Welcome to the Punch

27-10-2013

6.9

Welcome to the Punch (Blu-ray)

De Londense rechercheur Max Lewinski (James McAvoy) was gedreven en ambitieus, en had potentie om het ver te schoppen. Totdat hij het aan de stok kreeg met crimineel Jacob Sternwood (Mark Strong). Dit mondde uit in een confrontatie waar Max het niet ongeschonden vanaf bracht, zowel lichamelijk als geestelijk. Bovendien wist de crimineel te ontsnappen. Als een aantal jaren later Sternwood weer op de radar van de Londense politie verschijnt, krijgt Max de kans om zijn fout te herstellen. Daarbij krijgt hij hulp van zijn gedreven collega Sarah (Andrea Riseborough). Beiden komen er echter achter dat de zaak beduidend minder recht toe recht aan is dan ze aanvankelijk dachten.

Als je bovenstaande samenvatting leest, zou je de indruk kunnen krijgen dat Welcome to the Punch een dertien-in-een-dozijn misdaadthriller is. Daarmee zou je de film echter wat tekort doen. Met Welcome to the Punch heeft de Engelse schrijver/regisseur Eran Creevy namelijk een solide prent afgeleverd, die een aantal aardige wendingen en niet-standaard elementen bevat. Een van de positieve aspecten is de casting. James McAvoy (X-Men: First Class, Wanted) mag dan niet de eerste naam zijn die je bij je opkomt als je denkt aan een rauwe, groezelige, beschadigde rechercheur, maar hij brengt het er prima vanaf. Mark Strong (John Carter, Tinker Tailor Soldier Spy) is eveneens sterk als crimineel Jacob Sternwood. De twee hoofdpersonages zijn verre van zwart-wit: de Good Guy heeft zijn slechte kanten en de Bad Guy zijn goede. Mede hierdoor wijken ze meer dan voldoende af van de stereotiepe karakters zoals je die in mindere films uit het genre tegenkomt. Ook op visueel vlak gooit de film hoge ogen, met een passend grauwe uitstraling en gelikt camerawerk. Een ander pluspunt is het hoge tempo. Welcome to the Punch begint met een wilde achtervolging door Londen, en neemt daarna nauwelijks tijd om op adem te komen. Maar dit heeft wel een keerzijde, namelijk dat er weinig tijd wordt besteed aan karaktermomentjes. Daardoor is het lastiger om een emotionele binding met de personages te krijgen. Met als gevolg dat het sommige plotontwikkelingen aan impact ontbreekt. Een andere tekortkoming is de ietwat warrige plot. Dat wordt ook wel duidelijk bij de ontknoping, die uitmondt in het welbekende “uitleg-gesprek” tussen protagonist en antagonist. Dat had wel wat creatiever gekund. Een perfecte film is het dus niet, maar onder meer het goede acteerwerk, het prima donkere sfeertje en het stijlvolle camerawerk maken Welcome to the Punch tot een misdaadthriller die toch wel het bekijken waard is.

Genre: Misdaad, Thriller
Speelduur: 100 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045237585

De BD-uitgave van Welcome to the Punch heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is. De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaagse disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

Direct vanaf het begin van de film, bij de logo’s van de productiemaatschappijen, is een flinke hoeveelheid posterisatie te zien. Nu hoeft dat niet te betekenen dat ook de rest van de film last heeft van dit verschijnsel, maar bij deze HD-transfer van Welcome to the Punch is dat helaas wel het geval. Meestal gaat het daarbij om subtiele posterisatie in de achtergrond, maar hier en daar zijn er ook shots waarin het nadrukkelijker aanwezig is. De overmatige compressie is het grootste probleem van de transfer. Op de overige fronten, zoals helderheid, scherpte en kleurweergave, levert het beeld beduidend betere prestaties. Er zijn dan ook wel degelijk momenten waarop de transfer prima oogt. Helaas worden die afgewisseld met momenten met een minder strakke beeldkwaliteit. Alles in acht genomen scoort het beeld wel een voldoende, maar het is op het randje.

Op audiogebied biedt de BD-uitgave van Welcome to the Punch slechts een enkele track, uiteraard in de oorspronkelijke Engelse taal. Deze is in DTS-HD Master Audio 5.1-formaat (16bit/48kHz). Het is een track waarover niks te klagen valt. Zo zijn dynamiek en detaillering prima en zijn ook dialogen altijd goed verstaanbaar. Verder valt op dat de geluidseffecten erg veel kracht hebben. Zaken als geweerschoten komen met veel impact en richting uit de luidsprekers, wat op prima wijze bijdraagt aan de betreffende scènes. De track is op die momenten vrij luid, dus houd de volumeknop eventueel binnen handbereik (afhankelijk van de relatie met de buren). Qua ruimtelijkheid zit het in ieder geval wel snor; vooral bij de actiescènes komt het geluid van alle kanten. Prima dus. De conclusie mag dan ook duidelijk zijn: dit is een uitstekende track.

De in Nederland verkrijgbare BD-uitgave van Welcome to the Punch bevat geen extra’s. Ook een menu ontbreekt. In het buitenland zijn uitgaven verkrijgbaar met onder andere een Making Of en een verzameling interviews als extra’s.

In de donkere misdaadthriller Welcome to the Punch zie je hoe rechercheur Max Lewinski (James McAvoy) de kans krijgt om een oud-rivaal, crimineel Jacob Sternwood, vast te zetten. Welcome to the Punch lijkt aanvankelijk een standaard thrillertje te zijn. Gelukkig bevat de film genoeg positieve aspecten, zoals acteer- en camerawerk, om hem boven het gemiddelde uit te laten steken. De BD-uitgave van de film heeft een uitstekende geluidskwaliteit, maar scoort op beeldgebied slechts een magere voldoende. Extra’s zijn er niet. Kwalitatief gezien is deze BD-uitgave dus niet zonder tekortkomingen, maar dat neemt niet weg dat de film zelf goed genoeg is om een keer te bekijken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.