet? (Deels vergelijkbaar met Inside Llewyn Davis). Wanneer je als kijker de uitdaging aangaat Borgman echt te ervaren, dan kan je deze film wel opzetten.  In het achterhoofd houdend dat alle abstracte beelden, inclusief Alex van Warmerdam dansend in tutu, misschien wel helemaal geen emotie teweeg brengen of simpelweg frustreren. Je moet je laten leiden door de intrige in een anderzijds volledig gemaakte, abstracte wereld van Borgman.

Genre: Komedie, Mysterie
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Uitgever: Twin Pics/Cineart
EAN: 5414939579912

• Verwijderde scenes
  • Op de Set van Borgman

Op deze DVD-uitgave is Borgman te bekijken in een anamorf 2:35:1 beeldformaat. Alle beelden ogen zeer scherp en helder. Er is veel detail in te bespeuren. In de film wordt veelvuldig gebruik gemaakt van natuurlijk licht. Borgman oogt hierdoor wat donker, zeker ook omdat alle kleuren redelijk grauw zijn. De film bestaat voornamelijk uit bruintinten en verdere matte kleuren. Deze zijn pirma verzadigd, waardoor de incidentele felheid ervan goed naar buiten komt. Er is sprake van een redelijke zwartwaarde. Alle beelden zijn vrij scherp, op wat kleine momenten na. Hierdoor is er ook behoorlijk wat detail te zien, iets minder in de schaduwen. Naast ruis en geringe edge-enhancement zijn er geen artefacten aanwezig. Een prima transfer dus. Op deze DVD-uitgave is alleen Nederlandse ondertiteling aanwezig voor alle buitenlandse dialogen. Er is niets voor doven en slechthorenden.

Deze DVD-uitgave is voorzien van zowel een Nederlandstalig als een Franstalig Dolby Digital 5.1-audiotrack (448 kb/s). Hieronder bespreken wij dit eerste geluidsspoor. Alle dialogen worden door het middenkanaal gepresenteerd. De stemmen staan wat zachtjes in de mix, maar iedereen is goed te verstaan. Jan Bijvoet en Jeroen Perceval hebben soms de neiging om woorden in te slikken, waar je je als kijker na het eerste kwartier goed op in kan stellen. Borgman heeft zeer gelaagde omgevingsgeluiden, wat de verschillende scènes die zich buiten afspelen ten goede komt. Omdat bijna de gehele film zich op één locatie afspeelt, zorgt dit voor de nodige afwisseling. De geluidseffecten zijn een stuk minder gelaagd. De muziek van Vincent van Warmerdam, die Alex' films een deel van hun charme geven, zorgt voor een spannende, onberekenbare sfeer. Concluderend gaat het hier om een prima geluidstrack.

Zodra je de disc van Borgman in je DVD-speler stopt, kom je na enkele promotietrailers in een Frans- of Nederlandstalig geanimeerd menu terecht. Hier kun je de film integraal afspelen, of een van de tien hoofdstukken selecteren. Daarbij zijn vanaf hier de aanwezige extra's te bekijken.

Verwijderde scènes  (6 min)
Een korte scène die voor nog meer verwarring had gezorgd, wanneer die in de film was gebleven. Hiernaast twee series scènes, die veel plastischer of verhalender zijn dan de rest van de film. Om het gevoel van mysterie en onheilspellendheid van Borgman te behouden, zijn deze scènes waarschijnlijk weggelaten/herschreven.

Op de set van Borgman (7 min)
Een vluchtig setbezoek van Isolde Hallensleben aan het huis wat speciaal voor Borgman gebouwd is. Alex van Warmerdam gaat kort in op het schrijfproces en de bouw van het huis. Interessant, maar hierom juist veel te kort. Op internet is ook een interessant interview met zowel Alex van Warmerdam als Jan Bijvoet te vinden, wat meer inhaakt op de motivatie achter Borgman.

Trailer Borgman (2 min)
Deze trailer zet goed de sfeer van de film neer. Doet deze je niets als kijker, zal de gehele film je ook koud laten.

Camiel Borgman vestigt zich als een parasiet in de rijke woning van een echtpaar en hun drie kinderen. Al snel blijkt dat Camiel geen enkele intentie heeft om weg te gaan, zonder serieuze veranderingen in het huishouden aan te brengen. Voornamelijk kwaadschiks. Met Borgman levert Alex van Warmerdam een van zijn abstractste films af, die volledig openstaat voor de interpretatie van de kijker en zelden een handvat biedt. Het is heel erg persoonlijk hoeveel je in Borgman ziet en hiermee, of de film intrigeert. Het typische sadisme van Van Warmerdam is aanwezig, de zwarte humor ontbreekt echter grotendeels. Als je je er als kijker toe zet, is er zeker voldoende in de film aanwezig om een interessante avond te hebben. Deze DVD-uitgave beschikt over een redelijke beeldkwaliteit, naast wat lichte artefacten. Ook het geluid past goed bij de sfeer van de film. De aanwezige extra's zijn interessant, hoewel wat kort. Een film voor de liefhebbers van Alex van Warmerdam of doorzetters.