Fifth Estate, the

02-12-2013

5.2
Bioscoop

Fifth Estate, the (Bioscoop)

Julian Assange (Benedict Cumberbatch) is een naam die niet meer weg te denken is in de huidige maatschappij. Samen met Daniel Berg (Daniel Brühl) stond hij aan de wieg van de site WikiLeaks. Assange had de overtuiging dat misstanden in de wereld onvoldoende werden aangekaart doordat klokkenluiders hun verhaal niet durfden te doen uit angst voor retributie. Dit heeft hij zich aangetrokken en hij kwam met een oplossing. Via WikiLeaks zou het mogelijk zijn om volledig anoniem documenten te delen. Zo werden er documenten gedeeld die hebben geleid tot de val van een grote investeringsbank in Zwitserland die willens en wetens meedacht en meewerkte aan belastingontduiking voor de superrijken. Maar ook de Amerikaanse overheid bleef niet gespaard. Er lekten documenten en beeldmateriaal waarin te zien was hoe Amerikaanse soldaten oorlogsmisdaden pleegden. Om nog maar niet te spreken van de kwart miljoen documenten die gelekt waren met daarin mailverkeer van Amerikaanse ambassadeurs over hele wereld. De ongezouten mening van Amerika over vele wereldleiders komt hierin naar voren. De overheid is op zijn minst ‘not amused’ en Assange is al snel een gezocht man. Doordat de druk op hem toeneemt, komen ook de mindere kanten van zijn persoonlijkheid steeds meer naar boven. En dit leidt tot spanning met medeoprichter Daniel Berg. Al snel blijkt dat de man die WikiLeaks heeft opgericht het ook even snel weer kan laten falen. De organisatie is overgeleverd aan de grillen van haar bedenker.

De werkelijkheid en actualiteit is altijd al een bron van inspiratie geweest voor Hollywood. Soms is de echte wereld nu eenmaal interessanter dan enig verhaal dat je kunt bedenken. Elke poging om de werkelijkheid weer te geven is echter per definitie gekleurd. Door de visie van de makers, maar ook door het bronmateriaal. The Fifth Estate is gebaseerd op een boek waarin Julian Assange niet bepaald als een lieverdje wordt neergezet. Hij zou de nodige (lelijke) karaktertrekjes hebben. Assange heeft dan ook afstand genomen van het boek en deze verfilming. De waarheid is dus betrekkelijk, maar een mogelijke weergave daarvan kan zeker interessant zijn. Je zou ook kunnen zeggen dat je van een dergelijk interessant onderwerp bijna - met twee vingers in de neus - een spannende film kunt maken. Helaas is regisseur Bill Condon (Dreamgirls, Kinsey), daar toch in gefaald. The Fifth Estate begint in sneltreinvaart met een aantal montages die bijna niet zijn bij te houden. Daarna neemt het tempo iets af en wordt er verdieping gezocht. Het verhaal wordt verteld vanuit de medeoprichter Daniel Berg. Desalniettemin wordt de show gestolen door Benedict Cumberbatch als Julian Assange. Hij zet zijn karakter neer met verve. Assange als manipulatief en egoïstisch persoon, die wellicht wel lijdt aan enige grootheidswaanzin. De eigenzinnige kijk op zijn karakter is veruit het meest interessant aan de film. Op alle andere fronten faalt The Fifth Estate echter jammerlijk. Er is nauwelijks sprake van interessante of verrassende inhoud. De dialogen zijn houterig en helaas heeft men het niet aangedurfd om echt een standpunt in te nemen. Het blijft allemaal veel te politiek correct. De regie en montage zijn tevens van het niveau van de gemiddelde aflevering van Goede Tijden, Slechte Tijden. Dit helpt niet om dit wereldwijde verhaal op de schaal te vertellen die het verdient. De timing waarin The Fifth Estate is gemaakt is feilloos. Het is een uitermate actueel onderwerp. Er is zoveel focus op het uitdiepen van de visie op de persoon Assange en het steeds meer uitbreiden van het verhaal met zeeën aan info, dat men vergeten lijkt te zijn dat er een film wordt gemaakt. Het geheel is uiteindelijk wat verwarrend door alle info en narratief ‘loopt’ het gewoon niet. De kans is groot dat je al snel meer dan eens op de klok kijkt tijdens de film en dat is werkelijk een van de dingen die je als filmmaker te allen tijde moet willen vermijden. Hopelijk durft iemand het op enig moment in de toekomst aan om nog een poging te doen, want het verhaal van Julian Assange is zeker interessant genoeg. Het verdient nog een kans.