Now You See Me

09-12-2013

6.6

Now You See Me (Blu-ray)

Een team van vier extreem getalenteerde illusionisten zet de wereld op z’n kop door tijdens een show in Las Vegas een bank in Parijs te beroven en de buit te verdelen over het uitzinnige publiek. De moderne Robin Hood bende noemt zich de ‘Four Horsemen’. J. Daniel Atlas (Jesse Eisenberg) is de ietwat arrogante leider van de groep, die duidelijk wat voelt voor Henley Reeves (Isla Fisher), de enige dame van het stel. Merritt McKinney (Woody Harrelson) kan gedachten lezen en mensen in hypnose brengen en de jonge Jack Wilder (Dave Franco) is de sidekick van de groep. De truc die ze hebben uitgehaald trekt de aandacht van de FBI in de persoon van Dylan Rhodes (Mark Ruffalo) en Interpol wordt vertegenwoordig door de Franse lieftallige Alma Dray (Mélanie Laurent). Maar ook de steenrijke Arthur Tressler (Michael Caine) en Thaddeus Bradley (Morgan Freeman) raken betrokken als respectievelijk slachtoffer en beroepsontmaskeraar van illusionisten. Met al deze partijen op hun hielen bereiden de Four Horsemen een volgende nog sensationelere truc voor.

Magie in het echte leven. De shows die illusionisten opvoeren trekken al honderden jaren publiek en de bakermat van dergelijke spektakels ligt in Las Vegas. Now You See Me heeft veel weg van The Prestige, maar het verschil in setting (moderne tijd vs. lang geleden) maakt dat de films niet teveel op elkaar zijn gaan lijken. Wel hebben ze gemeen dat beide zijn opgebouwd op dezelfde manier als een goocheltruc. Eerst is er de opbouw, dan de onthulling en na de onthulling nog een twist. Op die twist moet je overigens wel erg lang wachten, tot de laatste scènes om precies te zijn, dus dan kan de opbouw maar beter ook de moeite waard zijn. Een goede goocheltruc legt de aandacht van de toeschouwer op een specifieke plaats, zodat de andere zaken verhult blijven. Ook dit principe lijkt, hopelijk onbewust, toegepast te worden in Now You See Me. Het tempo van de film is namelijk ongekend hoog. De camera lijkt tevens ADHD te hebben. Zelden heeft een camera zoveel bewogen bij shots van zelfs de meest alledaagse dingen. Denk hierbij aan 360 graden rondjes om iemand die uit een auto stapt, tot dusver vooral een handelsmerk van actieregisseur Michael Bay. De in Parijs geboren regisseur van Now You See Me, Louis Leterrier, heeft zijn sporen in het actiegenre inmiddels ook verdiend met onder andere The Incredible Hulk, Clash of the Titans en Transporter 2. En actie krijgen we zeker te zien in Now You See Me. De film doet echter zo hard haar best om cool en hip te zijn, dat het allemaal iets teveel van het goede wordt. Alle snelheid en het spektakel kunnen niet verhullen dat we hier van doen hebben met een flinterdun plot. De werkelijk indrukwekkende cast vol grote namen had nog soelaas kunnen bieden, maar helaas. Sommigen lijken niet in staat kwaliteit te bieden en anderen, zoals grootheden Morgan Freeman en Michael Caine, acteren op de automatisch piloot. De passie straalt er niet bepaald vanaf en dat heeft uiteindelijk ook zijn weerslag op de kijker. Als de plot iets logischer was geweest, het tempo soms iets kalmer en de personages iets meer diepgang, dan had dit uitgangspunt een prima film op kunnen leveren. Nu is een krappe voldoende het maximale dat Now You See Me eruit weet te slepen. Met verstand op nul vermakelijk voor zolang het duurt, maar na het kijken direct weer uit je systeem verdwenen.

Genre: Misdaad, Mysterie, Thriller
Speelduur: 125 min
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045237721

• Extended editie van de film
  • Now You See Me Revealed
  • A Brief History of Magic
  • Deleted scenes

De Blu-ray Disc-uitgave van Now You See Me heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaags disk.

Now You See Me wordt gepresenteerd met een gestoken scherp beeld en een hoeveelheid fijne details waar niets op aan te merken valt. Precies zoals je bij een recente film mag verwachten. De sterke contrasten en rijke kleuren maken het tot een wervelend geheel. Schaduwdetail en zwartniveau zijn ook prima op orde en deze zaken zorgen ervoor dat bijvoorbeeld Las Vegas bij nacht er betoverend uitziet. De locaties komen goed tot leven doordat het detail in de overzichtshots net zo rijk is als in de close-ups. Een consistente presentatie dus. Er mist een ongrijpbaar stukje kwaliteit om deze transfer echt onder de crème de la crème te doen scharen, maar het komt behoorlijk dicht in de buurt.

Daar waar we het meestal moeten doen met 5.1 audio, worden we hier positief verrast door een Engelstalige DTS-HD Master Audio 7.1-track (16bit/48kHz) track. Dialoog moet natuurlijk altijd goed verstaanbaar zijn en op dit vlak presteert deze audiopresentatie van Now You See Me consistent goed. De gehele film door is er sprake van mooie surroundeffecten die de kijkervaring verrijken. Op enkele van de grootste momenten in de film is er echt sprake van kracht en zorgen subwoofer en surroundeffecten voor een daverende audiogolf. De ruimtelijke werking en een totaal gebrek aan defecten van enigerlei soort, maken dit tot een uitstekende transfer.

Als je de BD in de speler doet, starten eerst een aantal trailers van films die ten tijde van deze release nog in de bioscopen uit moeten komen. Je komt daarna automatisch in het hoofdmenu. Niet genoemd op de cover, maar wel aanwezig, zijn verborgen extra’s in de vorm van zogenaamde nieuwsberichten. Deze vind je door even rond te zoeken in het menu. Hieronder worden de overige – niet verborgen – extra’s besproken.

Extended editie van de film
Je kunt kiezen uit de bioscoopversie of een langere versie speciaal voor deze uitgave. Het verschil in speelduur is ongeveer 10 minuten. De extra scènes voegen weinig toe aan de oorspronkelijk versie. De technische specificaties van de langere versie zijn dezelfde als van de bioscoopversie en de nieuwe scènes zijn naadloos geïntegreerd in het geheel. De extra’s zijn in HD te bekijken en voorzien van Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) audio. Helaas is er geen ondertiteling beschikbaar.

Dit commentaar is alleen beschikbaar bij de oorspronkelijke film, dus niet bij de verlengde versie. Het commentaar is ingesproken door regisseur Louis Leterrier en producent Bobby Cohen. De audio is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s). Het commentaar is niet voorzien van ondertiteling.

Now You See Me Revealed (16 min.)
Een vrij standaard montage van beelden uit de film en interviews. Het is meer een promotiefilmpje dan een making of met werkelijke diepgang of werkelijke toevoegde waarde.

A Brief History of Magic (12 min.)
David Kwong was de technische adviseur voor de film en is de host van deze extra. Hij vertelt wat over de magiërs van weleer, maar een heel groot deel van de extra bestaat uit filmfragmenten.

Deleted scenes (32 min.)
Vaak krijgen we hier luttele minuten te zien, maar in dit geval worden we getrakteerd op meer dan een half uur aan extra’s scènes. Leuk voor de echte fans. De beeldkwaliteit is gelijk aan die van de hoofdfilm, maar evenals bij de andere extra’s is de audio Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) en de ondertiteling ontbreekt.

Een groep illusionisten raakt berucht wanneer zij als een moderne Robin Hood geld stelen uit de kluis van een bank en het uitstrooien over het publiek tijdens een show in Las Vegas. Dit maakt dat ze worden achtervolgt door de FBI, Interpol, de miljonair die ze benadeeld hebben en een beroepsontmaskeraar. Ondertussen treffen ze de voorbereidingen voor een nog grotere stunt. Now You See Me is een film vol snelheid en spektakel. De potentie voor een goede film is er, maar de ongeloofwaardige plot en het weinig geïnspireerde acteerwerk maken dit uiteindelijk niet meer dan een niemendalletje. De BD-uitgave is prima verzorgd met een uitstekend beeld- en geluidskwaliteit. Er zijn een aantal extra’s te bekijken, die van wisselende kwaliteit zijn. Al met al een goed verzorgde uitgave van een niet meer dan aardige film.