Frozen Ground, the

18-12-2013

7.4

Frozen Ground, the (Blu-ray)

Wanneer er in Anchorgage (Alaska) steeds meer lichamen van vermoorde jonge vrouwen worden opgegraven, neemt de angst in de stad toe. Rechercheur Jack Halcombe (Nicolas Cage) start een onderzoek. Al snel wijzen de sporen naar een mogelijke seriemoordenaar genaamd Robert Hansen (John Cusack). Een keurige huisvader met kinderen, maar hij heeft wat vreemde trekjes. Zijn profiel maakt het echter lastig voor Jack om zijn vermoeden hard te maken met voldoende bewijs, om zo een opsporingsbevel af te kunnen dwingen. Op het moment dat een 17-jarig slachtoffer weet te ontsnappen, komt er ineens schot in de zaak en volgt een zenuwslopend onderzoek vol gruwelijke ontdekkingen.

Dit is de tweede keer dat Nicolas Cage en John Cusack samen in een film spelen. In Con Air zat Cusack achter Cage aan, in The Frozen Ground is het precies andersom. Deze misdaadthriller is gebaseerd op ware feiten. Misschien wel de meest beruchte seriemoordenaar van Alaska kon decennia lang ongestoord zijn gang gaan en bracht tientallen vrouwen op gruwelijke wijze om het leven. Eén van hen overleefde de ontvoering en vertelde haar verhaal. Het resultaat is The Frozen Ground. De meeste misdaadthrillers draaien voor een belangrijk deel om het element van mysterie. De zogenaamde whodunnit. Hier weten we als kijker al vanaf het begin wie de hoofdverdachte is. Enerzijds haalt dit wat spanning uit de film, anderzijds opent het een scala aan nieuwe mogelijkheden. Zo krijgt Cusack in zijn rol als verziekte geest de nodige scènes waarin we hem te werk zien gaan. Deze zijn soms dermate gruwelijk dat het 12-jaar-certificaat bij deze film wellicht nog wat aan de voorzichtige kant is. De gewelddadige scènes dragen echter wel bij aan de grimmige sfeer. De prachtige landschappen van Alaska zijn eveneens een belangrijk sfeerelement. De omgeving is niet altijd even goed zichtbaar gezien een groot deel zich in het donker afspeelt. Maar het gevoel van dunbevolkte gebieden en bijbehorend isolement, maakt de situatie van de slachtoffers soms juist zo gevaarlijk. Niemand kan ze horen schreeuwen… Essentieel voor een thriller met kwaliteit is sterk acteerwerk. Je zou verwachten dat veteranen als Cage en Cusack dit kunnen leveren. Cage speelt echter weer op de automatische piloot, zoals hij helaas al jarenlang doet. Een enkele positieve uitzondering daargelaten. Cusack speelt zijn rol veel te ingetogen, tot het punt dat het simpelweg vlak wordt. Grote verrassing is dan ook Vanessa Hudgens, die nog maar net 25 jaar is geworden. Ze heeft het imago van brave ‘high school’-rollen zoals bijvoorbeeld in High School Musical, maar laat hier zien meer in haar mars te hebben. The Frozen Ground is een thriller van de oude stempel. Alle elementen zijn in meer of mindere mate geslaagd, maar de film weet nergens te verrassen. Het volgt een vast stramien en bouwt langzaam op naar de grote finale. Er is weinig karakterontwikkeling en de heftige beelden en creepy sfeer alleen zijn niet voldoende om de film memorabel te maken.

Genre: Misdaad, Thriller
Speelduur: 105 min
Uitgever: A-Film Benelux
EAN: 8716777948927

De Blu-ray Disc-uitgave van The Frozen Ground heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaags disk.

De transfer van The Frozen Ground is wat moeilijk te beoordelen. De film is namelijk digitaal geschoten met doorgaans zeer weinig licht. Het resultaat is de nodige hoeveelheid beeldruis. Er zijn extreme kleurfilters gebruikt, waardoor het beeld een weinig natuurlijke uitstraling overhoudt. Doordat de film zo enorm donker is, zijn details niet altijd even goed meer te onderscheiden. Het schaduwdetail is daarin ook niet optimaal. In de spaarzame shots op klaarlichte dag blijkt dat de transfer wel genoeg in huis heeft om meer detail weer te geven. Maar nogmaals, deze momenten zijn schaars. Enerzijds ondersteunt de transfer prima de grimmige sfeer van de film. Anderzijds leidt het gebrek aan licht tot een gebrek aan detail en is dit daarmee niet een beeldpresentatie die in je geheugen gegrift zal blijven.

De beelden uit The Frozen Ground worden ondersteund door een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz). De track heeft niet de maximale specificaties (16 bit vs. 24 bit), waarschijnlijk om de totale opslagruimte laag genoeg te houden om de film uit te kunnen brengen op een enkellaagse disk, hetgeen goedkoper is om te produceren. De vraag is echter in hoeverre dit verschil in bitrate daadwerkelijk waarneembaar is. Met het detail is niet zoveel mis. Met name de muziek, bestaande uit veel strijkers, komt mooi ruimtelijk uit de speakers. Het zorgt echt voor een extra stukje sfeer. Het grootste deel van de film is vrij ingetogen met alleen dialogen en wat omgevingsgeluid. Deze worden prima weergegeven. De track doet precies wat deze moet doen, niets meer en niets minder.

Na een aantal promotionele trailers komt je terecht in het hoofdmenu. Deze bestaat uit een statisch menu met achtergrondmuziek. Er zijn geen extra’s. De liefhebbers hiervan zullen naar andere uitgaves moeten uitwijken, die wel een aantal extra’s hebben.

Een seriemoordenaar in Anchorage (Alaska) vermoordt al decennia lang vrouwen. Wanneer een van zijn slachtoffers ontsnapt voordat hij haar om het leven kan brengen, komen de zaken in een stroomversnelling en begint er een kat-en-muisspel tussen de politie en deze moordenaar. The Frozen Ground is een misdaadthriller volgens het boekje. Grimmig, gewelddadig en gestaag toewerkend naar een confrontatie tussen rechercheur en dader. Daarmee verrast de film niet en weet The Frozen Ground na het kijken niet te beklijven. De BD-uitgave is uitgerust met een beeldkwaliteit die ietwat teleurstelt en een geluidstrack die ruim voldoende is. Afgezien van een aantal trailers, zijn er geen extra’s te bekijken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Benelux.