Only God Forgives

22-11-2013

7.1

Only God Forgives (Blu-ray)

De Engelse Julian (Ryan Gosling) runt samen met zijn broer Billy (Tom Burks) een boksclub in Bangkok. De club dient als dekmantel voor drugoperaties. Wanneer Billy vermoord wordt vervoegt hun moeder Jenna (Kristin Scott Thomas), zelf aan het hoofd van een machtige criminele organisatie en belust op wraak, zich bij hem in Bangkok. Julian gaat op zoek naar de moordenaar en komt via een bloederig en verraderlijk parcours uiteindelijk oog in oog te staan met een beruchte Thaise agent (Vithaya Pansringarm), die ook wel ‘Engel van Wraak’ wordt genoemd.

De Deense schrijver, producent en bovenal regisseur Nicolas Winding Refn heeft al op relatief jonge leeftijd furore gemaakt in de internationale filmwereld. De in 1970 te Kopenhagen geboren Nicolas begon met de Pusher trilogie. Een drieluik films die ook tot ver over de grens bekend werd. Zijn grootste succes tot nu toe is echter Drive uit 2011. Deze productie met Ryan Gosling in de hoofdrol werd door critici de hemel in geprezen. Nu werkt de regisseur opnieuw samen met Ryan Gosling, wederom in het misdaadgenre. Only God Forgives ontving op zijn best matige recensies van zowel critici als reguliere kijkers. Terecht of onterecht? Die vraag is nog niet zo eenvoudig te beantwoorden. Visueel is Only God Forgives een prachtige film om naar te kijken. Elk shot is een waar kunstwerk. Hoewel prachtig misschien niet het juiste woord is, want ook zeer expliciet geweld wordt in volle glorie in beeld gebracht. Wel is de film zeer sfeervol. De meest donkere en criminele hoeken van het Thaise metropool Bangkok komen goed tot hun recht. Toch is de negatieve ontvangst goed te verklaren. Only God Forgives is onder aan de streep namelijk niet meer dan een prachtig gefilmde geweldsorgie. De film volgt het stramien van de klassieke wraakfilm. Echter ontbreekt een sterke hoofdpersoon. Ryan Goslings personage zou de film moeten dragen, maar heeft weinig diepgang. De overdaad aan geweld en het lineaire verloop van het verhaal zorgt op een bepaald moment voor een zekere apathie. Het is onmiskenbaar dat er veel talent in deze film is gestopt. Sommige elementen zijn daarbij geslaagd en anderen niet. Maar zelfs deze relatieve uitglijder van Winding Refn is nog een boeiend werk. Dit maakt alleen maar nieuwsgierig naar de toekomst.

Genre: Drama, Misdaad, Thriller
Jaar: 2013
Speelduur: 90 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS 2.0 - Commentaar
Uitgever: Twin Pics
EAN: 5414939572258

• Interview met Nicolas Winding Refn
  • Behind the scenes
  • Audiocommentaar door de regisseur

De Blu-ray Disc-uitgave van Only God Forgives heeft de originele beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaags disk.

Only God Forgives ziet er prachtig uit op Blu-ray met een solide beeldpresentatie. De hoeveelheid detail in het beeld is indrukwekkend. Dit geldt in het bijzonder voor de scènes overdag. In het donker gaat er iets aan detail verloren, maar het blijft van hoog niveau. Ook de schaduwen nemen zo nu en dan de overhand. Zo af en toe is de beeldruis goed zichtbaar, maar dit biedt ook weer een bepaalde sfeer. De kleuren zijn bijzonder indrukwekkend. De kleur rood voert duidelijk de boventoon en wordt knallend weergegeven. Ook de neonlichten tegen een donkere stadse achtergrond zijn een genot om naar te kijken. Samengevat is het beeld op deze BD van Only God Forgives zeer accuraat en van vrijwel onberispelijke kwaliteit.

De beelden uit Only God Forgives worden ondersteunt door een ongecomprimeerde DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz). Al vanaf het eerste moment treedt deze op de voorgrond met een zeer diepe en lang aanhoudende bas. Tijdens verschillende scènes worden geluidseffecten als regen, joelende mensen of, niet zelden, mensen die schreeuwen in pijn, ruimtelijk weergegeven. De achterste speakers worden hiertoe ten volle benut. Dit maakt dat er sprake is van een prima surround-ervaring. De dialogen zijn goed verstaanbaar. De unieke muziek schalt ook van alle kanten je huiskamer in. Deze losse elementen mixen allemaal op uitstekende wijze en bieden een prima geluidservaring.

Als je de BD in de speler doet, start direct de hoofdfilm. Via de menuknop kun je via een fraai geanimeerd hoofdmenu bij de extra’s terechtkomen. De extra’s hebben DTS 2.0 audio, zijn in HD op de disk geplaatst en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Interview met Nicolas Winding Refn (12 min.)
Deze extra is verdeeld in twee segmenten waarvan de titels eigenlijk al wel schetsen waar het over gaat. In het ene interview wordt Thailand nader besproken en in de andere vormen genrefilms het onderwerp.

Behind the scenes (22 min.)
Deze extra is opgeknipt in twaalf korte segmenten. Het is letterlijk rauw achter de schermen opgenomen materiaal dat wordt ingezet om een nadere toelichting te geven op bepaalde scènes.

Audiocommentaar door de regisseur
Voor de fans is dit zeker de moeite waard. Alle aspecten van het maken van de film worden vakkundig toegelicht terwijl de beelden zich op het scherm afspelen

Julian woont in het minder puike gedeelte van Bangkok en runt daar samen met zijn broer een sportschool. Hij vertrekt op een door zijn moeder ondersteunde wraaktocht, wanneer zijn broer op brute wijze wordt vermoord. Nicolas Winding Refn levert met Only God Forgives opnieuw een visueel spektakel af. Elk shot is wonderschoon. Aan inhoud ontbreekt het echter. Achter al het expliciete geweld lijkt geen diepgang schuilt te gaan. Zowel het beeld als het geluid zijn van zeer hoog niveau. De uitgave wordt afgemaakt met een aantal leuke extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Twin Pics.