Behind the Candelabra

16-01-2014

7.2

Behind the Candelabra (Blu-ray)

Scott Thorson (Matt Damon) is een jongeman die opgroeit bij pleegouders. In een bar ontmoet hij Bob (Scott Bakula), die hem meeneemt naar een optreden van Liberace (Michael Douglas). Scott is erg onder de indruk van de virtuositeit van Liberace en aangezien Bob de muzikant kent neemt hij Scott mee backstage. Liberace is erg onder de indruk van de jongeman en nodigt hem uit bij hem thuis. Scott neemt de uitnodiging aan en al snel blijkt dat de twee verliefd op elkaar worden. Naar de buitenwereld toe ontkent Liberace dat hij homoseksueel is, maar het is duidelijk dat hij op jonge mannen valt. Scott is niet de eerste verovering van Liberace en manager Seymour Heller (Dan Aykroyd) ziet in hem dan ook als passant. De relatie blijkt echter tegen een stootje te kunnen en Liberace overlaadt Scott dan ook met cadeaus, tot aan plastische chirurgie toe. Het is voor Scott heel moeilijk om de geneugten van het rijke leven met mate tot zich te nemen en al snel raakt hij verslaaft aan medicijnen, dit zeer tegen de zin Liberace. De vraag voor de meesten is dan ook hoe lang de relatie nog stand kan houden.

Steven Soderbergh gaf na Side Effects aan om te gaan stoppen met het maken van speelfilms en zich te gaan richten op televisieseries en schilderen. Als Behind the Candelabra uiteindelijk zijn laatste speelfilm blijkt te zijn dan eindigt hij in ieder geval wel met een uitstekende film. Eén van de redenen die Soderbergh aangaf voor zijn stoppen is de moeilijke situatie in Hollywood om films van de grond te krijgen. Behind the Candelabra is daar een goed voorbeeld van. Vanwege het controversiële onderwerp – homoseksualiteit – wilde geen enkele studio aan dit project beginnen. Het lijkt alsof we weer terug zijn in het tijdperk van voor Brokeback Mountain. Na jaren van leuren is uiteindelijk de TV-zender HBO bereid gevonden om deze film te financieren. Daardoor is het geen bioscoopfilm, maar een televisiefilm geworden. Na het grote succes van Behind the Candelabra en de vele prijzen die de film gewonnen heeft zullen er best een aantal studio’s zich achter de oren hebben gekrabd waarom ze dit links hebben laten liggen. Het publiek is er al lang klaar voor om films over dit onderwerp te zien, het zijn de conservatieve studio’s die het niet aandurven.
Behind the Candelabra is het verhaal van Scott Thorson en diens relatie met de extravagante pianist  en entertainer Liberace. Thorson schreef, samen met Alex Thorleifson, over deze relatie het boek ‘Behind the Candelabra: My Life With Liberace’, dat als basis voor de film is gebruikt. Thorson was pas 16 jaar toen hij Liberace voor het eerst ontmoette. Deze huurde Thorson in eerste instantie in om hem persoonlijk gezelschap te houden, maar al snel ontstond er een vriendschap en uiteindelijk een homoseksuele relatie, hoewel Liberace dat voor de buitenwereld altijd zou blijven ontkennen. Thorson wordt in de film gespeeld door Matt Damon. Hoewel Damon al ruim 40 jaar oud is, wist men hem door middel van make-up en een pruik behoorlijk jong te laten lijken. Damon speelt verrassend goed. De show wordt echter gestolen door Michael Douglas, die een voortreffelijke Liberace neerzet. Douglas wist dan ook een aantal prijzen in de wacht te slepen voor deze vertolking, waaronder een Emmy Award en een Golden Globe. Ondanks zijn rijkdom en succes voelt Liberace zich onbegrepen en eenzaam. Vooral de breekbaarheid en de onzekerheid van Liberace weet Douglas heel mooi over te brengen. Tel daar de indrukwekkende decors en de uitgebreide mise-en-scène van de acteurs ten opzichte van de camera bij op en je krijgt een prachtig schouwspel voorgeschoteld. In alle opzichten een heel interessante film van Soderbergh en het zou uitermate jammer zijn als dit echt zijn laatste speelfilm zou blijken te zijn.

Genre: Biografie, Drama
Jaar: 2013
Speelduur: 119 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
EAN: 8715664108222

Behind the Candelabra staat in een beeldformaat van 1.78:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave, wat gelijk is aan het originele beeldformaat. De film staat op een 25 GB enkellaags discs, die bijna geheel is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

Het visuele schouwspel rond Liberace komt uitstekend over op deze Blu-ray Disc-transfer. Steven Soderbergh, die zelf weer onder het pseudoniem Peter Andrews het camerawerk verzorgde, heeft voor verschillende stijlen gekozen. De wereld van Liberace is kleurrijk, warm van tint en heeft vaak een lichte overstraling, wat het beeld soms wollig maakt. De wereld daarbuiten is veel koeler van kleur. De scherpte is niet altijd even goed, maar dat komt vaak door de cameravoering en is op sommige momenten heel bewust zo gedaan. Contrast, zwartniveau en vooral de detaillering zijn uitstekend. Van vervelende artefacten is bij deze transfer geen sprake, ondanks het gebruik van een enkellaags disc.

De belangrijkste geluidstrack op de Blu-ray Disc van Behind the Candelabra is een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track in de Engelse taal. Deze film zal geen gemakkelijke klus voor de geluidsman zijn geweest. Het zijn namelijk lange opnames met veel beweging en veel spiegeling in de achtergrond. Weinig ruimte voor een microfoonhengel dus. En toch is veel van het geluid afkomstig van de originele opnames, wat het resultaat behoorlijk indrukwekkend maakt. Maar de kijker heeft daar eigenlijk geen boodschap aan, die wil goed geluid. En dat is bij deze film prima in orde en het geluid klinkt heel natuurlijk. Er wordt veel gesproken in de film en alles is goed te volgen, met dialogen die keurig uit het midden komen. Ze worden aangevuld met subtiele omgevingsgeluiden en effecten. De surroundkanalen zorgen voor een rustige ambiance en komen eigenlijk maar één keer echt tot leven, namelijk bij de vliegtuigscène. Extra aandacht mag ook uitgaan naar de muziek en arrangementen van Marvin Hamlisch, wiens laatste soundtrack dit was voor zijn overlijden. Hij heeft de uiteindelijke film nooit gezien, maar had de muziek al klaar voordat hij stierf.

De Blu-ray Disc heeft een statisch menuscherm, waar één extra is te selecteren. Deze is in HD-resolutie, maar heeft geen Nederlandse ondertiteling.

Making of (14 min)
Een vrij standaard Making of, bestaande uit vooral interviews met de cast en scenarioschrijver Richard LaGravenese. Daarnaast is er ook veel aandacht voor de kledingontwerpen en de decors. Grote afwezige is echter regisseur Steven Soderbergh.

De jongeman Scott Thorson en de muzikale entertainer Liberace krijgen een relatie met elkaar. Ondanks het leeftijdsverschil blijken de twee het goed met elkaar te kunnen vinden. Regisseur Steven Soderbergh gaf aan dat Behind the Candelabra zijn (voorlopig) laatste speelfilm zou zijn en als dat waar blijkt te zijn eindigt hij met een mooi portret van Liberace en diens voorliefde voor jongemannen. Behind the Candelabra is een uitstekende film met vooral goed acteerwerk en prachtige decors. De Blu-ray Disc-uitgave zit technisch prima in elkaar. Als enige extra is een making of voorhanden, waarin helaas Soderbergh zelf schittert door afwezigheid.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.