Secret Life of Walter Mitty, the

10-01-2014

7
Bioscoop

Secret Life of Walter Mitty, the (Bioscoop)

Walter Mitty (Ben Stiller) is een echte dagdromer. In het dagelijks leven is hij nogal een grijze muis, maar zijn fantasieën zijn gevuld met heroïsche daden, romantiek en avontuur. Hij heeft een oogje op zijn collega Cheryl (Kristen Wiig), maar die weet nauwelijks dat hij bestaat. Het stabiele leventje van Walter wordt ontwricht wanneer zijn baan en die van zijn collega’s onzeker wordt. Hij werkt namelijk als ontwikkelaar van fotonegatieven bij Time magazine en zojuist is aangekondigd dat Time ‘online’ gaat en het laatste fysieke blad binnen enkele weken wordt uitgebracht. Huisfotograaf Sean O’Connell (Sean Penn) heeft een heel bijzondere foto naar Walter gestuurd, die hij graag op de cover geplaatst zou zien. Maar Walter kan het negatief met nummer 25 nergens vinden! Uitgerekend nu zijn baan op de tocht staat kan hij zich deze misser niet permitteren. Hij begint aan een groot avontuur tot ver over de landsgrenzen in een poging om de avontuurlijke fotograaf O’Connell te vinden en het fotonegatief veilig te stellen. Maar lukt hem dit voor de deadline van het drukken van het blad?

The Secret Life of Walter Mitty is in 1947 al eerder uitgebracht met Danny Kaye in de hoofdrol. Al in de jaren ’90 is het idee voor een remake voor het eerst ontstaan. Namen als Steven Spielberg en Ron Howard (achter de camera) en Jim Carrey en Mike Myers (voor de camera) kwamen en gingen weer. In Amerika wordt dit ‘development hell’ genoemd. Een soort langdurige fase waarin een script rondgaat en soms ver in pre-productie komt, maar uiteindelijk nooit wordt verwezenlijkt. Anno 2013 is het dan eindelijk zo ver en mogen we vanaf begin 2014 de visie van Ben Stiller op dit verhaal in de bioscopen aanschouwen. Ben Stiller heeft eerder laten zien ook te kunnen regisseren in onder andere Tropic Thunder, Zoolander en The Cable Guy. Stiller pakt deze taak zelfverzekerd op en zijn regie valt zowaar op als een kwaliteit van de film. Het camerawerk is heerlijk speels. Vanaf de begintitels, die creatief in scènes zijn geplaatst, tot de slimme montage tussen droomsequenties en de werkelijkheid. The Secret Life of Walter Mitty speelt zich af in onze wereld, maar met een kleine aanpassing. Er lijkt een soort roze waas over te hangen. Zowel qua toon als materie is deze film dan ook het best te vergelijken met Forrest Gump. Beide gaan over een gewone man die allerlei bijzondere avonturen beleeft, maar gelukkig loopt het altijd goed af. Bovendien is de film vrij van enig cynisme. Wellicht niet heel realistisch, maar wel een verademing. Er zijn immers al genoeg films die hun best doen om ons met de neus op de feiten te drukken als het gaat om de schaduwkanten van deze wereld en de mensen die erin leven. Een dergelijke aanpak heeft al snel het gevaar wat al te saai en braaf te worden, maar dat is hier niet het geval. Naast eerdergenoemde regie en montage is de casting rol voor rol goed gedaan en zorgt het script voor de nodige oprecht grappige situaties. Het natuurlijke acteerwerk van Ben Stiller en Kristen Wiig is om op te eten, zo aandoenlijk. Sean Penn bereikt haast een mythische status doordat het heel lang duurt voor hij in beeld komt en dan ook nog maar voor één scène. The Secret Life of Walter Mitty zal vanwege de stevige keuze voor ‘100% feel-good’, ten koste van enig realisme, het publiek verdelen. Maar als je houdt van een cinematische humeuroppepper op zijn tijd, dan ben je hier aan het juiste adres. Na een groot avontuur arriveer je bij het eindstation, een einde wat naadloos past in de rest van de film en waar Frank Capra, de koning van de feelgood-film uit klassiek Hollywood, zijn goedkeuring aan zou geven.

Medium: Bioscoop
Genre: Avontuur, Drama, Komedie
Speelduur: 114 min