Blancanieves

05-12-2013

8

Blancanieves (DVD)

Het jonge leven van Carmen (Sofia Oria) is niet al te vrolijk. Haar moeder sterft bij haar geboorte en haar vader, de beroemde toreador Antonio Villalta (Daniel Giménez Cacho), raakt op dezelfde dag door het gevecht met een stier in de arena verlamd en wil haar uit schaamte niet meer zien. En op de dag van haar eerste communie overlijdt haar oma (Ángela Molina) aan een hartaanval en lijkt ze helemaal alleen te staan in het leven. Antonio trouwt met Encarna (Maribel Verdú), de zuster uit het ziekenhuis, maar die is alleen maar uit op de rijkdom van de voormalig stierenvechter. Carmen mag in het huis van haar stiefmoeder komen wonen, maar dan wel in het kolenhok. De tweede verdieping, waar haar vader leeft, is verboden terrein voor haar. Ze wordt gedwongen tot zwaar werk in de huishouding. Pas in haar tienerjaren weet Carmen (Macarena García) te ontsnappen en wordt opgevangen door een groep dwergen, die rondtrekken met een show vol parodie op het stierenvechten. Dan blijkt Carmen de genen van haar vader te hebben, want ze blijkt ook een talent voor stierenvechten te hebben.

Je kunt niet naar Blancanieves kijken zonder ook aan The Artist te denken, de ‘stomme’ zwart-wit film die in 2012 grote successen boekte en er met een flink aantal Oscars vandoor ging. Blancanieves heeft dezelfde stijl, het grijpt ook terug naar het zwart-wit tijdperk van de geluidloze film uit het begin van de vorige eeuw. Er is geen geluid, alleen muziek en de dialogen worden weergegeven via tussentitels. De Spaanse regisseur Pablo Berger kwam op het idee voor deze film toen hij in een boek een foto zag van stierenvechtende dwergen. Dat bracht hem op het idee van Sneeuwwitje als stierenvechtster. Hij had een script klaar in 2004, maar niemand wilde aan een zwart-wit film zonder geluid beginnen. Het zou niet verkopen. Hoewel het idee van Bergers film een stuk ouder is dan dat van The Artist kwam die toch eerder in de bioscoop. En dat opende de deuren voor Blancanieves. Berger was eindelijk in staat om zijn film te maken en deed dat op een bijzonder fraaie manier. Hij gaf een heel eigen draai aan het sprookje van Sneeuwwitje van de gebroeders Grimm. In het Spaans is Blancanieves de letterlijke vertaling van Sneeuwwitje. Maar er zitten ook elementen van Assepoester, Klein Duimpje en Doornroosje in de film. Je herkent diverse verhaallijnen en personages uit de sprookjes, maar de overkoepelende structuur heeft toch heel eigen stijl en originele opzet. Zo zijn er geen zeven dwergen, maar zes. Hoewel ze blijkbaar zelf niet kunnen tellen en denken ze dat ze met z’n zevenen zijn. Naast de zes dwergen bestaat de sterrencast uit Spaanse grootheden als Daniel Giménez Cacho (Y tu Mamá También), Ángela Molina en Maribel Verdú (Pan’s Labyrinth), maar de show wordt gestolen door de beide jonge meiden die inhoud geven aan Carmen; Sofía Oria en Macarena García. Voor beide is het hun eerste rol in een speelfilm. Macarena heeft wel ervaring in televisieseries, maar haar rol in deze film maakt duidelijk dat ze best een hele speelfilm kan dragen. Haar markante blik in de ogen, haar elegante houding maken haar een bijzonder karakter om naar te kijken. Daarnaast is de film zelf visueel ook heel aantrekkelijk om naar te kijken. Mooie, contrastrijke beelden op prachtige lokaties en grote settings. Al zal een arena met stierenvechten niet bij iedereen in goede aarde vallen. Maar het ziet er wel indrukwekkend uit.
Gelukkig dat The Artist zo succesvol en goed is ontvangen, anders was Blancanieves waarschijnlijk nooit gemaakt geweest. Het is geen slecht moment om van je vooroordelen tegen zwart-wit of geluidloze films af te stappen. Je zult er geen spijt van krijgen. Want zowel The Artist als Blancanieves verdienen het om gezien te worden.

Jaar: 2012
Speelduur: 101 min
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777946725

Je komt het niet vaak meer tegen, maar bij Blancanieves past het perfect. Het beeld op de DVD is het ouderwetse 1.33:1, geheel in stijl met de tijd waaraan de film doet denken. Het is geplaatst in een 16x9 zwart kader, om geen last te krijgen met het verspringen van televisies naar een ander beeldformaat. De film is gedraaid op 16mm-film, op de oorspronkelijke filmsnelheid, waardoor de beelden heel authentiek overkomen. De uitstraling van de film is heel donker, maar met een uitstekend contrast en schaduwdetail, eigenschappen die heel belangrijk zijn bij zwart-wit opnames. Doordat de film is opgenomen op film is er nog een lichte vorm van filmgrain zichtbaar, wat het gevoel van weleer nog extra versterkt. Toch blijft het beeld heel scherp en gedetailleerd. Je zit eigenlijk te wachten op de spettertjes en kabels, maar die blijven (gelukkig?) achterwege. Blancanieves is prachtig gefilmd en is ook bijzonder fraai overgezet naar DVD.

In tegenstelling tot het beeld is het geluid van Blancanieves wat moeilijker te beoordelen. Het bestaat namelijk volledig uit muziek, waarbij op een enkel moment geluidseffecten zijn verwerkt die door de muziek worden voortgebracht (muziekfanfare, kerkklokken, belletje). Voor de rest is het de prachtige muziek van Alfonso de Vilallonga dat het werk doet. De muziek past uitstekend bij de beelden en versterkt de sfeer bij elke scène. De ruimtelijke werking is optimaal, hier wordt de mogelijkheden van een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) goed gebruikt. De tijden van de in mineur geraakte SACD lijken met deze muziektrack te herleven. Uitzondering op het geheel is het lied dat tijdens de eerste communie van Carmen wordt gezongen, dat is een mono-opname. Een moderne versie van dit lied is tijdens de aftiteling te horen. De beoordeling voor deze track betreft vooral de muzikale werking en niet zozeer de kwaliteit van de opnames op zich, want die zijn gewoon uitstekend.

De DVD heeft een statisch menu en bij de extra’s is alleen een trailer te vinden. De promotietrailers zijn te bekijken voorafgaand aan de film.

Trailer (1 min)
De hele korte trailer van de film, die vooral over het tweede deel van de film gaat, waarin Sneeuwwitje kennis heeft gemaakt met de dwergen.

Het bekende sprookje van Sneeuwwitje wordt op een heel bijzondere manier verteld in Blancanieves. In deze Spaanse versie is Sneeuwwitje de dochter van een toreador en ze groeit op bij haar kwade stiefmoeder. Pas als ze jaren later weet te ontsnappen uit haar huis blijkt ze zelf ook een talent voor stierenvechten te hebben. Dit is een zwart-wit film, zonder geluid, die doet denken aan de begintijd van de film. Het is een originele film, op een bijzondere manier gemaakt. Beeld en geluid zijn prima verzorgd op deze DVD-uitgave, waarbij het geluid alleen een muziekscore betreft. Extra’s zijn helaas beperkt tot een korte trailer. Er is helaas geen Blu-ray Disc-uitgave van deze film uitgebracht in Nederland, wel in het buitenland.