We're the Millers

22-01-2014

7.4

We're the Millers (Blu-ray)

David Clark (Jason Sudeikis) is een lokale drugdealer. Hij neemt zijn handel af van de grote drugsbaas Brad Gurlinger (Ed Helms). Rose (Jennifer Aniston) is de buurvrouw van David, maar de twee kunnen niet zo goed met elkaar overweg. Ze is stripper in een nachtclub, maar als ze daar ook seksuele handelingen moet gaan plegen, neemt ze ontslag. Als David buurjongen Kenny (Will Poulter) helpt bij het redden van het dakloze meisje Casey (Emma Roberts) wordt hijzelf beroofd van zijn drugs én al zijn geld. Dat, terwijl hij nog een flinke schuld heeft bij Gurdlinger. Die heeft wel een oplossing om zijn schuld af te betalen: een partij drugs smokkelen vanuit Mexico. Een man alleen die de grens oversteekt is nogal opvallend. David weet precies hoe hij zonder problemen de grens kan oversteken: als een sullige familie in een camper. Maar David is vrijgezel. Hij overtuigt zowel Rose, Kenny als Emma om met hem, al dan niet tegen betaling, als gezin naar Mexico te gaan. Een nieuwe familie is geboren; de Millers!

Komedies zijn al zo oud als de film zelf en het wordt steeds moeilijker om met een origineel verhaal te komen. Ook in We´re the Millers komen we veel elementen tegen die we al vaker gezien hebben, maar men weet er een redelijk originele twist aan te geven. Op een gegeven moment kun je het einde wel raden, maar dat maakt niet zoveel uit. De manier waarop men naar het einde toewerkt zit vol met grappen en grollen. Soms wat overdreven en natuurlijk ook wel vergezocht, maar er valt voldoende te lachen en er zitten, naast een aantal flauwe grappen over onder meer homo´s en seks, ook een aantal hilarische scènes in de film. Regisseur Rawson Marshall Thurber, waarvan het uitermate flauwe Dodgeball uit 2004 zijn meest bekende werk is, weet op de juiste manier de acteurs aan te sturen. Jason Sudeikis is voornamelijk bekend via Saturday Night Live en speelt nu de rol van drugsdealer David. Met zijn mimiek en goede timing weet hij voldoende schwung aan zijn rol te geven. En Jennifer Aniston mag dan inmiddels de 40 reeds gepasseerd zijn, in We’re the Millers laat ze zien dat haar lichaam nog in prima conditie is. Ze gaat bijna geheel uit de kleren om een aantal drugscriminelen om de tuin te leiden. Natuurlijk wordt er af en toe wat overdreven geacteerd, maar dat is tegenwoordig meer regel dan uitzondering in dit soort films. Dat heeft een film als The Hangover grote successen gebracht, maar dat zal met deze film niet lukken. We’re the Millers is een voor een groot deel geestige komedie met veel vaart en puntige dialogen. Niet altijd even subtiel, maar er kan behoorlijk gelachen worden en staat garant voor een gezellige avond.

Genre: Komedie
Jaar: 2013
Speelduur: 110 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Warner Home Video Benelux
EAN: 5051888168943

• Extended versie van de film
  • Featurette: Millers Unleashed – Outtakes Overload
  • Behind the Scenes: Stories from the Road
  • Behind the Scenes: Livin’ It Up with Brad

De Blu-ray Disc-uitgave van We’re the Millers heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

Deze BD-transfer ziet er precies zo uit als je van een recente film mag verwachten. Het beeld is volledig vrij van wat voor vorm van defecten dan ook. Dit staat garant voor een prima kijkervaring. De detaillering is uitstekend, ongeacht de omstandigheden. Dag, nacht, overzichtsshots of close-ups, het maakt allemaal niet uit. Het beeld is gewoon gestoken scherp. De kleuren en het contrast zijn ook goed op orde. Deze toelichting kan kort van stof zijn, want feitelijk is er gewoon niets aan te merken op deze presentatie.

Deze BD-uitgave wordt vergezeld door een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz). De audio is boven verwachting goed. Het genre komedie staat nu eenmaal niet altijd garant voor spetterende audio, zoals dat kan bij een grote blockbuster of een actiefilm. Allereerst komt de muziek mooi vol uit de speakers. Daarnaast zijn de momenten waarop er iets aan geluidseffecten te presenteren valt ten volle benut. Het belangrijkste blijft natuurlijk wel de dialoog. De grappen moeten goed overkomen. De dialogen zijn altijd helder en duidelijk te verstaan. De surroundwerking van de track is adequaat. De achterste speakers worden niet overdreven veel ingezet, maar wel op de momenten dat je het zou verwachten. Een prima presentatie.

De extra’s zijn groot in aantal, maar kort van stof. Hieronder worden ze een voor een besproken. Alle extra’s zijn in HD en hebben Dolby Digital 2.0 audio. Bij alle extra’s is Nederlandse ondertiteling beschikbaar.

Featurette: Millers Unleashed – Outtakes Overload (8 min.)
Misschien wel de beste extra van het hele pakket. Hier zien we het betere improvisatiewerk van de cast.

Behind the Scenes: Stories from the Road (18 min.)
Deze extra bestaat feitelijk weer uit meerdere delen:

-          Extreme Aniston (2 min.)

-          The Miller Makeovers (4 min.)

-          Road Trippin’ with the Millers (3 min.)

-          Don’t Suck Venom (2 min.)

-          Getting Out of a Sticky Situation (3 min.)

-          I Am Pablo Chacon (2 min.)

-          Rollin’ in the RV (2 min.)

Je knippert met je ogen en het gemiddelde item is alweer voorbij. En deze bestaat dan ook nog eens voor de helft uit beelden uit de film. Echt veel diepgang heeft het allemaal niet. Vanwege de anekdotes en de humor die erin verwerkt zit, is het wel vermakelijk.

Behind the Scenes: Livin’ It Up with Brad (4 min.)
Er is een apart item gewijd aan Brad. Een van de bad guys uit de film. Later we hem een kleurrijk persoon noemen. Ook hier niets nieuws onder de zon.

Een samengesteld nepgezin probeert een flinke partij drugs over de grens te smokkelen. Onderweg beleven ze de meest onverwachtse avonturen en worden ze op de hielen gezeten door diverse partijen. Ondertussen komen ze dichter bij elkaar. We’re the Millers is een prima komedie. Het zal de wereld niet op haar grondvesten doen schudden, maar is zeker vermakelijk. Het is niet altijd even subtiel, maar de grapdichtheid is zo hoog dat de tijd voorbij vliegt. De BD-uitgave is goed verzorgd met uitstekend beeld en geluid. De extra zijn rijk in aantal, maar arm inhoud. Het is een leuke aanvulling, maar verwacht hier niet teveel van. Als geheel verdient deze uitgave van We’re the Millers een ruime voldoende.