Mr. Morgan's Last Love

28-01-2014

5

Mr. Morgan's Last Love (Blu-ray)

Vanaf het moment dat Pauline (Clémence Poésy) de koppige en neerslachtige Matthew Morgan (Michael Caine) een reikende hand geeft bij het instappen van de bus, hervindt Matthew het geluk. Paulines ontwapenende levenslust en onwrikbare optimisme zorgt ervoor dat Matthew het leven opnieuw omarmt. Samen ondernemen ze in Parijs urenlange wandelingen en ontdekken de waarde van vriendschap, romantiek en familie. Zo leert Pauline de diepere betekenis van familie te waarderen en worstelt Matthew nog steeds met de relatie met zijn kinderen.

Mr. Morgan’s Last Love (ook wel bekend onder de titel Last Love) heeft een sterke link tussen het onderwerp van de film en de stijl waarin het gemaakt is. De hoofdpersoon is gepensioneerd en heeft alle tijd in het leven. De film is zo traag in verloop dat het ook gemaakt lijkt te zijn voor kijkers die echt even helemaal willen onthaasten. Hoewel een oase van rust helemaal niet zo’n gek idee is in deze tijd van bliksemsnelle Hollywood-blockbusters, worden hier wel de grenzen van het acceptabele opgezocht. Er gebeurt soms simpelweg te weinig om de film interessant te houden. Mr. Morgans Last Love bestaat eigenlijk uit twee films. In het eerste gedeelte maken we kennis met het leven van Matthew en zijn ontmoeting met Pauline. Dan verschijnt de familie van Matthew ten tonele en worden er nieuwe diepten opgezocht in het menselijk drama. Miles Morgan is in ieder geval uitstekend gecast als de zoon van Matthew, hij lijkt namelijk sprekend op een jongere Michael Caine. De hele setting voor dit schouwspel is een overmatig pittoresk Parijs. De idyllische beelden zouden in een marketingcampagne voor de stad zeker niet misstaan. Deze beeldvorming is in ieder geval wel consequent, want de film zelf is ook uitermate sentimenteel. Zeker naar het einde toe wordt er niets meer aan de fantasie van de kijker over gelaten. Mr. Morgans’s Last Love is mooi gefilmd en het acteerwerk van de hoofdrolspelers is sterk. Michael Caine en Clémence Poésy hebben zeker chemie samen. Dat is dan ook het enige dat kan maken dat je de bijna twee uur die deze film moet duren zou kunnen uitzien. Inhoudelijk is het allemaal te volgepropt met clichés en sentimentele nonsens om onderscheidend te zijn.

Genre: Drama, Komedie
Speelduur: 116 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
Uitgever: A-Film Benelux
EAN: 8716777949177

De Blu-ray Disc-uitgave van Mr. Morgan’s Last Love heeft de originele beeldverhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaags disk.

De beeldkwaliteit van deze transfer is ruim voldoende. De kleuren vallen in het bijzonder op. Er is veel gebruik gemaakt van digitale nabewerkingstechnieken om een bepaalde koude of juist warme sfeer op te roepen. Dit is professioneel en consistent gedaan. De scherpte en de detaillering zijn prima in orde, hoewel er wel wat is beknibbeld op de bitrate om de film op een enkellaagse disk te kunnen doen passen. Bij een eerste blik op screenshots van buitenlandse uitgaven lijken deze er nog iets beter uit te zien. In donkere scènes houdt het detail wat minder stand, maar het blijft nog steeds voldoende. Er is een aardige hoeveelheid grain aanwezig tijdens de hele film, maar deze neemt niet toe tot storende proporties. Voor de liefhebbers hiervan draagt het bij aan een filmische look. Er zijn in het geheel geen defecten te bespeuren.

Deze BD-uitgave van Mr. Morgan’s Last Love heeft een Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) track. De film wordt voorgedreven door dialogen en in het begin is het even schrikken. Er is daar namelijk een scène waarin de dialogen nagalmen in de achterste speakers. Een bijzonder irritante ervaring. Gelukkig blijft dit beperkt tot deze enkele scène en is dit daarna weer dik in orde. De componist heeft zijn best gedaan op een subtiele en vrolijke muziekscore en deze neemt een prominente rol in bij de audio. Deze overstijgt echter nooit de dialogen en neemt vooral in volume toe wanneer er geen dialogen zijn. Verder valt er weinig te vertellen over deze transfer. Mr. Morgan’s Last Love vraagt niet veel van de audio en dat wat er moet gebeuren, dat gebeurt gewoon goed.

Er zijn geen extra’s te bekijken. We moeten het doen met een trailer van de hoofdfilm en een drietal trailers van andere recente uitgaves. Op buitenlandse uitgaves zijn wat verwijderde scènes en outtakes te zien.

Matthew Morgan is een eenzame oude man die na het verlies van zijn vrouw geen zin meer heeft in het leven. Maar dan ontmoet hij de jonge en optimistische française Pauline en ontstaat er een hechte vriendschap. Mr. Morgans’ Last Love is een wat al te sentimentele en rooskleurige film geworden. Maar dankzij het sterke acteerwerk van de hoofdrolspelers en de chemie tussen beiden, is de film nog steeds het kijken waard. De BD-uitgave heeft prima beeld en geluidskwaliteit. Qua extra’s is het karig, we moeten het stellen met een aantal trailers.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Benelux.