Byzantium

30-12-2013

8

Byzantium (Blu-ray)

Een verlaten badplaats… Clara (Gemma Arterton) is een alleenstaande moeder en werkt als prostituee om voor haar dochter Eleanor (Saoirse Ronan) te zorgen. Clara ontmoet de verlegen en eenzame Noel (Daniel Mays), die de twee onderdak biedt in zijn verpauperde gastenhuis Byzantium. Door hun komst in het dorp bouwt Clara een vriendschap op met Frank (Caleb Landry Jones). Zij vertelt hem haar grote geheim: Zij en haar moeder zijn ruim 200 jaar oud en overleven op mensenbloed. Wanneer dit verhaal zich verspreidt en ze ingehaald worden door hun verleden, moeten Clara en Eleanor vechten voor hun leven.

Het vampiergenre is al sinds de begindagen van de cinema een populair onderwerp voor film. De afgelopen jaren is het aanbod van films in dit genre erg toegenomen. Meest noemenswaardig zijn de zeer lucratieve Twilight serie en de populaire HBO-serie True Blood. De eerste luchtig en romantisch van aard en gericht op voornamelijk het vrouwelijk tienerpubliek, de laatste probeert dit fantasierijke genre een semi-realistisch tintje te geven door voor de serieuze aanpak te gaan. Byzantium valt zonder enige twijfel in de laatste categorie. Het is een film die zwaarmoedig en serieus is van het eerst tot het laatste shot. Nee, het leven van een vampier gaat niet over rozen, zo blijkt. Er wordt een dunne lijn bewandeld tussen het realistische en het belachelijke. Gelukkig wordt deze grens nergens overschreden. Dit is voornamelijk toe te schrijven aan het sterke spel van de vrouwelijke hoofdrolspelers. Gemma Arterton is ver gekomen sinds haar rol als Bond-girl. Waar ze eerder alleen maar mooi hoefde te zijn, is ze nu nog steeds mooi, maar tegelijkertijd fascinerend om naar te kijken in een rol met de nodig diepgang. Ze vormt een geloofwaardig koppel met de jonge Saoirse Ronan. Ze komt wijs over voor haar leeftijd, wat natuurlijk uitstekend past bij deze rol. De toekomstige carrière van Ronan is veelbelovend. Het element wat Byzantium boven de grijze massa doet uitstijgen, is het uitstekend camerawerk. Veteraan Neil Jordan doordrenkt elk shot met symboliek. Daarnaast is de camera veel in beweging en spreekt de beeldtaal altijd ter versterking van de inhoud. Byzantium volgt een klassiek en vaak verteld verhaal, wat zich gestaag ontvouwt. De plotwendingen zijn dan ook niet verrassend en de film is voortdurend voorspelbaar. Het spreekt voor het vakmanschap waarmee de film gemaakt is dat dit niet deert. Het is tegenwoordig zeldzaam dat er rustig de tijd wordt genomen om een sterk verhaal te vertellen, gedragen door personages die tot de verbeelding spreken en ondersteunt door prachtige beeldtaal. Dan wordt de weg ernaartoe opeens een stuk belangrijker dan het eindstation. En de weg die Byzantium bewandelt is de moeite van het kijken waard.

Genre: Drama, Fantasy, Horror
Jaar: 2012
Speelduur: 118 min
Uitgever: Twin Pics/Cineart
EAN: 5414939590511

• Masterclass of Neil Jordan

De Blu-ray Disc-uitgave van Byzantium heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

Al je niet te veeleisend bent en de film gewoon op je af laat komen, dan voldoet deze transfer van Byzantium zonder meer. Kijk je echter wat meer naar de details, dan vallen je al snel een aantal dingen op. De film is digitaal geschoten bij vrijwel alleen maar weinig licht. Het resultaat is een hoeveelheid ruis die soms de grenzen van het acceptabele overschrijdt. Waarschijnlijk ook door het werken met camera’s met beperkingen en vaak met alleen natuurlijk licht is ook het schaduwdetail niet altijd even optimaal. Bij vlagen is er zelfs sprake van vertekende kleuren. Dit laatste blijft gelukkig beperkt. Deze punten moeten echter wel in het juiste perspectief geplaatst worden. Alles overziende is dit een transfer met voldoende detail en scherpte die zeker zal voldoen, optimaal is het echter niet.

Deze BD-uitgave wordt vergezeld door een DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz). Daarnaast is er nog een Franstalige nasynchronisatie op de disk geplaatst met exact dezelfde specificaties. Hier wordt de Engelstalige track beoordeeld. Het geluid op deze BD-uitgave van Byzantium is zonder meer indrukwekkend. Wat al snel opvalt, is hoe ontzettend ruimtelijk deze is. Allerlei omgevingsgeluiden komen van alle kanten op je af. Dit draagt zeker bij aan de luisterervaring. Ook de subwoofer wordt adequaat ingezet, zo zullen je onderburen (als je die hebt) ook ondervinden. De muziek is de kers op de taart en komt glashelder de huiskamer binnen. Dialogen zijn altijd duidelijk en helder verstaanbaar.

Het menu bestaat uit één statische afbeelding. Van daaruit is ook de enige extra te bekijken. Daarnaast zijn er een drietal trailers van andere films te selecteren en de trailer van Byzantium zelf.

Masterclass of Neil Jordan (35 min.)
De titels doet iets bijzonders vermoeden, maar het in feite gewoon een interview, opgenomen op het International Fantastisch Festival te Brussel. Hierbij is het vanzelfsprekend belangrijk dat je het goed kunt verstaan. Helaas is dit niet het geval. Het interview wordt op locatie aan een zaal gegeven en er wordt in microfoons gesproken. Deze audio lijkt echter wel met een smartphone opgenomen. Het is niet tot nauwelijks nog te verstaan en er is helaas ook geen ondertiteling beschikbaar. Dit maakt de extra bijzonder moeizaam om te bekijken. Voor wie toch de moeite wil doen, inhoudelijk vertelt de heer Jordan een aantal interessante zaken. De extra is in HD te bekijken met DTS 2.0 (48kHz) audio en heeft, zoals eerder vermeld, geen ondertiteling.

Clara en Eleanor zijn al 200 jaar op de vlucht. Clara heeft haar dochter Eleanor ooit op illegale wijze het eeuwige leven geschonken en sindsdien worden de twee achterna gezeten door hun soortgenoten. Byzantium is wederom een productie in het vampier subgenre, zoals er de afgelopen jaren vele zijn geweest. De uitvoering is echter sterk, zowel in het camerawerk als het acteren, waardoor deze film zich toch zeker van de grote concurrentie weet te onderscheiden. De BD-uitgave komt met een beeldkwaliteit die wel voldoende is, maar een aantal gebreken kent. De audio is uitstekend. Als extra’s zijn een uitgebreid interview en een aantal trailers opgenomen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Twin Pics/Cineart.