Promised Land

20-12-2013

7

Promised Land (Blu-ray)

Steve Butler (Matt Damon) is een verkoper bij een aardgasbedrijf. Hij komt samen met zijn collega Sue Thomason (Francess McDormand) in een landelijk plaatsje waar het bedrijf nieuwe inkomsten wil aanboren. Het stadje is hard getroffen door de economische malaise van de afgelopen jaren en de twee buitenstaanders zien kansen dat de lokale bevolking hun zakelijk aanbod zal aanvaarden. Wat een eenvoudige taak lijkt voor het duo, wordt echter bemoeilijkt door de enorm gerespecteerde leraar Frank Yates (Hal Holbrook), die gesteund wordt door de campagneleider Dustin Noble (John Krasinski).

Het boren naar schaliegas is in Nederland geregeld in het nieuws. Iedereen wil wel de lasten maar niet de lusten. Met name de regio Noord-Groningen wordt het zwaarst getroffen door de gevolgen van boringen, zoals aardbevingen. Ook in Amerika vinden boringen op steeds grotere schaal plaats, met als bovenliggend doel om minder afhankelijk te zijn van brandstof uit de instabiele en niet bepaald bevriende regio’s in het Midden-Oosten. Promised Land gaat ook over de boringen en de nadelige gevolgen daarvan, maar dan niet in de vorm van aardbevingen, maar in de vorm van bodemverontreiniging. Een dergelijk onderwerp in handen van links en democratisch Hollywood kan al snel ontaarden in een miljoenen kostend links-activistisch pamflet dat milieuorganisaties in de kaart speelt en de bedrijven die naar gas boren neerzet als de grote boze wolf. Hoewel dit gevaar continu op de loer ligt, wordt dit in Promised Land vakkundig ontweken. Dit is mede dankzij het slimme script van John Krasinski, die overigens zelf ook een van de rollen op zich neemt. Promised Land had het regiedebuut moeten worden van Matt Damon, maar dit kon uiteindelijk niet doorgaan vanwege de overvolle agenda van de beste man. Het regiestokje is overgegeven aan Gus van Sant en Matt Damon behield de titelrol. Deze regeling is ongetwijfeld meer dan een gelukkig toeval, beide heren werkten namelijk eerder samen aan de succesvolle oscarwinnende film Good Will Hunting. Gus Van Sant is een ervaren regisseur en hij regisseert Promised Land vol zelfvertrouwen. Overdaad schaadt en zijn vaste regie met rustgevende lange shots en plattelandsmuziek creëren exact de juiste sfeer. Er zit wel degelijk mooie cinematografie in de film, maar deze steelt niet de show. Nee, het geeft juist maximale ruimte voor het spel van Matt Damon en een uitstekende ondersteunende cast. Matt Damon heeft de gave op een zo natuurlijke wijze te kunnen acteren dat het net lijkt alsof hij gewoon zijn leven leidt, terwijl iedereen om hen heen hard zijn best doet om het bij te benen. Veteranen als Francess McDormand en Hal Holbrook hebben er echter geen moeite mee het niveau van Matt Damon te evenaren, dan wel te overtreffen. Het ietwat voorspelbare verloop wordt even voor het einde onderbroken door een verrassende twist, om vervolgens wel weer mierzoet te eindigen. Promised Land is niet voor iedereen weggelegd. Het kalme tempo en de focus op het vertellen van een in essentie heel eenvoudig verhaal, maken dat sommigen de film als saai zullen ervaren. Voor wie houdt van de betere dramafilm is Promised Land echter een film die je niet zomaar links mag laten liggen.

Jaar: 2012
Speelduur: 106 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
Uitgever: A-Film Benelux
EAN: 8716777948231

De Blu-ray Disc-uitgave van Promised Land heeft de originele beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaags disk.

Bij het eerste aanzicht van de transfer van Promised Land zal je niet direct overdonderd zijn. Maar na een tijdje valt je iets op. Namelijk dat het beeld consistent scherp is. Details in voor- en achtergrond zijn uitstekend te onderscheiden. De kleuren en het contrast zijn uitermate natuurgetrouw. Dit is passend bij de stijl van de film. Het is allemaal vrij ingetogen en daardoor niet echt knallend, maar dit is ongetwijfeld de intentie geweest. Af en toe neemt de hoeveel ruis wat toe, maar dit draagt eigenlijk alleen maar bij aan een filmische ervaring. Er zijn geen defecten in enige vorm te vinden. Deze transfer vol kleine details in de close-ups zal je zeker niet teleurstellen.

Deze BD-uitgave wordt vergezeld door een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz). Daarnaast is er nog een Franstalige nasynchronisatie op de disk geplaatst met exact dezelfde specificaties. Hier wordt de Engelstalige track beoordeeld. Evenals het beeld is ook de audio zeer natuurgetrouw. Er is weinig sprake van poespas in wat voor vorm dan ook. Je hoort eigenlijk alleen de geluiden en effecten die in het echt er ook zo zouden zijn. En dit is vakkundig gedaan. De nadruk ligt wel wat op de voorkant, waardoor de surroundervaring wat oppervlakkig blijft. Een klein puntje van kritiek zijn de wel erg dynamisch dialogen. Deze switchen van speaker naar speaker afhankelijk van waar de spreker zich bevindt. Dit is echter wat overdreven waardoor de dialogen weinig focus hebben en dit wat afleidt. Dit is echter een relatief detail op de totale beoordeeld. Deze krijgt met vertrouwen het label ‘ruim voldoende’.

Deze BD-uitgave van Promised Land is verpakt in een standaard keep case. Na een aantal promotionele trailers komt je terecht in het hoofdmenu. Er zijn geen extra’s. Buitenlandse uitgaves kennen een korte making of van ongeveer tien minuten en één verwijderde scène. In dit geval mis je door het gemis van extra’s dus niet veel.

Een klein plaatsje ergens op het Amerikaanse platteland wordt bezocht door vertegenwoordigers van een groot bedrijf dat schaliegasboringen doet. Ze bieden hen miljoenen voor het gebruik van hun grond, maar een steeds meer aan invloed winnende lokale lobby wijst de inwoners op de nadelen van deze ogenschijnlijk onweerstaanbare deal. Gus van Sant en Matt Damon werken opnieuw samen in een film die gemakkelijk had kunnen verzanden in clichés maar van begin tot eind integer is en zelfs nog een verrassing biedt. Het degelijke acteerwerk is wat de film draagt en de moeite van het kijken waard maakt. De beeldkwaliteit van deze BD-uitgave is vol detail en ook het geluid krijg een ruimte voldoende. Op deze uitgave zijn geen extra’s opgenomen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Benelux.