Hoe Duur was de Suiker

24-01-2014

6.2

Hoe Duur was de Suiker (Blu-ray)

Sarith (Gaite Jansen) heeft een bevoorrecht leven. Ze is niet anders gewend dan alles te krijgen wat ze maar wil. Ze leeft in 18e eeuws Suriname, een tijd waarin Nederland de wereld aan het veroveren is. Deze jonge vrouw heeft zelfs een andere jonge vrouw die haar hele leven ten dienst van dat van Sarith stelt. Dit is Mini-Mini (Yootha Wong-Loi-Sing), de Surinaamse lijfslavin van Sarith. Terwijl Sarith verbitterd raakt door het harde leven in de kolonie, krijg Mini-Mini haar eigen kans op geluk. Durft ze deze kans te grijpen, ook al gaat dat ten koste van haar meesteres?

Hoe Duur was de Suiker is een film van een omvang zoals we die niet vaak zien in de Nederlandse cinema. Het is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Cynthia Mcleod en was de openingsfilm van het 33e Nederlands film festival. Het boek is een begrip, vooral in Suriname. De verwachting waren vooraf dan ook al torenhoog. Regisseur Jean van de Velde (Wit Licht, All Stars, Lek) heeft zelf het script geschreven. Bij het omzetten van het boek naar de film kon hij niet alles meenemen, daarvoor kent het boek veel te veel verhaallijnen. Hij koos ervoor om de focus te verschuiven van de blanke kolonialisten en Sarith in het bijzonder, naar de lijfslavin Mini-Mini. Deze film is haar verhaal. De Nederlandse slavernij is een donker stuk geschiedenis dat we als Nederlanders liever willen vergeten. Niet eerder is er een Nederlandse film gemaakt op deze schaal die zo nauwkeurig verbeeld hoe het er aan toeging in Suriname een aantal eeuwen geleden. Hoe Duur was de Suiker is dan ook het sterkst op die momenten waar de gruwelijkheden niet onder stoelen of banken worden gestoken. Dit staat in schril contrast tot waar de rest van de film over gaat. Er worden zware thema’s aangesneden, maar dit is allemaal verpakt in een tamelijk dun en onvervalst soap-achtig verhaal. Naast de voorspelbaarheid van het verhaal is het de soms schrijnend lage kwaliteit van de dialogen dat het algehele niveau van de film flink omlaag haalt. De taal is simpelweg veel te modern. Het lijkt meer dan eens alsof je naar een aflevering van Goede Tijden, Slechte Tijden aan het kijken bent, maar dan in een andere setting. Het is dan ook de combinatie van het verhaal met de dialogen en het tijdsbeeld dat zo onnatuurlijk is. Je ziet ook dat de acteurs hiermee worstelen. Daarmee is het acteerwerk soms tamelijk onnatuurlijk. Dit is vooral het geval in het begin van de film. Of het wordt naargelang minder, of je went als kijker aan deze stijl van dialoog. Gelukkig staan tegenover de matige acteermomenten evenzoveel sterke stukken. Zeker wanneer de dramatische gebeurtenissen gestaag opbouwen richting een verpletterende climax. Ondanks bovengenoemde tekortkomingen is Hoe Duur was de Suiker toch een film geworden die het kijken zeker waard is. De voornaamste troef is de nauwkeurigheid waarmee het tijdsbeeld is neergezet, het resultaat van jaren en jaren aan onderzoek. Dit maakt het omhulsel fascinerender om naar te kijken dan de inhoud.

Jaar: 2013
Speelduur: 126 min
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045237783

• Verwijderde scènes
  • Cast en crew of Jean van de Velde
  • Masterclass regisseur Jean van de Velde
  • Achter de schermen
  • Special effects

De Blu-ray Disc-uitgave van Hoe Duur was de Suiker heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de VC-1 codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

Het commentaar op het beeld kan kort zijn. Ook hier kan deze Nederlandse productie zit meten aan de grootste Hollywood producties. Het beeld is gestoken scherp, ongeacht de omstandigheden. De kleuren zijn mooi natuurlijk en ook het contrast is dit ik orde. Tijdens de meer donkere scènes houdt het schaduwdetail goed stand. Feitelijk is er weinig tot niets aan te merken op deze transfer.

Deze BD-uitgave van Hoe Duur was de Suiker wordt vergezeld door een DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz). Deze audiopresentatie weet zeker indruk te maken. De dialogen zijn uitstekend verstaanbaar. Deze zijn soms in het Nederlands en soms in het Surinaams. Daarom is het fijn te weten dat er Nederlandse en Engelse ondertiteling beschikbaar is. De muziek komt mooi ruimtelijk uit alle speakers. Het zijn echter voornamelijk de omgevingsgeluiden die uitblinken. Zo lijkt het tijdens de heftige regenbuien alsof het in je huiskamer regent. Een prima presentatie.

Er zijn een aantal extra’s te bekijken. Hieronder worden ze één voor één besproken. Alle extra’s zijn in HD en hebben Dolby Digital 2.0 audio.

Verwijderde scènes
Er zijn hier in totaal een achttal verwijderde scènes te bekijken. Deze kunnen alleen afzonderlijk worden afgespeeld en niet allemaal achter elkaar. De kwaliteit van beeld en geluid is gelijk aan de hoofdfilm. Ze zijn zeker het kijken waard. Men is alleen vergeten een knop te plaatsen om terug te kunnen naar een menu hoger, waardoor je de disk opnieuw moet starten.

Cast en crew of Jean van de Velde (9 min.)
Dit is simpelweg schaamteloze ophemeling. Het gaat zelfs zover dat het bijna een parodie lijkt. Deze extra kun je beter overslaan.

Masterclass regisseur Jean van de Velde
(16 min.)
De hersenspinsels van de regisseur zijn interessant om naar te luisteren, maar het hangt wel een beetje als los zand aan elkaar.

Achter de schermen (28 min.)
Cast en crew over van alles. Zo begint deze extra. En dit omschrijft nauwkeurig de inhoud. Als je één extra kijkt, laat het dan deze zijn.

Trailer (2 min.)
De officiële trailer van de hoofdfilm.

Special effects (3 min.)
Op videoclipachtige wijze laat men zien hoe er elementen in de achtergrond bijgeplaatst worden om het beeld te bewerken. Dit is met afstand de meest innovatieve extra van het pakket.

Sarith is een verwende jonge vrouw die denkt dat de hele wereld om haar draait. Ze kan het dan ook niet hebben wanneer haar huisslavin Mini-Mini de kans op een beter leven krijgt, terwijl het met haar niet zo goed gaat. Hoe Duur was de Suiker vertelt een gedeelte van de Nederlandse koloniale geschiedenis dat nog niet eerder op deze wijze verfilmd is. De sets en kostuums zijn uitstekend, het verhaal en acteerwerk zijn helaas van televisiesoap-achtige kwaliteit. Beeld en geluid van deze BD-uitgave zijn prima op orde. Daarnaast is er een vrij compleet pakket aan extra’s beschikbaar.