Verschrikkelijke Ikke 2 (Despicable Me 2)

11-11-2013

7.9

Verschrikkelijke Ikke 2 (Despicable Me 2) (Blu-ray)

Superschurk Gru (Steve Carell) is terug van weggeweest. Ooit was hij ogenschijnlijk op en top kwaad, maar door de adoptie van zijn drie dochtertjes is hij een stuk zachtaardiger geworden. Gru heeft zijn handen vol aan de kleine Margo (Miranda Cosgrove), Agnes (Elsie Fisher) en Edith (Dana Gaier). De zaken nemen een onverwachte wending wanneer hij wordt benaderd door een super-geheime organisatie die wereldwijd schurken opspoort. Samen met zijn nieuwe partner Lucy (Kristen Wiig) beginnen Gru en zijn Minions aan een onvoorspelbaar en onvergetelijk avontuur. Ze strijden daarbij tegen de legendarische El Macho (Benjamin Bratt). Een temperamentvolle schurk die naar verluidt ooit eens als levende bom in een vulkaan is gedoken, hoe macho wil je het hebben? Aan durf dus geen gebrek bij El Macho, is Gru hiertegen opgewassen?

Pixar mag dan volgens sommigen de animatiemarkt domineren, andere spelers zoals Illumination Entertainment (de makers achter de film en de voorganger) timmeren ook flink aan de weg. Despicable Me was een groot succes en het onvermijdelijke vervolg is bij deze gearriveerd. De titel, Despicable Me 2 (in het Nederlands Verschrikkelijke Ikke 2), blinkt niet uit in originaliteit. Laat dit niet afstralen op de film, want deze biedt genoeg nieuwe vondsten. Alle sterke punten uit deel één blijven bewaard en worden verder uitgebouwd. Een optimale combinatie van het vertrouwde met een snufje vernieuwing. Dé grote succesfactor van deze serie zijn de gele kleine mannetjes. De handlangers van de schurk. Ze zijn oliedom, aandoenlijk, hilarisch en aanwezig in grote getalen. Voor wie maar geen genoeg van ze kan krijgen, zijn er zelfs nog een paar korte filmpjes van ze gemaakt, hierover meer bij de extra’s. In de hoofdfilm hebben ze echter ook al een prominente rol. Dit heeft echter één nadeel. De gedeeltes waar ze niet in voorkomen zijn onvermijdelijk minder sterk. De moraal en de obligate sentimentele scènes zijn ook aanwezig in Despicable Me 2 en kun je snel weer vergeten. De kracht van de film zit in de kleine subtiele slapstick-animaties. Er gebeuren soms zoveel grappige dingen tegelijk op je scherm, dat het bijna niet meer bij te houden is. Despicable Me 2 mag gerust de boeken ingaan als een uitstekende vervolgfilm. Alles overziend wellicht een tikkeltje minder dan het origineel, maar nog steeds vermaak van de bovenste plank.

Genre: Animatie, Avontuur, Komedie
Speelduur: 98 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS 5.1 - Nederlands
EAN: 5050582938692

• Minions
  • Deleted scene – gruizen
  • De minions
  • Slechte minions
  • Een gru-welijke transformatie
  • El hombre malo: De schurkenstreek van El Macho
  • Gru’s Meisjes
  • Gadgets in overvloed
  • Commentaar

De Blu-ray Disc-uitgave van Despicable Me 2 heeft de originele beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaags disk.

Het mooie aan animatiefilms is dat ze voor 100% uit de computer komen. Vaak zien we dan ook dat de digitale transfers van recente animatiefilms stuk voor stuk pure perfectie uitstralen. De enige beperking zou kunnen zijn dat het oorspronkelijk beeld niet op goede wijze wordt overgezet. Universal heeft het bij Despicable Me 2 voor elkaar. We kunnen kort zijn over de beeldkwaliteit, hier is simpelweg niets op aan te merken. De scherpte is oogverblindend en kleuren en contrast zijn knallend. Van defecten in wat voor vorm dan ook is in het geheel geen sprake.

Deze Blu-ray Disc van Despicable Me 2 is voorzien van een DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Vanzelfsprekend is er ook een Nederlandse nasynchronisatie te vinden, maar deze track is helaas niet in HD. Het betreft een DTS 5.1 (768 kb/s) track. De Engelstalige audio zou de volle punten verdienen, echter vanwege de specificaties van de Nederlandse versie gaat er een puntje af. Begrijp het niet verkeerd, beide mogen er zijn. De mogelijkheden voor surroundgeluid worden optimaal benut en de film biedt daar ook voldoende actie voor. Binnen dit geweld blijven dialogen en muziek ook hun plaats houden in de mix. Tenslotte mag de subwoofer flink haar werk doen. Van defecten is geen sprake.

De BD van Despicable 2 komt verpakt in een standaard keepcase met daaromheen een kartonnen slipcase. Bij de uitgave inbegrepen is tevens de film op DVD. Handig, zo kan deze ook op apparaten worden afgespeeld zonder BD-ondersteuning. Via een fraai geanimeerd hoofdmenu zijn een aantal extra’s te bekijken, die worden hieronder besproken. Nog een noot over dit menu. Dit is eigenlijk al een extra op zich. Het is namelijk een animatie van de gele mannetjes die minutenlang voort blijft duren voordat deze opnieuw start. We zullen het niet vaak zeggen, maar neem de moeite om het menu ‘af te kijken’. De titels van de extra’s zijn naar het Nederlands vertaald, echter inhoudelijk hebben de extra’s alleen Engelstalige audio. Ze zijn wel Nederlands ondertiteld. Alle extra’s zijn in HD en hebben Dolby Digital 2.0-audio (192 kb/s). De korte filmpjes en de verwijderde scène hebben 5.1-audio.

Minions
Er zijn drie korte filmpjes te bekijken vanuit een aparte optie in het menu. Degenen die geen genoeg van deze wezentjes kunnen krijgen, zullen hun geluk niet op kunnen. De filmpjes heten ‘Puppy’ (4 min.), ‘Paniek in de postkamer’ (4 min.) en ‘Traning wielen’ (4 min.). Ze hebben ieder een eigen regisseur en een geheel eigen thema. Tenslotte is er hier ook nog een extra opgenomen waarin het maken van deze drie filmpjes wordt belicht (6 min.).

Deleted scene – gruizen (1 min.)
Een korte extra scène van hoge kwaliteit.

De minions (3 min.)