Safety Not Guaranteed

15-01-2014

8.2

Safety Not Guaranteed (DVD)

Darius (Aubrey Plaza) werkt bij Seattle Magazine als stagair waar ze net als in de rest van haar leven moeite heeft om haar plekje te vinden. Wanneer haar collega Jeff (Jake Johnson) vraagt om twee stagairs die hem op een werkreis kunnen assisteren biedt ze zich gelijk aan. Samen met mede-stagair Arnau (Karan Soni) reist het drietal af naar Ocean View Washington waar ze de oorsprong van een merkwaardige advertentie willen achterhalen. Ene Kenneth (Mark Duplass) claimt te kunnen tijdreizen en zoekt hiervoor een partner. Darius begeeft zich al snel in het hol van de leeuw als zij op aandringen van Jeff 'undercover' op de advertentie reageert en met Kenneth kennis maakt. De reis begint en er kan niet worden ingestaan voor de gevaren.

Safety not Guaranteed is vanaf de eerste minuut zeer eigenzinnig. Er wordt snel duidelijk gemaakt dat in deze vrij romantische komedie het centrale personage geen bloedmooie, populaire vrouw is, maar een simpel meisje van tweeëntwintig met haar eigen sociale problemen. Darius wil net zo vaak haar kop in het zand steken en van de aardbodem verdwijnen als dat zij zich avontuurlijk acht. Darius' karakter wordt goed neergezet door Aubrey Plaza (Parks and Recreation). In eerste instantie lijkt ze wel erg tegendraads en terughoudend, maar al snel krijg je als kijker de indruk dat er onderhuids veel meer speelt. Dit wordt gedurende de film steeds duidelijker, waardoor Plaza's spel ook diverser wordt en zij zich ook meer opent. Zowel Jake Johnson (New Girl) als Karan Soni hebben een volgroeide en redelijk bevredigende verhaallijn ondanks hun kortere verschijning op het scherm. Vooral de laatste scène met Johnson en Jenica Bergere, die zijn oude vakantieliefde Liz speelt, is door hun simpele en oprechte spel ontroerend om naar te kijken. Kenneth, een rol van Mark Duplass, is veruit de meest ongrijpbare figuur. Duplass speelt wat afstandelijk/terughoudend, waarbij het tot de laatste twintig minuten van de film duurt voordat hij echt ontdooit. De scènes waarin Kenneth voor het nageslacht door Darius op video wordt opgenomen, tonen iets meer van de ware Kenneth. Maar zelfs dan nog lijkt hij in een verhoogde realiteit te leven, in tegestelling tot de andere personages, zelfs Darius.

Safety not Guaranteed gaat over liefde. Hierbij gaat het zowel over verloren liefde en hoe je die terug kunt krijgen en het verlangen naar liefde ook al weet je niet precies wat of hoe. Door dit thema effectief in elke verhaallijn te verwerken, voelt Safety not Guaranteed aan als een goed afgerond geheel. Ondanks de wat zwaardere kanten verliest Safety not Guaranteed nooit zijn positieve en humoristische inslag. Dit maakt het tot een geslaagde feelgood-film, waarin onderwerpen subtiel worden besproken zonder ergens overdadig uit de hoek te komen of een uitgekauwde boodschap met man en macht aan de man te willen brengen. Er is ruimte voor kijkers om eventuele onverklaarde beweegredenen van de verschillende personages zelf in te vullen, wellicht wel met eigen herinneringen/ervaringen. Hierdoor is er altijd wel een van de karakters waar je je als kijker mee kunt identificeren. Aan de andere kant kan het kijkers afschrikken dat zeker de hoofdpersonages wat vreemd kunnen doen/overkomen en er aan het eind van Safety not Guaranteed voldoende vragen open blijven. Dit vreemde maakt het juist wel interessant, juist omdat dit precies is waar de film om draait: er zijn allemaal redenen te bedenken waarom het niet zou kunnen, maar iedereen heeft het recht om lief te hebben. Concluderend is Safety not Guaranteed een zeer menselijke film met wat aparte, maar zeer herkenbare personages. Door de humor, het luchtige karakter en de subtiele aanpak van het onderwerp is dit een uitstekende feelgoodfilm die iedereen hoop geeft in eenzame dagen.

Op de DVD-hoes staat aangegeven dat er in Safety not Guaranteed geweld, grof taalgebruik en angstige beelden voorkomen. Naast enkele lichte krachttermen is er echter niets aan de hand wat aanstoot zou kunnen geven.

Genre: Drama, Komedie, Romantiek
Jaar: 2013
Speelduur: 82 min
Uitgever: A-Film Benelux
EAN: 8716777945063

Op deze DVD-uitgave is Safety not Guaranteed te bekijken in een anamorf 2.35:1 beeldformaat. In de film wordt voornamelijk gebruik gemaakt van natuurlijk licht. Hierdoor zijn sommige scènes wellicht iets te donker. Voor alle personages gebruikt Safety not Guaranteed weinig felle kleuren, maar wordt het pallet beperkt tot (vale) blauw-, bruin- en grijstinten. De achtergronden en de omgevingen waar de karakters zich door bewegen zijn een stuk kleurrijker. Deze kleuren zijn redelijk goed verzadigd. Er is sprake van gemiddeld kleurcontrast en hiermee een niet al te hoge zwartwaarde. De beelden zijn wat onscherp, bevatten vaak niet al te veel detail en in de donkere scènes is redelijk wat ruis te zien. Hier en daar is er ook edge-enhancement te bespeuren. Voor Safety Not Guaranteed zijn ook delen met een 'handycam' opgenomen, in een 1.33:1 beeldformaat. Hierbij zijn de kleuren ietwat fletser, maar doet het verder niet onder aan de rest van het beeldmateriaal. Kortom, qua beeldkwaliteit zijn er punten blijven liggen.

De Engelstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track heeft een prima kwaliteit. Het gesproken woord staat wat zacht in de mix, waardoor die soms wat wordt overstemd door de muziek en wat hol klinkt. Dit is echter een overkomelijk euvel. Op deze DVD-uitgave zijn er zeer gelaagde omgevingsgeluiden te horen, die de film extra sfeer geven. De aanwezige geluidseffecten zijn minder gelaagd en komen geringer voor. Zeker de muziekselectie en de speciaal voor Safety not Guaranteed gecomponeerde instrumentale stukken dragen subliem bij aan het algehele gevoel van de film. Een grote plek is er voor Big Machine, geschreven door Mark Duplass zelf, die het nummer op een citer ter gehore brengt. In de paar simpele zinnen wordt alles wat de film wil zeggen overgebracht. Al met al een redelijke audio-transfer.

Zodra je de disc van Safety not Guaranteed in je DVD-speler stopt, kom je na enkele promotietrailers in het statische hoofdmenu terecht. Hier kun je de film integraal afspelen, of een van de twaalf hoofdstukken selecteren. Naast de trailer van de film zelf, zijn er op deze DVD-uitgave geen extra's aanwezig.

Trailer Safety not Guaranteed (2 min)
In de trailer van Safety not Guaranteed staat vooral de relatie tussen Darius en Kenneth centraal en wordt het tijdreis-aspect meer benadrukt dan dat er in de eigenlijke film aandacht aan wordt besteed. Safety not Guaranteed is genuanceerder dan de trailer doet voorkomen.

Kenneth plaatst een advertentie waarin hij vraagt om een partner om mee terug in de tijd te gaan. Journalisten Darius, Jeff en Arnau trachten de echtheid van zijn verhaal te onderzoeken. Darius gaat 'undercover' en naarmate zij meer tijd met Kenneth besteedt, begint ze tegen beter weten in steeds meer in zijn ongelooflijke verhaal te geloven. Safety not Guaranteed is een opmerkelijke feelgood-film die op subtiele wijze verschillende facetten van de liefde bespreekt. Vooral het optimistische en luchtige karakter van de film doen zeer plezierig aan. Beeldtechnisch zijn er op deze DVD-transfer hier en daar wat minpunten. De geluidskwaliteit is een redelijk. Het gemis aan extra's is een teleurstelling. Concluderend is Safety not Guaranteed' een wat merkwaardige, maar zeer bevredigende film die velen een goede avond zal bezorgen.